Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Regelfråga: Scorched Earth (GDW)

Startat av jerry, 6 mars 2014 kl. 16:26:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Citat från: Scipio skrivet  6 maj 2014 kl. 16:48:40
Justerat trådens namn samt flyttat den till Andra Världskriget.

Tråd flyttad!

Ok
O där gick det åt H-E med spelmoralen o ändlösa diskussioner om vilka regler som skulle gälla....
Nu är EIA uppe istället....
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

jerry

Är det någon som har något gott att säga om "europa- serien"  :P
Jag kan inte se att det finns ett system som har denna skala o täcker så stora områden annat än då OCS-serien men den är nästan för liten i skalan ok DAK funkar fint.
Jag vet att "europa-serien" haltar ordentligt på en del områden men det finns ju en hel del regler att hämta från gamla "magazine´s"

Kul med ett eller annat svar angående detta ämne.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Scipio

Citat från: jerry skrivet  9 maj 2014 kl. 16:51:05
First to Fight är ett trevligt litet Polen 39 spel.

Så nu har jag sagt det positiva.  :)

Systemet är i övrigt rätt mossigt och segt jämfört med mycket annat som finns idag och det känns svårt att tycka att det är värt det arbetet som krävs med tanke på det.

Det finns ju ett företag som heter Diffraction Entertainment som har spunnit vidare på den här nivån med spel som dessutom verkar vara rätt Europa-influerade men som dom vidareutvecklat som håller på att ge ut en liknande serie med spel som du kanske borde titta på om det är något som du gillar:
https://www.tsww-online.com/
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

oooh .... var precis inne o kikade mycket häftigt mycket massivt o mycket dyrt , ialla fall "mare nostrum" men skall kolla vidare
Tack för tipset.

jerry

Var inne en stund ............... ja detta var intressant  :ultra:

jerry

Citat från: Scipio skrivet  9 maj 2014 kl. 17:08:02

Systemet är i övrigt rätt mossigt och segt jämfört med mycket annat som finns idag och det känns svårt att tycka att det är värt det arbetet som krävs med tanke på det.

Det finns ju ett företag som heter Diffraction Entertainment som har spunnit vidare på den här nivån med spel som dessutom verkar vara rätt Europa-influerade men som dom vidareutvecklat som håller på att ge ut en liknande serie med spel som du kanske borde titta på om det är något som du gillar:

Hmmm du skrev rätt mossigt o segt .... jo mossigt kanske men segt ?? Jämför du med detta , "diffraction entertainment" så är nog FITE/SE rena settlers of catan har skummat lite i deras regelbok..... det verkar minst sagt massivt invecklat att göra det mesta, men sådant tilltalar ju också sitter o blir lite sugen men vet att det kommer att samla damm eller endast bli min solitära leksak.

Scipio

Absolut inte, DE har ju spunnit vidare på Europa så det är säkert minst lika segt som originalet om inte mer så...   :P
"Randomization is too important to be left to chance"

Lars M Wistedt

Jag tycker att Europaserien ar riktigt bra och har spelat den konstant sedan 1979.. Total War tror jag aldrig kommer att ges ut, det verkar som HMS har gatt under jorden helt och hallet och vi stackare som gjort pre-orders kommer nog aldrig fa se varken pengar eller spel. Verkar som hela brand-I-lagret-historien var antingen anlagd eller uppdiktad for att de skulle komma ur en ekonomisk knipa.

Det finns nu en ytterligare varian av Tom Johnson - OCMS - som ar en spelserie som mer ar enoperativ simulering an ett spel. Valdigt mycket rakna och book keeping, men bra kartor (I plast!!!) och valdigt bra enheter. Spelet har en mycket batter realism men det ar mycket huvudrakning och mycket fractions att halla reda pa.

jerry

intressant som tusan men.... jag kollade på kartan över sicilien... är den verkligen ingen speltest-version.. ??
Tyckte den såg minst sagt illa ut.
Countersarna såg desto bättre ut dock.

Lars M Wistedt

Nej, kartan ar som den skall vara. Auspicious Beginning ar en "tester" sa att man som spelare kan kopa ett litet spel for att "kanna pa" systemet innan man gar vidare och koper de stora (och dyrare) spelen. Kartan ar inte lika behaglig som de nyare fran GR/D men den innehaller (och lyfter fram) de vasentliga informationer man behover. Vidare sa ar den I nagon form av plast (!) sa man rullar latt ihop den - och for de stora spelen sa finns det ytterligare en bra nyhet med kartan - den kommer I ett stycke! Inga irriterande kartskarvar etc samt skalan ar lite mindre an GDW, sa att man behover inte vara 2 meter lang och ha orangutangarmar for att na in over bordet.

