Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Nuklear Winter´68 (Lock n Load Publishing)

Startat av Elias Nordling, 18 juli 2012 kl. 10:48:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Nuklear Winter´68 är ett taktiskt spel i ett alternativt förflutet där tyskarna under Andra Världskriget lyckas stoppa de allierade samt utveckla kärnvapen, vilket resulterar i kärnvapenkrig och att Tyskland förvandlas till radioaktiv zon. nazisterna gömmer sig i skyddsrum och bidar sin tid till 1968 då de kommer ut igen. Nato (som inkluderar ryssarna) kommer för att bekämpa dem, och bägge sidor upptäcker att Tyskland nu kontrolleras av Black Hand, som man inte vet mycket om, men riktigt vanligt folk är de inte, och muterade monster har de.

Gillar man sånt här är upplägget kul. Nazisterna är för ovanlighets skull inte fullastade med wunderwaffen, utan har gammal och sämre utrustning än Nato. Förutom att de har ett ufo, förstås. Black Hand har diverse biologiska vapen samt soptipsbyggen. Scenariorna kan spelas som kampanj vilket ser rätt kul ut.

Spelsystemet är så närbesläktat med World at War-systemet att det är svårt att se varför man gjort ändringar över huvud taget. Man drar brickor för att aktivera formationer, man går eller skjuter eller bäggedera med reducerad verkan. Skada tar man först som shaken, sen reducerad, sen utplånad. Man kan skjuta reaktionseld som svar på förflyttning om man inte redan skjutit.

Skillnaden mot World at War är främst i hur man skjuter. I stället för hinkar med tärning på bägge sidor slår man helt enkelt två tärningar, adderar anfallsvärdet och subtraherar försvarsvärdet. Ännu enklare och i mitt tycke bättre då det ger färre konstiga effekter.

Scenariorna domineras av Ta punkt X inom Y omgångar, men det finns ändå en hel del kul krom och slumphändelser som borde göra att det inte blir så enformigt.

Reglerna är lite luftiga, det finns en uppdaterad version att ladda ner från nätet. På BGG föreslår konstruktören också att man är begränsad till ett minfält per infanterienhet, då minfält annars riskerar dominera spelet. Med dessa tycker jag spelet är värt en fyra av fem.


"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

#1
Vad är själva scenariot? Med tanke på den rika bakgrundshistorien så känns den låga skalan lite udda.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

#2
Det finns 15 scenarior tror jag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"