Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Corsair leader Solitär AAR

Startat av Nisse, 31 augusti 2012 kl. 14:43:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Jag köpte Corsairleader av Elias och spelade en mellanlång kampanj idag.

Solomon 1943, 6 uppdrag och 50 poäng att använda till bomber.

Det blir inga bilder... Bara text.

Uppdrag 1
Search and Rescue, jag skall understöjda räddandet av en pilot. Målet är att bomba sönder ett antal AA sites. Jag får skicka iväg tre flygplan och gör så, lastar dem fulla med bomber,  hela 9 poäng använder jag. Jag tar två Corsairplan och en B25 full med bomber.

Uppdraget går bra, alla mål bombas sönder och en pilot, major Marrs skjuter ned en Zero och en Ki61. 2 VP till mig.

Slutsats, det var rejält med overkill att ta 9 p bomber men jag tänkte fläska på så här i början av kampanjen.

Piloterna får lite stress men inget farligt eller något att behöva bry sig om.

Stress ackumuleras och kan vara avgörande senare i kampanjen. Stressade piloter flyger och strider sämre så det gäller att försöka hålla alla sina piloter på en acceptabel nivå och vila de som ligger sämst till i stressnivå.

Uppdrag 2
Sink ships. Ett antal fartyg skall sänkas.

Jag tar några Corsair och två Dauntless. Återigen så tar jag ganska mycket bomber, 8 poäng.

Striden går bra. Målen sänks och en Zero skjuts ned. Tyvärr skjuts en Corsairpilot ned men räddas.

Stressnivåmässigt gick det mindre bra. Båda Dauntlesspiloterna blir "shaken" efter uppdraget liksom Corsairpiloten. De måste få vila nästa uppdrag.

3 VP höstas in.

Uppdrag 3
Bomb troop buildup

Bra uppdrag! Jag tar några Corsairs och en B17. Nu blir det massbombning, 20 poäng bomber blir det. Jag tvekar lite eftersom jag gjort av med nästan 60% av mina bombpoäng på tre uppdrag och det kommer vara tre uppdrag kvar men, tja sånt är livet.

Återigen går anfallet som på räls, målet bombas sönder totalt och två flygplan skjuts ned.

Ingen stressnivå höjs särdeles och det ser ganska ljust ut.

3 VP till, det går bra nu, cashen rullar in!

Updrag 4
genskjuta och skjuta ned 4 Bettybombplan.

Piece of cake! Perfekt uppdrag, inga bombpoäng går åt och skjuta ned flygplan är alltid lätt.

Tar 5 Corsairs med mina bästa piloter. De har alla låga stressnivåer.

Men hybris har drabbat mig. Luftvärn på vägen dit skadar ett flygplan. Till en början går luftstriden bra. en Zero, en Ki61 och en Ki63 skjuts ned men...

sen angriper jag bombplanen och gör alla mer offensiva vilket ökar mina chanser att skjuta ned bombplanen men gör dem sårbarare om de misslyckas.

Anfallet misslyckas totalt, inget bombplan skjuts ned, istället får bombplanen en turkeyshoot på mig. TRE Corsairs skjuts ned! En pilot tas tillfånga, de båda andra får rejält med stress.

Anfallet är en katastrof, 0 VP och tre piloter som måste ligga i sängen och dricka whiskey för att lugna ned sig rätt länge...

Uppdrag 5
Bomba ett lätt hangarfartyg.

Hmm, rätt bra, får användning för mina Dauntless som nu hunnit "stressa av". Får kasta in mina sämsta Corsairpiloter eftersom de bästa skjutits ned och är fångar eller har för hög stress.

Lastar på rejält med bomber men får ändå snåla lite, bombpoängen börjar ta slut...

Uppdraget går bra, en Zero skjuts ned och några rejäla turträffar blåser bort hangarfartyget. Dock skjuts en Corsair ned av luftvärn och piloten tas tillfånga.

VP 3

Kampanjen är "säkrad" jag kommer göra minst hyfsat ifrån mig.

6 och sista uppdraget.
Bomba en jagare

Lätt och enkelt. Har bara en Dauntless utan stressad pilot att tillgå, så han får flyga, lastar på bomber med de sista poängen, räcker precis!

Uppdraget lyckas, men det är på håret flera bomber missar men en träffar och tack vare att Dauntlessen får 2 hits för varje hit när det gäller fartygsmål. Dessutom hade jag lite mer tur då ett "prestrike kort" gav att målet redan bombats och fått en hit.

Så målet tålde från början 2 hits, en fick jag gratis och den enda bomb som träffade gav 2 hits. Så seger!!!

2 VP.

Slutsats jag klarade kampanjen med utmärkt resultat. Enda uppdraget som misslyckades var uppdraget att skjuta ned bombplan, uselt tänk och dålig taktik lade grunden för fiaskot där.

Kul spel! Jag ägde Hornetleader för länge sedan men var dum och sålde det vilket jag ångrar bittert. Så när detta spel kunde köpas så slog jag till. Det var så kul som jag tänkt med erfarenhet av Hornetleader. Dock känns det lite enklare och mer begränsat eftersom mängden vapen är klart begränsat. Här finns bara bomber att tillgå jämfört med robotar, laserstyrda bomber, missiler mm.

Men, kul, enkelt och lättspelat.