Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fagers fråga - Den mest uttjatade & ointressanta situati

Startat av A F, 11 november 2004 kl. 17:45:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 11 Gäster tittar på detta ämne.

A F

CiteraJag spelar gärna D-Day spel (Ardennerna med för den delen). Ta spelet Breakout: Normandy tex, kan likväl sluta med tysk seger som allierad.

Hej Hellstone. Allt väl? Förklara nu för mig hur tyskarna kan vinna Goodwood/Cobra-fasen av Normandiefältåget. Eller vinner man om man undeviker att bli helt mosad?

Hellstone

Hej Anders, nu spelar man ju endast den första veckan i BKO:N (om inte dom allierade råkar få exakt 10 (?) poäng och spelet fortsätter en vecka till). Har du spelat spelet? Det här spelet hör till ett av mina (många) favoriter. Har vunnit (och förlorat) både som tysk och allierad. Jag har spelat tysk många gånger och tycker det är roligt.

just my 2 cents

Citat från: "Anders Fager"
CiteraJag spelar gärna D-Day spel (Ardennerna med för den delen). Ta spelet Breakout: Normandy tex, kan likväl sluta med tysk seger som allierad.

Hej Hellstone. Allt väl? Förklara nu för mig hur tyskarna kan vinna Goodwood/Cobra-fasen av Normandiefältåget. Eller vinner man om man undeviker att bli helt mosad?

A F

CiteraHej Anders, nu spelar man ju endast den första veckan i BKO:N (om inte dom allierade råkar få exakt 10 (?) poäng och spelet fortsätter en vecka till). Har du spelat spelet?

Jag tror att jag vet vilket det är. Om jag vinner STORT som tysk, vad har jag ställt till med då?

Hellstone

Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar men om jag förstår rätt så betyder det att du hållit dom allierade någorlunda fastlåsta på stränderna eller i dess närhet. Man har bra möjligheter att komma med lokala motattacker, speciellt när vädret är sämre.

[quote="Anders FagerJag tror att jag vet vilket det är. Om jag vinner STORT som tysk, vad har jag ställt till med då?[/quote]

Holmgren

Just nivån är väl helt avgörande? Som tysk spelare är ju den strategiska situationen hopplös i Berlin april 1945, men på lokal nivå kan det ändå finnas scenarion av intresse under samma tidsperiod. På samma sätt torde man som irakisk spelare kunna ställa till med en hel del under Operation Desert Storm upp till i alla fall bataljonsnivå.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Holmgren"På samma sätt torde man som irakisk spelare kunna ställa till med en hel del under Operation Desert Storm upp till i alla fall bataljonsnivå.

Men då är man i ASL-land. "Intressanta taktiska situationer 1945." Letar man så hittar man givetvis "jämna" situationer. Allt för att få laja med Kungstigrar och JSII-vagnar.

Delirium

Frågan uppfattade jag som att den gällde uttjatade situationer, oavsett nivå.

Gettysburg kommer naturligtvis högt upp på den listan, liksom Waterloo.

Stalingrad skulle kunna vara en bubblare, men man kan också på en strategisk nivå säga att östfrontsspel från 41 till 42/43 och västfrontsspel från 44 är överrepresenterade, medan jag vet få spel som täcker den tidiga västfronten, den senare östfronten, eller för den delen Medelhavsfronten över huvud taget. Och då har jag bara pratat om WW2.

Visst känns det som att spelföretagen satsar på säkra kort vad gäller vilken genre de satsar på? När kommer det ett spel om kriget i Kina 36-45? Österrikiska tronföljdskriget? Rysslands invasion av Finland 1809?
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

A F

CiteraNär kommer det ett spel om kriget i Kina 36-45?  Rysslands invasion av Finland 1809?

Kina skulle nog bli ett bra multiplayerspel. Däremot så är Finland 1809 knepigt att göra nått av. Enorma ytor, lite trupp, ena sidan har kassa förutsättningar. Har tittat på det ett par gånger, men det är en svårjobbad historia.

Delirium

Kina vore kalashäftigt, men kräver, som du säger, fler än två spelare för att simulera den unika situationen, som aldrig går att återskapa i större spel om Stilla Havs-sidan av kriget.

Finland var mest något jag drog till med, men varför inte? Jag tror jag är av åsikten att alla situationer kan bli ett bra spel, om man bara har tänkt igenom vad varje sidas mål egentligen är.

A F

CiteraKina vore kalashäftigt, men kräver, som du säger, fler än två spelare för att simulera den unika situationen.

Som sagt. Man måste på nått vis betrakta Världskriget som nått perifiert. Kineserna lär göra det. Sen vet jag inget om de politiska turerna, men et går väl att läsa sig till.

Ett av mina favoritprojekt (att göra när jag blir 100 år) är f.ö. att annama The HellGame till ryska revolutionen. Det kan bli skoj.

CiteraFinland var mest något jag drog till med, men varför inte?

Som sagt, allt går. Men risken är att de enda som är intresserade är några punchdrickande fanjunkare på SMB. OCh de kommer att bli sura för att de FANTASTISKA  finska förbanden inte skildras rätt.
 :cry:

Scipio

Citat från: "Delirium"När kommer det ett spel om kriget i Kina 36-45?

Jag har ett spel på det ämnet från S&T 158 som heter Red Sun/Red Star. Recension finns här:
http://members.tripod.com/~RichardHBerg/_cb_7.doc

Om man räknar de spel som täcker hela pacific så blir det ju faktiskt ganska många spel som täcker in den delen också.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Tänk Roger, jag misstänkte att du skulle ha ett äss i rockärmen när det gäller obskyra spel, och jag hade rätt.  :lol:

Delirium

Citat från: "Anders Fager"Sen vet jag inget om de politiska turerna, men et går väl att läsa sig till.

Det jag har läst är att det dog fler kineser i inbördes strider mellan kommunister och nationalister, under japans ockupation, än i strider mot japaner.

CiteraEtt av mina favoritprojekt (att göra när jag blir 100 år) är f.ö. att annama The HellGame till ryska revolutionen. Det kan bli skoj.

The HellGame?  :?

CiteraOCh de kommer att bli sura för att de FANTASTISKA  finska förbanden inte skildras rätt.
 :cry:

Stackare.  :cry:

A F

CiteraDet jag har läst är att det dog fler kineser i inbördes strider mellan kommunister och nationalister, under japans ockupation, än i strider mot japaner.

De var pigga gossar. Mao lär kunnas hållas ansvarig för 100 mille död kineser.

CiteraThe HellGame?  :?  

Ett spel jag har gjort. http://www.thehellgame.com

Delirium

Häftig site, och jag tror jag sett spelet någon gång på ....Tradition....

Det står inget om företaget eller konstruktören?