Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPI/TSR Cobra

Startat av Strv102r, 15 januari 2011 kl. 15:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Ja hade jag haft ett hus med stor tomt så hade inte trädgårdstomtar varit högt upp på önskelistan för dekorationer utan bocage och luftvärnskanoner, helt klart.
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

CiteraVidare är min poäng att de allierade rimligen hade fel Terrain Effects Chart när de invaderade

Kanske, kanske inte. Jag tror att de allierade inför planeringen mest oroade sig för att bli kastade i sjön. Om de bara lyckades bita sig fast skulle numeräret och luftherraväldet göra jobbet med tiden. Sett ur det perspektivet var bocagen närmast en fördel för dem eftersom det underlättade försvaret av brohuvudet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Citat från: "Scipio"
Citat från: "zilver"Vad man kan fundera på är dock om den hemska terrängen i Normandie och senare Ardennerna är en del i en amerikansk historieskrivning. Som dem goda python-vännerna konstaterar så var det nog inte så kul i Stalingrad heller.
Inte är det någon historieskrivning (tolkar det som du menar det som en konstruktion), det var riktigt besvärlig terräng som skapade en hel del problem och det är väl vad historien säger också?

Det räcker med att studera fotografier från områden tagna under 1944 för att inse att det inte var frågan om trädgårdshäckar som fordon kunde köra över, de flygfoton som jag sett visar massor med små fält som är kringgärdade med häck.

Personligen tror jag mer på att bönderna tog bort eländet när lantbruket mekaniserades fullt ut och en del småbönder slogs ut. För övrigt en process som började med invasionen då invånarna i Normandie fick blöda för Frankrikes befrielse.

zilver tar upp en intressant tanke kring vad som hade hänt om Britter och Amerikanare skiftat sida i landstigningen. Framryckningen igenom bocagen hade nog gått långsammare, men den spännande tanken är vad som hade hänt på frontavsnittet mot Caen. Jag kommer ihåg spelmotståndare fulla av patriotisk glöd som hävdade att Caen hade varit i de allierades hand dag 1 i det fallet. Några slagtåliga argument presenterades dock inte utöver att amerikanska förband skulle vara mer aggressiva än de brittiska.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Holmgren

Citat från: "zilver"Vi får nog starta en trädgårdstråd om det här...
Sjuka hjärnor har redan tidigare spånat kring bocoge och trädgårdar. Se följande tråd.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Fredrik H

Om vi ändå har Holmgren här kanske han kan klippa ut den iofs intressanta terrängdiskussionen? Det här känns inte riktigt som en replay-tråd längre.
 :?

Strv102r

Jag tycker nog att den få vara. Replayen har ju inte börjat än och sådana här diskussioner stimulerar ju bara intresset.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

jonjac

Citat från: "Snowfox"Det räcker med att studera fotografier från områden tagna under 1944 för att inse att det inte var frågan om trädgårdshäckar som fordon kunde köra över, de flygfoton som jag sett visar massor med små fält som är kringgärdade med häck.
Runt kanterna gick väl också diken, från fältet bortrensade stenar, tät buskvegetation, en del träd, etc etc. och medan man ska ta sig över fältet så är man själv i en blottad position. Det blir fält efter fält efter fält med fiendens förstärkta position att övervinna.

Strv102r

Setup klar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Detaljerna i väster.

Strv102r

Min plan i stort. Både britter och jänkare ska anfalla i centern i syfte att binda fienden. Huvudanfallen sätts in på flankerna och detta kommer medge för skenanfallen att kunna nå sina andrahandsmål på sikt. Kraftsamlingsriktningarna har dessutom tredjehandsmål. Jänkarnas huvudanfall kommer att startas GT2 medan de övriga drar igång direkt. Dock kan mindre anfall sättas in i väst direkt för att underlätta för kraftsamlingen som bygger på tillförda förband.

Strv102r

Redan under GT1 får britterna till ett genombrott i kraftsamlingsriktningen! Nordost om CAEN tas lite terräng till priset av en steploss. I väster tas också lite terräng.

Jänkarna tar terräng öster om ST LO dit tyskarna skickat 9 SS Pz.

Strv102r

Bristen på förband gör dock att britternas genombrott blir svårt att utnyttja. Finns ju ingen som kan skydda flankerna på de tre pansardivisionerna! Den luftburna div gör så gott den kan men denna runda går mest åt till att rensa undan tyskarna vid LISIEUX. 12 SS HJ är på väg via FALAISE för att stoppa min tät, vilket kanske är onödigt.

Nu anländer de amerikanska pansardivisionerna och genombrottet hägrar snabbt i den amerikanska kraftsamlingsriktningen!

Maglica

Mot bakgrund av den PK diskussion som varit, kan det vara intressant att notera att man valt att ha SS-enheter i en annan färg (svart givetvis) än tyska armén, medan alla allierade enheter oavsett nationalitet verkar ha samma ljusgröna färg. Finns det några regler som begränsar samarbete över de olika förbanden i spelet eller kan man blanda helt vilt?

/Robert
Robert Maglica

Strv102r

Det är samma gröna färg på britter och jänkare men jänkarna har vitt tryck mot svart på britterna. och kanadensarna har en aningen avvikande grön nyans. Lite mer... pistagegrön..?

Och det finns begränsningar på samordning mellan jänkare och britter/kanadensare.

Maglica

Om jag förstått dig rätt har man valt olika färger för SS och Wehrmacht som inte har några regler som begränsar samarbetet och tvärtom för de allierade. Märkligt val av färger i så fall. I mitt tycke borde grafiken/färgerna  stödja regelverket. (Givetvis ett mindre problem om spelet är bra i övrigt.)

/Robert
Robert Maglica