Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av The Gamers Bloody Roads South.

Startat av Strv102r, 4 januari 2014 kl. 12:40:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Hela V kåren under Warren drar ur kontakt efter Wilcox fortsatta anfall. Roberston har gjort halt och grupperar för försvar. Wright fortsätter på Johnsons flank men Rickets gör halt. Längs PLANK ROAD fortsätter Heth att vika sakta för att undvika att bli stormad. En ordonnans är sedan en stund på väg från Hill för att återkalla Wilcox till kårens huvuddel.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Båda sidor återhämtar "stragglers" så mycket det går men den som behöver det mest, Wadsworth, segar sig sakta genom vildmarken mot ORANGE TURNPIKE för att ens kunna börja med det. Wicox nås av Hills order och tycker att det verkar mycket roligare att slåss med sina egna kompisar än med Ewells gäng så han börjar omedelbart verkställa och vänder om.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

I gryningen så har Wilcox precis anlänt till A P Hills ställningar och förstärker heth. Heth ska försvara söder om vägen och Wilcox norr om den där de fräscha federala förbanden finns.

Medan Xilcox grupperar inleder Hancock framryckningen för att anfalla igen. Sedgewick gör detsamma medan Warrens kår som inte är anfallsfähig verkar gruppera för försvar. Burnside gör ingenting. Longstreets kårs tät anländer och börjar röra sig mot CHEWNING. Min tanke är att ta JONES FIELD och därefter ta WILDERNESS TAVERN och kunna kraftsamla mot den norra eller den södra delen av Grants armé beroende på läger just då.

Strv102r

Gibbon anfaller medan Barlow med sina helt fräscha förband gör helt om och viker då de beskjuts med artilleri. På andra flanken anfaller Wright medan Rickets inväntar.  Longstreet marscherar på mot CHEWNING. Här kan det bara värt att påpeka att precis som i inledningen av spelet slår motståndaren många kombinationer som 5/6, 6/6 och 6/5 med tärningarna, men nu inte längre när han ger eld utan när han gör moral checks....

[/url

Mott lämnar södra infarten till området till Birney och rör sig mot PLANK ROAD. Wright slås tillbaka så Rickets anfaller som understöd. Han hejdas. Gibbon slåss envist och det svajar lite på Heths högerflank...

Strv102r

Tätdivisionen i Longtsreets kår, Fields, breddgrupperar inför anfallet på Roberston. Majoriteten av Longstreets brigader, och Fields division i synnerhet, har bra moral, men är mycket svaga. Divisionerna har dock många brigader. Mott närmar sig II kårens huvuddel. Vare sig Birney eller Burnside reagerar trots förbannelser och eder inför tärningslag för orderverkställande.

Roberston vacklar direkt när Fields anfaller. Rickets avbryter sina fruktlösa anfall och Mott kommer fram. Glömde justera symbolerna för A P Hills kår... De ligger lite snett.

Strv102r

Mott påbörjar ett halvhjärtat anfall mot Heth. Robertson rör sig bakåt mot V kårens hivuddel som grupperat för försvar och stärkt med sitt eget reservartilleri och VI kårens dito. Longtseets kår grupperar med Fields till vänster i anfallsmålet och Kershaw till höger.

Mott hejdas av eld och backar mot Gibbon. Longstreet tar emot en ny order av Lee att fortsätta anfallen genom V kårens och ta WILDERNESS TAVERN. Burnside och Birney gör ännu ingenting alls.

Strv102r

Longstreet börjar verkställa son order snabbt! Kershaw anfaller till höger och Fields till vänster. Anderson rycker in i luckan mellan dem. Medan Kershaw slår in i fienden med kraft så hinner Fields inte riktigt fram till stridskontakt då de federala backar till det nyanlända grupperade artilleriet.

Strv102r

Trots att Kershaw har framgång beslutar han sig för att avbryta anfallet. Anderson tar över och fortsätter. Fields möter kraftig eld från de med batterier späckade federala linjerna i skogen och slås tillbaka.

Strv102r

1 timme senare så har Anderson lyckats ta WILDERNESS TAVERN! Kershaw får order att framrycka till platsen och försvara den så att Anderson kan anfalla söderut längs PLANK ROAD in i ryggen på Hancock. Min motpart som svurit eder över Burnsides ovilja att agera skickar en ny order till polisongmannen, som jag anar går ut på att återta WILDERNESS TAVERN, eller snarare vägskälet. Min motpart ler nöjt när han slår för verkställandet av denna nya lite mer akuta order. Och visst börjar Burnside röra sig söderut mot WILDERNESS TAVERN. Jag kollar tabellen och kommer fram till att det finns bara en enda tärningskombination som kan få Burnsey att verkställa en order direkt. Osis! Samtidigt så fortsätter Birney mot II kårens huvuddel.

