Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_pelle

Riktigt gamla svenska krigsspel

Startat av pelle, 30 juni 2014 kl. 20:06:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pierre

Jag kan tänka mig att lägga till pengar, en kulturgärning som denna borde man ju stödja


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Rydfalk

Låter som en god gärning! Klart man kan vara med på ett hörn.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Folket

Även jag kan dra mitt strå till stacken.

pelle

Fantastiskt alla!  :D

Ledsen att jag försvann ett tag. Jag har försökt kolla upp vad det egentligen finns. Tyvärr är det några böcker jag minns finns på Krigsarkivet de inte har på KB eller i Uppsala (som väntat). Trodde det skulle bli ett par till. På svenska hittar jag bara:

Krigs-spelet eller Åskådligt föreställande af manövrer och strider med större eller mindre corpser af alla vapen. (1830)
Vad jag förstår en översättning av det mer kända tyska Kriegsspielet (den första översättningen till något annat språk vad jag förstår). 352 kr.

Försök till handbok i krigsspel (1878)
Ingen aning egentligen, men baserat på året gissar jag något mer åt det fria-krigsspelshållet. Lite av en chansning om ingen vet mer. (69 s. och 8 bilagor) 311 kr

Möjligen även:
Handledning och exempel till regements-krigsspelet : med kartbladet Château-Salins af tyska rikets karta 1: 100,000 samt 6 skisser i texten / Öfvers., delvis i sammandrag af G. Axelson (1904)
Jag gissar att det är en översättning av Naumanns Das Regiments-Kriegsspiel, alltså ännu ett fritt krigsspel, eller någon sorts tillbehör till det spelet (vilket låter roligare?). Kul om kartor och sånt kommer med bra, annars kanske rätt trist för 373 kr.

Om inte någon har kommit på något mer?

Intressant nog om man söker upp boken jag betalade för att scanna i databasen nu får man direkt en länk till en PDF, precis den filen jag fick. Så bara man gör beställningen och pröjsar verkar det ordna sig automatiskt så alla får läsa (oavsett om de ville bidra eller inte, eller om beställaren ville det eller inte). Hm. Jaja.

http://weburn.kb.se/metadata/051/EOD_2409051.htm

Tar upp beställningar (och tips på böcker jag missade) här eller i min brevlåda då. :)

pelle

Det var bara en riktigt intressant bok (för mig) vad jag kan se, så jag förenklade processen och beställde scanning utan att låta någon bidra.  :| Tänk inte på det så mycket utan njut av den här fina CRTn från 1830 i väntan på att en hel PDF dyker upp:


pelle

Här är ena countersheetet (för röd spelare):



De där ska klippas ut och klistras på blyblock, inte papp. Krigsspelarna var lite mer hardcore för 185 år sedan. Lite tråkiga färger. Jag antar man får måla själva blyblocket rött? Det blåa arket (för Corps B) ser precis likadant ut vad jag kan se.

Blocken placeras intill eller på varandra på olika sätt för att visa olika formationer.



(Jaha, på DEN sidan går det bra att ha lite färg, men inte på spelpjäserna?)

Engelbrekt

Härligt. Detta borde vi ha testat på Lincon! ☺
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Strv102r

Jag har för mig att jag sett det här på något förband i Sverige... I en museimonter eller liknande. De där blyspelpjäserna är bekanta.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

Citat från: Engelbrekt skrivet 17 maj 2015 kl. 13:05:24
Härligt. Detta borde vi ha testat på Lincon! ☺

Lite ont om tid för att hinna fixa komponenterna (och lära sig reglerna).

Jag är mest sugen på att prova det där spelet från 1826 tidigare i tråden. Det är både äldre och ser mer spelbart ut. Fast helst skulle man ju då tillverka en stor spelplan av trä med hål i och använda peggar i olika färger som spelet är tänkt att spelas. Det låter lite jobbigt att fixa. Träkuber i olika färger (som i Eight-Minute Empire :) ) kanske är tillräckligt nära för att inte ge helt fel känsla, men lite tråkigt.

Rydfalk

...men till Friendly Fire hinner du väl?  :up:

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

pelle

Citat från: Rydfalk skrivet 18 maj 2015 kl. 12:40:24
...men till Friendly Fire hinner du väl?  :up:


Jag ska se hur fusk-varianten med kuber känns (A2-karta, plexi, minsta träkuberna från spielmaterial). Det är den jag har kompetens att fixa till. Att flytta runt träpeggar känns lite märkligt hur som helst. Räv-krigsspelet?

Elias Nordling

Du har spelat 8 minute Empires? Stod och fingrade på det då jag behöver snabba spel. Hur är det?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

#28
Citat från: Elias Nordling skrivet 18 maj 2015 kl. 14:08:54
Du har spelat 8 minute Empires? Stod och fingrade på det då jag behöver snabba spel. Hur är det?

Det var Delirium som hade med sig det (Legends-varianten), så han kan säkert ge ett utförligt svar (... i en annan tråd? ...). Jag tyckte det var roligt i alla fall det partiet vi spelade i fredags.  Köpte både det och expansionen Lost Lands i en av butikerna på Lincon. Tror det blir perfekt som lunchspel på jobbet för att smyga in något krigsspels-liknande bland alla euros vi annars spelar.

pelle

Jag skrev ut en liten del av spelplanen för Bülow-krigsspelet (1826) och provade solitärt med en division på varje sida. Det fungerar bra med träkuber. Beställde kuber och andra pjäser som behövs i sex olika färger. Det är tre divisioner på varje sida. Varje har sin egen färg och behöver 15 "pjeser" + 1 general + 2 adjutanter + 1 magasin. En division på varje sida har dessutom 5 elit-pjeser (samma färg, men målas på ovansidan). Plus 8 fort i neutral färg. Många träbitar.