Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spel av Marengo

Startat av Jimmy, 26 september 2005 kl. 13:44:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej

Spelar just nu Marengo (tyvärr solo :( ) med de nya reglerna, och jag måste säga att det är en kul bekantskap. Reglerna är betydligt mer snabbspelade och gör spelandet betydligt roligare. De känns, även om jag nu inte precis är ngn Napoleonexpert, väldigt mkt mer realistiska. I de gamla reglerna var det t.ex. ett väldigt skjutande på  1 hex avstånd innan det gick till CC.

Har spelat fram till 10.00 på en kväll, och då fick jag ändå bläddra i reglerna en del, så jag skulle tro att speltiden ligger på 60-70% av vad det tog att spela med de gamla.

Tre frågor som kom upp:

1. Kan artilleri flytta i samma runda som det har skjutit i friendly Fire Phase?

2. En situation kom upp där Österrikare ur två divisioner omringade En av Gardannes Brigader samt artilleri i Pedre Bona. Genom intensiv artilleribeskjutning och CC anfall fick man regementet att Routa. Vad händer när reg. panikflyr genom en Österrikisk ZoI, tappar den Strength Points, ger den upp, eller panikflyr den bara lugnt vidare?

3. När jag rensat Pedre Bona så lät jag i Österrikarens nästa Command Phase Kaims division ställa om till default Defense (tror jag det hette). Som jag förstod det kan man göra detta automatiskt. Denna division höll jag sedan tillbaka medan de övriga som var involverade i frontalangreppet fortsatte mot Marengo.

Jag har i min nästa Command phase tänkt ge ordern till Kaim att anfalla en annan rutt, är detta tillåtet, eller gjordejag ngt galet? I så fall, hur skall det funka med att "ställa om"?

Tacksam för svar, och med hälsningar

Jimmy Engren

Jimmy

Trodde inlägget skulle komma under en annan avdelning, men datagudarna ville annorlunda. Spelet jag talar om ovan är i vilket fall Marengo knutet till spelserien NBS (Napoleonic Brigade Series) från MMP som bl.a. Anders Fager har abetat om regelverket till.

Hälsningar

Jimmy

Elias Nordling

Här kommer litet officiella svar.

Citera1. Kan artilleri flytta i samma runda som det har skjutit i friendly Fire Phase?

Jajjamänsan!

Citera2. En situation kom upp där Österrikare ur två divisioner omringade En av Gardannes Brigader samt artilleri i Pedre Bona. Genom intensiv artilleribeskjutning och CC anfall fick man regementet att Routa. Vad händer när reg. panikflyr genom en Österrikisk ZoI, tappar den Strength Points, ger den upp, eller panikflyr den bara lugnt vidare?

Så länge du följer de reträttreglerna (i version 65 av reglerna) som kan orsaka kapitulation under givna omständigheter orsakar ZoI inga övriga olägenheter i reträtten.

Citera3. När jag rensat Pedre Bona så lät jag i Österrikarens nästa Command Phase Kaims division ställa om till default Defense (tror jag det hette). Som jag förstod det kan man göra detta automatiskt. Denna division höll jag sedan tillbaka medan de övriga som var involverade i frontalangreppet fortsatte mot Marengo.  

Låter fint och lagligt.

CiteraJag har i min nästa Command phase tänkt ge ordern till Kaim att anfalla en annan rutt, är detta tillåtet, eller gjordejag ngt galet? I så fall, hur skall det funka med att "ställa om"?

Nä, det låter som helt i sin ordning, men var beredd på att Kaim kommer att stå och hänga ett tag utan att tillföra något till festligheterna.[/quote]
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraJag har i min nästa Command phase tänkt ge ordern till Kaim att anfalla en annan rutt, är detta tillåtet, eller gjordejag ngt galet? I så fall, hur skall det funka med att "ställa om"?

Nä, det låter som helt i sin ordning, men var beredd på att Kaim kommer att stå och hänga ett tag utan att tillföra något till festligheterna.

Hade Kaim känt att han var illa ute, nått som är svårt att morivera i din situation så hade han givetvis också kunnat kasta bort sin order och fly. Men i det här läget så växlar han ner under mer organiserade former.

Mejlar dig en ny tabell som saknar vissa idiotfel.

Jimmy

Hej

Och tack för fylliga (och synnerligen officiella) svar. Jag tror att jag använder "Build 59"-versionen av reglerna, så jag har nog inte med de specialfall som diskuteras ang. Rout i den version du talar om Elias.

Har nu kommit så pass långt att Österrikarna har gått över till March columns och försöker kriga sig över Fantanone (efetr en mkt kort och ineffektiv artilleribeskjutning). En fråga, är tanken att man skall anses vara i Protective terrain när man försvarar en broövergång/vadställe? Det känns nämligen inte riktigt rätt att en mindre fransk försvarare skall slå för "check to stand" först när O´Reillys infanteri kommer galopperande i March Column över en bro (har kanske läst dåligt i reglerna här). Hur skall man spela detta? Har bron andra fördelar med sig än att anfallaren måste gå över till column?

