Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av The Gamers Gaines Mill

Startat av Strv102r, 18 maj 2012 kl. 10:41:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Handlar mest om att tillfoga förluster och där ligger jag just nu i lä... Finns ett par geografiska mål men de spelar bara roll i en tie-break situation upplever jag.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Winder, Ewell och Whiting lyckas tillsammans trycka de federalas center bakåt och riva upp delar av den. Fienden börjar vackla, hans kårstab genomför en emergency retreat, och segern är nära. Longstreet division drar sig ur en aning för att ersättas av delar av Winders division. D H Hill drar sig ut åt flanken för att sträcka ut fiendens front så att centern ska bli än mer sårbar.

Men där faller mörkret och Jackson misslyckas med sin Corps attack stoppage...

Fienden får chansen att dra sig ur i skydd av mörkret och gå över CHICKAHOMINY, som historiskt. Utfallet blir också historiskt, oavgjort. Men med betydligt högre förluster. Jag tappar 13700 man och de federala 11600.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

tinG

Som vanligt både intressant och underhållande AARs från Götalands slättland... Tack!

Nå... Efter ett par CWBS scenarion, vilket är ditt intryck av spelsystemet?

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Tja, de mindre scenariona har ju bara lite av det som är seriens signum, ordersystemet.  Själva förflyttnings och avdömningsmekanismerna är ganska lika GBACW tycker jag, om än maskerade.  Ordersystemet är bra utan tvekan. Mekanikerna i övrigt är bra. Det som jag undrar lite över är att det hittills lätt blivit bra mycket blodigare än historiskt. Är det vanligt?

Andreas Lundin

CiteraDet som jag undrar lite över är att det hittills lätt blivit bra mycket blodigare än historiskt. Är det vanligt?

Ja, sedan kanske inte varje förlust i spelet representerar reellt saknade, dödade och skadade i verkligheten, utan även andra som tillfälligt lämnat striden.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Jo, men de förs ju räkning på stragglers "separat" och jag hänvisade bara till de som spelet kallar killed/wounded...

Men systemet tilltalar mig. Precis som TCS så känns ledningssystemet lite komplicerat men det skäller värre än det bits, och övrig mekanik är faktiskt enklare än tabellerna ger sken av.