Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Heart of Darkness

Startat av Kanger, 24 augusti 2013 kl. 21:27:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

Citat från: Kanger skrivet 13 maj 2020 kl. 21:43:12
Det är dock inget spel om det koloniala. Detta är ett rent äventyrsspel à la gamla "Source of the Nile" (ingen likhet i spelsystem). Man är en explorer med sin expedition.

Med den titeln kommer ändå pk-maffian att rasismstämpla och brunsmeta spelet  :down:. "Vad menar du? Skulle Afrika vara mörkare eller sämre på nåt sätt?"

Jag har inget emot titeln, men jag varnar för vad som komma kan.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Kanger

Jag tror att den kampen redan är förlorad. Det bästa är att borsta av axlarna och ignorera oväsendet. Dessutom kommer titeln från en mycket känd bok, så det finns ett höglitterärt stänk på det hela.

Wes

The scramble for Africa perioden handlar ju mycket om hur Livingston, Stanley, Brazza med flera utforskade Afrika och hur deras historier påverkade hemmabefolkningen som tävlade i att vara mest woke. För många handlade kolonialiseringen om att frigöra Afrika från slaveriet och ge dem ett bra liv.
Stanley var inte politisk korrekt i Afrika och blev inte i hyllad i England så som han ville vilket ledde till att han började arbeta med Leopold II.

Det är en intressant period som man kan alldeles för lite om. Jag antar att den är viktig för att förstå Afrika idag.


Kanger

Jaha ja, då var spelet klart. Nu ska det bara tryckas.

Kanger


Maglica

Kul, ser fram mot något slags demo på Youtube.
Robert Maglica

Kanger


Wes

Passar det för barn? Vilken åldersgrupp?

Scipio

"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Kanger

Citat från: Wes skrivet  8 juni 2021 kl. 13:37:00
Passar det för barn? Vilken åldersgrupp?

När det gäller spelmekanik så bör jag nog höja det till 12+. Sen är det en del vuxenhumor i spelet (har bl.a markörer med marijuanaplantor på), så det beror på hur känslig man är. Reglerna finns att ladda ner på spelets sidor på BGG och CSW

Magnus2

Nice nice supernice.
Beställt på Alphaspel som f n är enda butiken som har det i sortimentet.