Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Varför så få kvinnor som spelar krigsspel?

Startat av Tordan, 7 juni 2011 kl. 09:30:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Sedan ska man inte glömma att 50 sidor regler och 100 timmars speltid kan få vem som helst att rygga undan.
En mycket bitter liten man.

wingnut

Har två tjejer 15+18 samt en fru (ålder okänd), vi spelar spel regelbundet sedan vi träffades. Från "No thanks" över "Aquire" till "Mutant chronicles". De tre kvinnorna ratar konstant alla krigsspel oavsett längd och komplexitet. De har mycket lågt intresse även för historiska skeenden och diskussioner. Att sy och klä sig i medeltidskläder och äta medeltidsmat är roligt, men nämn Albrekt av Mecklenburg så börjar deras blickar söka sig mot TV-bilagan direkt.

Jag är av uppfattningen att intresset inte ligger på resonemangsnivån utan på basal känslonivå. När jag undervisade i historia sågs få flickor med intresse för historiska skeenden och samband medan många gossar uppvisade stor vakenhet för detta. Hur ofta hör man en kvinna säga något What-if, i stil med "Men vad hade hänt om Kadaffi ägt en atombomb?"

Jag jobbade med guidning ett tag och kunde experimentera med hur kvinnliga besökare kunde göras intresserade av svensk historia. Gustav Vasas giftermål ur maktspelssynpunkt var ointressanta pga sin abstraktion, att han hade flera fruar och att den sista bara var 16 år när hon gifte sig med den 56-årige kungen, väckte däremot stort gensvar hos mina kvinnliga åhörare.

Svea Rike fungerar för kvinnor, för att det lägger till en social del mellan spelarna även om det är ett historiespel i någon mån. "Risk" har inget sådant och platsar därför inte, trots låg komplexitet och låg koppling till verkligheten. Den sociala kopplingen i krigsspel är helt obefintlig annat än ur tävlingsperspektivet.

Om fler kvinnor ska spela krigsspel måste det vara ett som bygger på ett socialt grundintresse, hur nu det skulle gå till.
wingnut

BigPapaBear

Citat från: "wingnut"samt en fru (ålder okänd)

Hon har säkert berättat det någon gång, du var bara upptagen med att läsa krigsspelsregler.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

...fast min uppfattning är att historiaämnet på universitetet har en jämn könsfördelning på alla tre nivåer...

...däremot ser det lite värre ut när man kommer upp på professorsnivå vilket är ett jäkla aber.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Ställer sig folk verkligen frågan varför det är så få kvinnor i en kraftigt mansdominerad hobby där snittåldern ligger på runt 40?
Räcker inte ovanstående påstående som förklaring?

Tordan

Eftersom jag inte tror att det är det faktum att hobbyn är mansdominerad och fylld med 40-åringar som lockar andra män dit så är det en intressant fråga, vad attraherar män men repellerar kvinnor? Svaret kan säkert appliceras inom andra områden där det ena könet nästan fullständigt dominerar utövarna.
/Tord Hoppe

B_J_S

Ta en sådan sak som stickning.
Många kvinnor, men få män.

Finns det någon liknelse här?
Komplexa stickbeskrivningar. Med lång speltid innan man når slutmålet.
Oftast enmans spel, men kan göras i grupp...

Hmm, känns iofs bara som en ren intressefråga här.
//Jonas