Strv102r

Burnside får viss framgång mot Anderson som var mer slutkörd än jag trodde. Kershaw accepterar sin order men han får en ny order att anfalla in i Burnsides flank som han också börjar verkställa direkt. Burnsides högre flygel pressas tillbaka men det ser ändå beiget ut för Anderson. Kershaw är ju också sliten. Birney är nu framme hos Hancock och jag anar att det snart sätter igång på den flanken igen.

Strv102r

Anderson och Kesrhaw kommer inte kunna hålla emot Burnsides tre små men fräscha divisioner utan att själva slås. Jag beslutar att ge upp vägskälet och hoppas att det var Burnsides anfallsmål. Sannolikheten att han, med sin command rating, kommer att hinna påbörja lösandet av en ny uppgift innan mörkret är minimal. På Hills front så påböjar Birney en rörelse ut mot Mott på flanekn för att anfalla mot Heth som ju redan är ganska slut. Gibbon är under urdragning för att återhämta antar jag.  Early får order att omgruppera till Lees stabsplats för att där få nya order av Hill som han underställs. Early påbörjar omedelbart omgrupperingen.

Burnside rycker fram till vägskälet med en division men tar ut stor bredd med den, som en försvarsgruppering. En division stannar bakom de andra och en knyter ihop med Crawford ur V kåren. Anderson vinklar bakåt mot kårens huvuddel. Birney forstätter gruppera fram mot Heth medan Barlow framgrupperar med artilleri för att kunna anfalla samordnat med Birney mot Wilcox. Jag backar bak in skogen för att göra hans starka artilleri irrelevant.

Strv102r

Motts brutna division viker bakåt och ersätts av Birney som grupperar för anfall. Hancock börjar slå för initiativ och jag misstänker att det är för att avbryta anfallen som min motpart helt uppenbarligen anser vara fruktlösa och meningslösa. Men Heth är illa däran och jag behöver få fram Early för att avlösa Heth. Wilcox är intakt så jag har fullständigt förtroende för att han ska hejda Barlow om det krävs. Early får dock en D2 verkställandet av sin order. Hmmm... Hoppas Heth håller lite till. Börjar fundera på att låta Wilcox glida högerut och förstärka Heth.

Birneys anfall pressar Heth hårt och han håller barta med ett nödrop. Birney tvingas dock ge upp anfallen på grind av dålig moral och flykt på båda brigaderna. Hancock velar och kan inte bestämma sig för att bryta mot givna order så det hela fortsätter. Barlow glider mot Heth och ersätts av Gettys slitna men delvis funktionella division. Wilcox stagar upp Heth. Ett nytt anfall rullar in.

Strv102r

Men även Barlow slås tillbaka, främst av de delar som Wilcox omgrupperat till Heths gamla ställning. Heth dras ur och grupperar för återhämtning och ersätts av Early i skymningen. Hancock lyckas tydligen bestämma sig för att det inte är någon idé att fortsätta. Mörkret faller.

Min motpart gör bedömningen att V kåren är helt slagen (korrekt), VI kåren ganska nära detsamma (också korrekt), att II kårens anfallskraft är bruten (korrekt det med) och att Burnside saknar kraft och inte minst moral (inte helt fel även om han inte har tagit så mycket förluster). Den återhämtning han kan få till under natten till den 7 maj uppvägs av min dito. Han beslutar sig för att göra som Grant. Vara defensiv den 7.

Jag har Wilcox nästan intakt men Heth är slgane i grunden i Hills kår. Ewell har kraft att försvara men anfall riskerar att bli kortvarigt och det finns inga bra mål inom räckhåll. Longstreet är slut, egentligen både offensivt och defensivt. I motsats till historien är han inte skadad själv. Jag gör som Lee. Håller mig defensiv den 7. Spelet slutar således där.

Historiskt utfall i stort även om Longstreets anfall inte slogs ut längs den ofullständiga järnvägen mot Hancocks södra flank. En taktisk mindre seger för mig men strategiskt oavgjort. Blodigare än historiskt. Ca 23000 man för de federala och 15000 för mig. Grant drar ur österut den 8. och armeerna möts vid SPOTSYLVANIA strax öster om THE WILDERNESS i ett 11 dagar långt Verdun som slutar den 19 maj. Tyvärr har jag inget spel på det... Därefter kör ju Grant en ny omfattning österut varvid de möts igen vid NORTH ANNA RIVER och där har vi MMPs Strike Them a Blow.