Del 1 som kom ut nu heter "The Beginning" och tacker Polen/ Frankrike och Battle of Britain. Kommer inte ihag om Norge var med men tror att det ar en separate del. Har kopt bade den och Auspicious Beginning men bara klippt och testat den senare.

jerry

Hmmm så du har testat dessa regler.... hur är dom jämfört med klassiska europa-regler ?

Lars M Wistedt

Jo jag har nu testat OCMS ett tag och maste saga att det ar valdigt likt DE's variant. Well, upphovsmannen kommer allihopa fran Europa-seriens grundare..

Sammanfattningsvis: Mer "realism" i OCMS och DE an i Europa, men betydligt lagre spelbarhet. Om jag skall valja mellan SF, Mare Nostrum och The Beginning, sa blir det utan tvivel SF. Har spelat Europa-serien sedan 1979 och alskar kvaliten I enheterna (typ SF kvalitet, inte skrapet de kom med I uppgraderingen av SE). Grafiken ar batrre och med de play aids som Brian nagonting gav ut sa ar det den optimala kombinationen av spelbarhet och okular njutning. Vad jag sjalv sedan latit gora ar en fotokopiering och laminering av kartan sa att jag inte har nagra skarvar och att den ar sakrad mot V4-angrepp i form av utspilld Coca-Cola och liknande. Kan verkligen rekommenderas.

Lars M Wistedt

DE spottar ur sig spel efter spel; nu finns aven ett mindre spel om Kreta samt det forsta om striderna i Aien - Singapore. Ostfronten lar vara pa vag detta ar.

folow

Jag har köpt in mig rätt hårt på DE:s spelserie (TSWW), med Blitzkrieg, Mare Nostrum, Balkan Fury, Madagascar och nu Singapore. Personligen tycker jag att det är trevligt. Jag är inte helt överens med designern om dispositionen av reglerna, men i övrigt gillar jag det. Han är dessutom väldigt vänligt inställd när det kommer till att svara på frågor om både regler och designval, vilket jag uppskattar.

Som Elias skrev är tvåveckorsrundor litet märkligt för skalan, men eftersom bägge sidor har möjlighet att flytta i varje spelares tur så tycker jag att det funkar så här långt. Mest har jag slagits litet i Grekland och på Madagascar än så länge, och det har känts som ett bra system, även om jag har svårt att förstå hur operation Merkur kan vara ett eget spel (dock med valbara 5-dagsturns, så det kanske funkar). Väldigt litet manöverutrymme...

Det som skall sägas är att designern inte är superb på att förstå att alla inte delar hans ibland bisarra detaljkunskap om bakgrunden, varför en del scenarion blir mer av sandlådor för att spela med enheterna man har till sitt förfogande än spel där det finns tydliga segervillkor och liknande. Det är väl en smaksak om man tycker att spelet då är "färdigt" eller ej.
Det är litet work-in-progress, och även om jag uppskattar den processen så förstår jag att inte alla gör det.Främst tycker jag att komponenterna är riktigt bra, och eftersom reglerna har blivit tightare och tightare för varje utgåva så känns det som att de tar sitt jobb på allvar.

Som jag ser det så kräver spelet att man sitter med en halvavancerad miniräknare som klarar av parenteser och räkneregler (men en sådan har väl alla?) då systemet bygger på multiplikation för att modifiera stridsvärden. En del CSW-gamlingar hatar det, men jag tycker att det går snabbare än att räkna +/- DRM och kolumnskiften i många andra spel när man väl kommit in i det.

Om någon är intresserad vore det kul att köra något scenario på ett konvent någonstans. Under året skall jag försöka få till något i Göteborg, om det är någon som har vägarna förbi.
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

jerry

Måste återigen ta upp denna tråden , vi har nu startat detta spel igen , o jag har kontakt med Jhon M Astell som designade detta för en evighet sedan.
MEN jag blir inte klok på skillnaden i att vara isolated eller unsupplied....trots att jag fick svar från Jhon och en annan spelare

Kan någon försöka sig på en förklaring en gång till ??
Jag kan verkligen inte fatta skillnaden.
/Tacksam