Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Beach Assault

Startat av Tordan, 24 augusti 2014 kl. 10:32:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Hej. Sitter med Reluctant  Enemies och förvirras av ett svar i BGG gällande landstigning. Två kompanier driver en hex och gör ALT  mot en tom strand, lyckas. Det tredje kompaniet har en fi enhet framför sig och skall därför göra en Beach Assault i nästa Combat-phase. De två som kom iland I Combat phase tolkar jag 18.6g som att de INTE får strida mot den fi enheten tillsammans med kompaniet som nu skall göra en Beach Assault? Men de skulle kunna strida mot någon annan enhet i vanlig combat? Kompaniet som gör BA får gott klara sig självt? Man får tänka sig att den striden "egentligen" sker samtidigt som de mer tursamma kompanierna landstiger. I en post i BGG betitlad Commandos får jag ett annat intryck. Edit: Nämligen att de landstigna kompanierna kan göra Combat mot fi på stranden. Om de då skulle lyckas slå ut eller få fi till reträtt skulle kompaniet som skall utföra BA helt enkelt kunna kliva i land. Om de inte skulle få bort fi skulle BA-kompaniet döden dö eftersom Combat bara får utföras en gång mot en hex och eftersom de då inte kan utföra sin BA så defaultar de till att misslyckas. Detta känns lite skumt eftersom det egentligen inte finns någon Movement i Combat phase. Eller skall det tolkas som att BA utförs fast mot en tom hex?

Edit 2: Länk till BGG
/Tord Hoppe

Folket

De får inte strida i BAn i den närligande hexen.
BA combats cannot be made in conjunction with attacking units that have already landed; the player must select only one type of attack to do against the target hex in a given phase.

Enligt designer på bgg kan du göra en normal attack från den närligande hexen sedan försöka landstiga på ALTn. Jag hade inte tolkat reglerna så men så är det tydligen. dvs. Du kan bara anfalla en gång och inte blanda landstigna enheter med BA enheter. Om inte hexen blir tömd så dör enheterna som försökte anfalla stranden. Om de inte var med i anfallet så måste de slå på ALTn istället.

Tordan

Ja, jag tycker det känns skumt. Han säger dessutom att det bara är att landsätta dem "Lucky commandos, land them, it pays to have friends already on shore." vilket jag tolkar som att de inte ens behöver slå på ALT?!
Så enligt designern så kliver de helt sonika iland om hexen som tidigare nu tömts, eller dör automatiskt om annan/andra enheter misslyckas att döda/retirera fienden. Det jag stör mig är att ALT-landsatta enheter får strida mot en fi i annan landing hex.

Personligen skulle jag vilja tolka reglerna på följande sätt.
OCS grundregler 18.6a(A) "... no more than 3 REs can assault a specific landing hex, and only one attacking stack can assault a given landing hex."
Detta vill jag tolka (för att anpassa spelet efter mina åsikter, lol) som att endast den eller de commando-kompanier som hamnat framför en kust-hex innehållande fi får anfalla den hexen. De kan alltså inte "undsättas" av någon annan enhet. Deras BA trumfar att Combat utförs i valfri ordning.

18.6b (C) "If a pre-landing barrage destroys the defending units, a Beach Assault is automatically resolved on the ALT, but case B above still applies (no further movement)."
En lyckad barrage är enda sättet för BA att övergå till att slå på ALT.

Den här tolkningen känns betydligt mer trovärdig om man tänker sig att landstigningar utan strid sker i slutet av Movement, (eller sist i Reaction Phase beroende på ALT-resultat) och sedan verkställs den tuffare landstigningen direkt efter i Combat Phase, utan att NÅGON annan enhet kan påverka fienden.

Samtidigt kan jag se motargumentet att åtminstone icke-landstigande enheter borde få ha möjligheten att anfalla den fi kust-hexen, de understödjer landstigningen. Man får ju utföra Barrage mot hexen... Om de lyckas få bort fi skulle de landstigande enheterna slå på ALT på samma sätt som om Barrage rensar hexen, om inte dör de eftersom en hex bara får anfallas en gång av marktrupp.

Min "känsla" är alltså att landstigning med slag på ALT eller genom BA i "verkligheten" sker samtidigt. Att ALT-enheter skulle landstiga, och utföra ett heroiskt anfall längs med stranden under samma tid som de mindre lyckliga BA-enheterna drar av på gasen och hoppas att stranden rensas känns bara helt fel. Att stranden däremot utsätts för anfall från andra land-enheter är inte orimligt om de manövreras fram på något sätt.

Regler (förutom ASL?) kan inte täcka exakt varje möjlighet som kan uppstå i strid och jag misstänker att detta är en sådan gråzon. Tycker ni jag är helt ute och cyklar, eller skulle det vara värt att framföra detta argument till designern? Alltså att 18.6a(A) (eller att detta sätts in i RE-specifika reglerna) ändras till nåt i stil med att "...and only one attacking stack can assault a given landing hex. Stacks previously landed via ALT may NOT assault a given landing hex. Combat units already on land that have not been part of the Amphibious Landing MAY perform combat against any landing hex. If the enemy is not destroyed by such combat, Beach Assault is performed by landing units. If normal combat destroys the defending units, a Beach Assault is automatically resolved on the ALT, but case B above still applies (no further movement).".
/Tord Hoppe

Folket

Tycker din tolkning att de som landstigits inte kan anfalla en hex där andra enheter försöker landstiga känns rimlig.

Jag tror inte du kommer få något gehör för att man ska få anfalla en hex två gånger i samma fas.

"De kan alltså inte "undsättas" av någon annan enhet." Detta är helt fel tolkning av reglerna. Andra enheter som inte stigit i land får undsätta landstigningen. Vad reglerna säger är att bara en stack av max 3 RE får göra en "Beach assault" på en ruta.

Sedan så finns det ingen anledning att tolka designern kommentarer som att man inte behöver slå på ALT. Han syftar nog bara på att slå på ALT är bättre än att anfalla med halv styrka.

Tordan

Citat från: Folket skrivet 26 augusti 2014 kl. 10:57:13
"De kan alltså inte "undsättas" av någon annan enhet." Detta är helt fel tolkning av reglerna. Andra enheter som inte stigit i land får undsätta landstigningen. Vad reglerna säger är att bara en stack av max 3 RE får göra en "Beach assault" på en ruta.

Japp, helt fel av mig. Vi får väl se om jag får nån respons i BGG (annat än shut up and sit down).  :lol:  Jag tror inte heller att undantag för grundregeln om endast ett markanfall mot en hex tas emot med öppna armar. Möjligen att RE-reglerna undantar kompanier landstigna genom ALT från att få anfalla försvarade kust hexar. Just detta är ju lite av en taktisk situation som utspelas under minuter-enstaka timmar skall hanteras i ett operativt regelsystem där minsta tidsenhet är 1,75 dagar.
/Tord Hoppe