Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Wilson´s Creek, the west´s first fight.

Startat av Strv102r, 13 november 2011 kl. 14:00:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

GT3. Nu så går larmet! Det är öster om ån de federala kommer så nära mina förband att de upptäcks. Det syns inte på kartan här, men panik och kaos utbreder sig bland mina förband i bivacken och över hälften blir routed. Jag undrar dock om inte fienden hade gjort bättre i att haft lite mer is i magen och hållit an ett GT till...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Till min förvåning, men också tacksamhet grupperar deitzlers brigad för försvar. Det verkar som om mitt kavalleri rörelse mot hans flank i söder oroar honom. Deitzlers brigad är den ojämförligt starkaste av de federala förbanden. Andrews anfaller mot McCullochs brigad och får delvis framgång men hans flank viker inför kraftsamlas eld från Perace och McCulloch. Sigel har fastnat i strid med mitt nu, pga paniken, delvis hästlösa kavalleri. Jag börjar få viss ordning på mina förband i slutet av detta GT.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

zilver

Det är ett väldigt smygande i busken i det här spelet. Sedan är det lite fort in och fort ut.

magnus lindström

Låter som en studentfest ;)

Strv102r

Två GT senare. Kartan är vänd åt andra hållet än tidigare bilder. Sturgins har anfallit och erövrat ett batteri medan Andrews anfaller mot vadstället och mina flyende trossvagnar. Han har stormat i två steg och tillfångatagit 200 kavallerister och står nu framför ett annat batteri vars servis har övergett pjäserna efter beskjutning. McCulloch har genomfört ett försök till motanfall in i Andrew flank men har hejdats av Andrews eld. Går hyfsat för de federala. Men på andra sidan ån går det sämre för Sigel som håller på att bli kringränd. McBrides brigad är precis av kartan i sin omfattning. Nu har de federala otur. Ett av Sigels två infanteriregementen skjuter slut på sin ammunition...

Strv102r

Sturgis tar batteriet framför sig och anfaller sedan med Andrews mot McCulloch. Sigels inringning syns nu tydligt.

zilver

Oklippta hörn på min ära, jo-jo...

"I fight mit Sigel" lyckades lägga benen på ryggen även i verkligheten för övrigt. Det gäller som sagt att lämna festen i tid.

Strv102r

Oklippta hörn på min ära, jo-jo...

Skojar du? År av replays och du märker det först nu?  :wink:

Sturgis och Andrews anfall kör dock fast nu och de slås även tillbaka lite. De federala har fortsatt orur med ammunitionsförbrukningen och flera förband även hos Sturgis och Andrews står nu utan. Fast som synes drabbar detta också McCulloch hårt. Detitzler börjar backa då mitt kavalleri som kringgått nu närmar sig Deitzler. Siger grupperar för igelkottsförsvar  ungefär som Custer vid Little Big Horn antas ha gjort (vilket modern forskning ju visat att Custer inte gjorde). Sigels artilleri orsakar mina anfallnade förband stora förluster.

Strv102r

Sigel anfalls från flera håll och även om artilleriet biter ifrån sig så erövras pjäserna och infanteriet, det som överlever, flyr ner mot ån. På andra sidan vattendraget har de federal inlett en ordnad tillbakaryckning

Strv102r

McCulloch och Pearce sätter efter de vikande federala förbanden. Fienden grupperar på höjdkammen vid Ray´s house för ett försvar. Jag anfaller över ån i söder med avsuttet kavalleri och Sigel viker för att överleva med sina sista delar infanteri.

Strv102r

Jag försöker avskära Sigel genom att göra uppsittning på ett kavalleriförband och snabbar på de övriga. I söder pågår en eldstrid vid vadet som mest går till de federalas fördel, men så skjuter ett av hans förband bort sin ammunition igen...

Försvaret vid Ray´s house tar sin form och mina försök att hålla stridskänning lför att hindra detta lyckas bara sådär då han effektivt lämnar fördröjande enheter emellan.
Deitzler slår tillbaka alla mina anfall på den flanken.

Strv102r

Jag försöker avskära Sigel genom att göra uppsittning på ett kavalleriförband och snabbar på de övriga. I söder pågår en eldstrid vid vadet som mest går till de federalas fördel, men så skjuter ett av hans förband bort sin ammunition igen...

Försvaret vid Ray´s house tar sin form och mina försök att hålla stridskänning lför att hindra detta lyckas bara sådär då han effektivt lämnar fördröjande enheter emellan.
Deitzler slår tillbaka alla mina anfall på den flanken.

Strv102r

Mitt kavalleri lyckas efter flera misslyckanden till sist driva Deitzlers flank på flykten. McCulloch anfaller fiendens andra flank och driver fienden bakåt. Helst vill jag undvika ett frontalanfall mot hans kanoner på höjden, men McCullochs framgång innebär att han ändå hamnar i eldområdet på nära håll för ett batteri... Det blir nog att storma för Pearce och Rains i alla fall!

Strv102r

En stormning över hela linjen! Och de federala kollapsar! Detizlers flank viker igen även om hans center håller. Men Rains, Pearce och McCulloch tar sig alla upp på höjden och erövrar fiendens batterier. Perace skadas och flera av mina regementen viker men jag har så det räcker. I och med att jag tagit Ray´s House är det över VP mässigt. Det är bara ett GT kvar ändå och de federala har bara att rädda vad som räddas kan genom att fly mot kartkanten.

Och Sigel? Han försöker marschera av kartan, men mitt kavalleriförband är i hälarna på honom och stör honom ideligen.

I slutändan tappade jag 2100 man (stupade, skadade och saknade) medan de federala tappade 1600. Dock har jag en fungerande styrka kvar och det har inte han.

zilver

Det är inte helt lätt att klara sig bra som nordstatare i Wilson's. Ofta blir den initiala överraskningen inte lika monumental som kan förväntas och rätt snart blir sydstatarnas numerära överläge rätt tydligt. Nord har 5 000 man mot syds 8 000, även om syd till hälften är moralsvaga förband. Ett flertal av de små spelen GBACW har en rätt ojämn styrkefördelning och det är inte helt lätt att vinna som den lilla parten i systemet.