Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Pea Ridge

Startat av Strv102r, 6 december 2011 kl. 09:31:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter natten har lite förrändrats. McIntosh brigad har dragits tillbaka och framrycker nu in bakom van Dorn istället. På den federala sidan har Shaefer och Coler också omgrupperat till östra delen av stridsfältet.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

På morgonen anfaller så White och Pattison mot pikes brigad i väster medan jag ansätter anfallet i öster med Little, Slack och Price. Price och Little har understöd av van Dorns artilleri som grupperat mellan dem. Ett anfall av Hebert mot Bussey slås tillbaka igen

Pike viker medan det blir ett våldsamt skjutande med finkalibrigt och artilleri i öster. Både Slack och Little tar lite terräng medan Price möter hårt motstånd som ger båda sidor förluster.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Striderna i öster intensifieras på en ganska liten yta. Både Dodge och vanvder når BCE nivån. Och i väster gör Pike det också. Hebert övergår till fördröjningsstrid.

Strv102r

Pike och Hebert backar och försöker minimera egna förluster. McIntosh ska ta sig in och försöka hindra Greusel att förstärka de federala genom att anfalla Prices flank. Price själv laddar upp för ett nytt anfall medan Little fortsätter sitt hittils framgångsrika anfall. Hans brigad är ännu fräsch. Slack avbryter sitt anfall och övergår till att bara försvara och utgöra ett hot.

Bortse helt från namnet Elkhorn Tavern. Fotona är ju uppochner i förhållande till den generiska kartan jag använde inledningsvis.

Strv102r

Bilden visar att Price slagits tillbaka men att Little faktiskt haft lite framgång. Det är dock en chimär. Anfallsmålet var fienden under Shaefer men då Little var den enda som fick till en stormning så var han för svag och den hex han är i nu var den enda som rimligen kunde tas. Och så skedde, men i en ganska oväsentölig riktning. Men heller det än att finnas kvar ute i den öppna terrängen framför fiendens batterier. Vi ser också att Greusel är på väg in i det här avsnittet på slagfältet.

Strv102r

Pike och Hebert backar i väster och Hebert lyckas undvika de sista två förlusterna som skulle gett fi 35 VP. Price är bara 1 förlust från att också ge fi 35 VP. Han avbryter anfallen och backar. Little är i ganska bra skick, men ensam kan han inte ta anfallsmålet. Jag avbryter anfallen och börjar backa ett par hex och och ska gruppera för försvar. De federala anfaller inte efter mig i öst. Sammanräkningen i VP är 176 VP till de federala (5300 man i förluster + 700 fångar + 8 pjäser sönderskjutna samt 9 pjäser tagna, McCulloch skadad och McIntosh brigad slagen) och 189 till mig (3300 man i förluster + 500 fångar + 7 pjäser sönderskjutna + 25 pjäser tagna, Greusel skadad, Bussey och hans ersättare tagna. Dodge och Vandvers samt Busseys brigader slagna. Skillnad 13 VP. Tekniskt sett en seger till mig. Men om Price fått en enda förlust till hade de federala vunnit. Och det är lätt att missa i bokföringen i spelet. Flera gånger missade vi att bokföra förluster som markerades med brickor. Dessutom har van Dorn blivit hejdad och faktiskt tappat anfallskraften  som skedde historiskt. En taktisk seger kanske, men bara kanske, men ett operativt och stratergiskt misslyckande. Den egentliga segern går till min motståndare.

zilver

Det verkar vara en vettig slutsats. I likhet med andra tidiga slag går segern till den sida som inte förlorar nerverna och retirerar efter slaget. Här hade sydstatarna en rätt svår logistisk situation strategiskt, så ert resultat överensstämmer väl med det historiska.