Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AH Panzerkrieg

Startat av totte30, 24 november 2011 kl. 10:57:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Sjunde spelet till rakning:

AH Panzerkrieg

Återigen ett spel som inhandlades under det glada åttiotalet & som har legat ospelat sen dess. Främst pga att kartan är riktigt ful samt att den en sån där "utvikningsbar hårdkartong karta" som jag avskyr pga. att den är omöjlig att få jämn.

Nu 25 år senare borde jag ha överseende med kartan om spelet i övrigt är bra, det hade jag inte... Kartan är dålig på SÅ många sätt...

1.   Extremt ful
2.   Clear rutorna är ljusbruna vilket försvårar att se övrig information i "hexen"
3.   Hexarna är minimala, har du en enhet i hexen ser du överhuvudtaget inte övrigt terränginformation, så du får hela tiden lyfta bort enheten för att se om det finns en stad, skog m:m i hexen...mycket irriterande :twisted:
 4.   Startlinjerna för scenariorna (9st) är svagt pissgula & bilden som visar vilken pissgul linje du ska följa i "setupen" är mycket otydligt vilket gör att setupen är frustrerande.

Spelet då? Regelgenomgången indikerade på potential med "exploitation", ledare, reserver, högkvarter, flodövergångar & flygenheter, dvs en hel del krom vilket jag gillar.

Vi startade med scenariot "Backhand Blow" som anses vara rejält obalanserad i tyskens favör. Det blev inte bättre då jag (ryss) hade en setup som visade sig vara en total katastrof. Man kan säga att den "tjocka tanten" sjöng redan runda ett...

Förtjänar Panzarkrieg en andra chans? Kanske, men tillsvidare hamnar det i karantän.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Elias Nordling

ATO gjorde en "uppföljare" med samma system på västfronten för ett par år sedan. Säkert mycket snyggare, vilket hjälpte till att belysa hur nattståndet systemet i sig kändes. Plus att den historiska framryckningstakten inte gick att återskapa.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Nick

Första riktiga krigsspelet jag ägde. Ah, den ljuva ungdomen!

Jag gillade det men jag hade i och för sig inte så mycket att jämföra med. En del kul finesser med reserver, ledare och de überhårda pansarkårerna och stridsvagnsarméerna. Jag och min kusin spelade scenarierna i tidsordning och se'n bytte vi sidor.

Så jäkla fult är det väl inte?

Elias Nordling

Ledarna fungerar i och för sig exakt som trupper. De adderar stridsstyrka till dem de är stackade med.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

totte30

Möjligt jag var för hård i mitt omdöme, men i kombination med mina övriga synpunkter är det en riktigt dålig karta.

Det jag inte riktigt gillar med ledarna är att de är så pass många att i princip varje strid har en ledare med. Då frångår man enligt mitt tycke lite vitsen med ledare. Dessutom tycker jag att effekten är för stor

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

zilver

Citeraen riktigt dålig karta

Instämmer helhjärtat. Också med att ledarna har en konstig effekt. Dessutom leder systemet av att det inte skulle gå att köra en kampanj då trupperna helt enkelt skulle ta slut rätt snabbt. Tyvärr är det en skala som skulle kunna göras väldigt bra, men som inte riktigt fungerar som det är.

Snowfox

Ledarna är väl ett sätt att konkretisera en operations centrum, dvs där extra underhåll för offensiva operationer lagrades etc? Att pluttarna har namngetts ser jag mer som en säljfrämjande åtgärd då amerikanarna verkar  få ståpäls så fort du nämner namnet på diverse tyska generaler...eller ordet Panzer....osv.

Totte, det var en himla bra idé att börja avverka dåliga samveten i spelsamlingen.  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.