Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Patton in Flames - What if litteratur

Startat av Zac, 14 juni 2012 kl. 09:44:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Zac

Jag tänkte höra om någon kan ge mig tips på "What if?" litteratur,  med scenarion kring ett tredje världskrig under 40-, 50-talet. Då tänker jag själv på scenarion i stil med WiF addon Patton in Flames.

Jag är tyvärr inte alls särskilt insatt i hur det faktiskt såg för Soviet, Europa och egentligen USAs potential att driva på ytterligare ett stort krig tät inpå vk2. Kan tänka mig att folk var "lagomt" krigströtta och att resurser var i bott, eller var det? Korea är väl det "närmaste-liknande-slagfält", men de hade väl inte tillgång till Ryssens alla läckerheter där?

Är tacksam för alla tips :D
Spel i temat/eran likväl uppskattat!

Tommy Röhs

3:e världskriget

Warplan Dropshot (och uppföljaren Warplan Dropshot II/III)
http://boardgamegeek.com/boardgame/6720 ... n-dropshot

ErikLj

Resurrection day av Brendan DuBois
Utspelar sig i ett atombombat men levande USA efter Kubakrisen blev Kubakriget.

Elias Nordling

Det har blivit populärt även bland historiker att hävda att ryssen skrapade botten av tunnan 1945 och att Berlin-offensiven var den sista de KUNNAT genomföra under kriget. Vet inte hur eller varför denna hypotes uppstått, men det känns som det finns ett drag av "om vi bara fortsatt hade vi krossat kommunismen också" i det.

De som för fram den hypotesen väljer uppenbarligen att bortse från Manchuriet-offensiven i augusti 1945. Att den sparkade in en öppen dörr gör att man lätt bortser från att den var massiv, logistiskt extremt krävande och ryssen var i högform. Det är inte för inte som ryssarna själva använde den som mall för all framtida krigsplanering.

Jag har hört att amerikanska generstaben utredde frågan om att fortsätta kriget mot ryssen under namnet Operation Unthinkable. Det ska nog inte tolkas som att de hade seriösa planer på att göra det, stabens uppgift var att hålla sig sysselsatt med att ha färdiga planer för allt, inklusive krig med Kanada och England.

man kan föreställa sig att stridsviljan hos de allierade inte skulle vara särskilt hög. Ett klart paralellfall är de allierade som slogs i utkanterna av ryska inbördeskriget efter att första världskriget slutat. De hade noll förståelse för att man fortsatte slåss mot en tidigare allierad efter att kriget var slut, och officerarna fruktade nog sina egna soldater mer än ryssen.

I Operation Unthinkable kom man fram till att infrastrukturen i Tyskland var så förstörd att det var svårt att göra några meningsfulla framryckningar, och att britternas stridsförmåga var slut. Amerikanerna var inte på något vis slut, och några som VAR stridsvilliga om de fick hjälp var tyskarna. Men föreställ er vad ett sådan orwelliansk alliansomkastning skulle ha gjort för moralen hos de allierade...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Zac

Tack för alla tipsen!  :D
Hippa på ett gäng nya filmer ifrån Korea kriget (Brotherhood of War & The front line) combinerat med några "klassiker" för att visuellt komplettera den litteratur jag tipsats om. Samlar ihop lite data kring enheter och "hårdvara" under tiden också, får se vad jag får för mig att hitta på...
Elias stort tack för dina tankar och förklaringar kring eran, väldigt intressant och inspirerande.