Tycker hela slaget ser mkt tungt ut för fransosen. Har slagit väldigt bra för österrikaren visserligen, och samtliga Österrikiska divisioner är satta i rörelse (inklusive Kaim, som med ett slag på 64 lyckades implementera givna order genast)! Det känns dock som om österrikaren har så pass gott om tid att det inte bör vara några problem i alla fall. Återstår dock att se vad som händer med det vänstra anfallet samt hur svårt det blir att ta broarna över Fantanone. Den vänstra styrkan ser ju rätt "brittle" ut när man börjar kika på enheternas morale rating. De anfaller just nu under kårregeln gemensamt mot Watrins försvarslinje Nordvästr om Villanova. Redan har en division (V) blivit wrecked.

Hur har bilden sett ut i andras spelande? Annars gillar jag verkligen situationen. Det händer relativt mkt i och med att nästan alla officerare har relativt höga ratings, och den lilla truppdensiteten gör att lonely guys som jag kan hålla allt någorlunda i huvudet trots att det bara blir ibland som man hinner sitta.

Tacksam för svar på min fråga ang. broarna.

Med hälsningar

Jimmy Engren

A F

Citat från: "Jimmy"Har bron andra fördelar med sig än att anfallaren måste gå över till column?

Låter Elias svara på detta, för han har koll på de senaste rönen om StriBy Napoleon-style.

Citat från: "Jimmy"Tycker hela slaget ser mkt tungt ut för fransosen. Har slagit väldigt bra för österrikaren visserligen, och samtliga Österrikiska divisioner är satta i rörelse (inklusive Kaim, som med ett slag på 64 lyckades implementera givna order genast)! Det känns dock som om österrikaren har så pass gott om tid att det inte bör vara några problem i alla fall.

Kan man Österrikarna hålla farten uppe och Fransmännen har lite oflyt så är det ingen lek att hålla ut tills Napoleon och Desaix dyker upp och ens stabiliserar situationen. Det var ruskigt nära ögat även historiskt sett. Med lite sämre chefer (Mycket duktiga befäl som Kellermann, Lannes, Victor & Gardanne hade alla några av sina bästa dagar.) och en mer aggresiv Ott så hade det gått fullständigt åt skogen.

Elias Nordling

CiteraEn fråga, är tanken att man skall anses vara i Protective terrain när man försvarar en broövergång/vadställe?

Nix.

CiteraDet känns nämligen inte riktigt rätt att en mindre fransk försvarare skall slå för "check to stand" först när O´Reillys infanteri kommer galopperande i March Column över en bro (har kanske läst dåligt i reglerna här).

CiteraDu är med rätt så här långt. Tanken är att en tjurrusande kolonn nog kan skrämma skiten ur halvrisigt infanteri även om den är smal. Bra infanteri tenderar att stå pall för det mesta.

CiteraHur skall man spela detta?

En kul grej du kan göra är att ha Kellermann och kavalleriet i beredskap på andra sidan bron. Gärna med litet artilleri också. Infanteriet kan försvara sig i fyrkant, men det kan bli väldigt trixigt att komma nån vart eller göra nån skada. Och de står väldigt mycket ivägen där de står vid broövergången.

CiteraHar bron andra fördelar med sig än att anfallaren måste gå över till column?

Vägkolonner gör ju, även om de vinner, ingen skada på försvararen (annat än stragglers). Och får du en firefight som försvarare kan du sitta och gotta dig.[/quote]
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jimmy

Hej

Och tack igen för svar.

Jag spelade såsom du Elias beskrev att det skulle gå till, men missade att march columns inte gör ngn skada.

Situationen har stabiliserat sig ngt för fransosen, men Oreilly är över Fantanone och hotar Marengo söderifrån. Kellermans kavalleri (fast jag anv inte Kellerman), har gått ett par ronder mot Elsnitz kavalleridivision som hotar Marengo från NO, fortfarande håller den kavalleribrigaden linjen, men det är inte mer. Watrins division visade sig dock för tuff för Otts mannar som har kastats tillbaka med svåra förluster (en brigad frlorade 7 stragglers i ett angrepp) två divisioner är wrecked och fortsatta anfall därigenom mkt svårare att genomföra. Watrins ställningar inne i olivlundarna är knepiga att bryta.

To be continued...

Jimmy Engren

A F

Citat från: "Jimmy"Jag spelade såsom du Elias beskrev att det skulle gå till, men missade att march columns inte gör ngn skada.

Tänk på dem som en lynchmobb som kommer sättande över en bro eller nerför en gata. Man såg till att sånna rusher gordes utan laddade bössor för att se till att knekten sprang så länge som möjligt.

Citat från: "Jimmy"Watrins ställningar inne i olivlundarna är knepiga att bryta.

Wartin regerar!!!!

:ultra: