Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Wellington's Victory

Startat av Rydfalk, 29 oktober 2005 kl. 12:52:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Rydfalk

Har haft ett ex av detta gamla SPI/TSR-spel i bokhyllan sedan jag råkade ropa in det på LinCons auktion för en massa år sedan.

(Fördelen och nackdelen med att vara utropare:
 - Om ingen av er bjuder 50 spänn så gör jag det! :wink: )

Alla franska brickor låg i en stor hög men under inflytande av en flaska vin sorterade jag upp dem igår och det tycks komplett.
(Alla har vi vår syn på fredagsnöjen...)

Är det någon av er som har nån erfarenhet av det? Det är ser lite ålderdomligt ut men mekaniken tycks cool och de fyra kartorna blir ganska maffiga. Är det värt att lägg energi på eller ska man lägga kraften på nåt modernare?

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Elias Nordling

Har inte spelat det själv, men det har gott rykte. Med undantag för att jägare tydligen är löjligt effektiva, vilket gör att man formar mördarstackar med dem och sveper spelplanen. Husregeldags, alltså. Men annars, som sagt, gott rykte. Och vad finns det för alternativ på den slalan. La Bataille de Mont Saint Jean, det är allt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Rydfalk"(Alla har vi vår syn på fredagsnöjen...)

Onekligen. Själv satt jag och grack gin och tonic och läste om tyska terrorster.

Citat från: "Rydfalk"Är det någon av er som har nån erfarenhet av det?

Spelet är brutalt charmlöst i grafiken, men det gör det samma. Det är stabilt gjort och vill man ha färgglada brickor och Bröderna Grimm-hus i sina Napoleonkrigsspel så finns ju alltid LaBatt. Spelets absolut bästa idé är att enheter tål en eller två stridsinsatser, sen är det klart. Såg det som mål att få med den känslan när vi gjorde The Gamers nya Napoleon-regler. Sen är som sagt jägare sjukt effektiva, man tycks ha läst alla tänkbara önskemanualer & lätta divisonen-skrönor och upphöjt dem till norm. Och så vill jag minnas att man har chicken-race-regler för hur man formerar fyrkant, något som borde vara förbjudet.

I övrigt så är det mest stort, tycker jag. Och utrustat med ett sånt där verklighetsfrämmande abstakt system för att stävja ens insättande av förband som är rätt typiskt för SPI. Enligt reglerna så har arméer reserver för att inte armén som helhet ska bli trött (division A blir nämligen dyster om division B två mil bort reser sig upp och går en mil), inte för att säkerställa handlingsfrihet.

Rydfalk

Citat från: "Anders Fager"Spelet är brutalt charmlöst i grafiken...
Jo, särskilt brickorna. De är dessutom (i alla fall i TSR-upplagan som jag har) dåligt designade med urkass läsbarhet. De fyra kartorna ger tillsammans en maffig monsterkänsla dock.

Citat från: "Elias Nordling"Men annars, som sagt, gott rykte.
Ok, låter som det kan vara värt att ställa upp ett av de mindre scenariorna i alla fall och försöka hitta en jägar-fix på nätet.

/Mikael

A F

Citat från: "Rydfalk". De fyra kartorna ger tillsammans en maffig monsterkänsla dock.

Vill minnas att de gav en intressant bild av hur kuperad terrängen var, också.

A

Tommy Röhs

Citat från: "Rydfalk"Ok, låter som det kan vara värt att ställa upp ett av de mindre scenariorna i alla fall och försöka hitta en jägar-fix på nätet.

Wellingtons Victory har en "lille bror" Ney v. Wellington som
är slaget vid Quatre Bras. Kom i en S&T nummer 70-nånting.

Rydfalk

Citat från: "Tommy Röhs"Wellingtons Victory har en "lille bror" Ney v. Wellington som
är slaget vid Quatre Bras. Kom i en S&T nummer 70-nånting.

Jo, det var ett av de sista S&T som jag fick. Tände på systemet men innan jag hann testa tog min labradorvalp och nafsade lite på den ihopvikta kartan. Han nafsade bara bort ett ett par centimeter ett hörn. När kartan veks upp visade det sig vara i mitten av kartan.  Minnet av Ney v Wellington var det som gjorde att jag pratatde väl om spelet på Lincon och blev stående med spelet.

/Mikael

Ps. Självfallet avlivade jag hundkraken.

Parni

Men din Labrador lever fortfarande! Det brukar man märka på måndagarna när vi spelar  :D

Jag tycker spelet verkar vara värt ett försök?

//Pär

Rydfalk

Citat från: "Parni"Men din Labrador lever fortfarande! Det brukar man märka på måndagarna när vi spelar  :D

Åh, du syftar på Havoc, vår flatcoated retriver, jag syftar på Handsome vår gamla labrador retriver. :wink:  Fast, ärligt, så överlevde han incidenten. Han hade en god smak gamle Handsome...

Citat från: "Parni"Jag tycker spelet verkar vara värt ett försök?

Check, vi sätter upp något enkelt med mest infanteri.

/Mikael