Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Re: Replay av MMPs Rebels in the White House

Startat av Strv102r, 17 augusti 2014 kl. 10:34:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det här är en modul om Earlys raid mot Washington sommaren 1864 med GCACW systemet. Den nyttjar kartorna ur Here Comes the Rebels (Antietam fälttåget) och en karta ur Stonewall Jacksons Way (andra Manassas) samt två mindre inlägg för Baltimore och Alexandria. Brickorna och reglerna kom i Skirmisher no 2.

Operationsområdet nedan:

Utgångsgrupperade förband. Earlys styrka kallades ju armé, men var ju egentligen bara II kåren med lite extra förband. Sigels division är vad som finns på kartan av Dave Hunters Army of West Virginia, som ku Sigel var chef för innan han spöades av Breckinridge vid New Market,  efter att huvuddelen av denna flytt västerut när Early kom till Shenandoah-dalen. I Baltimore sitter Lew Wallace som är chef för militärdistriktet vilket väl motsvarar en kår ledningsmässigt. Dock är det inte i närheten av en kår i styrka. På 20 GT ska jag alltså ta mig till utkanten av Washington och tillbaka om jag ska tangera Early.

Norra delen av Shenandoah med angränsade delar i öster.

Och detaljerna för Early.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

I gång! Early skickar kavalleriet åt nordost och Harpers Ferry. Själv rör han sig norrut längs landsvägen mot MARTINSBURG. De federala drar sig mot öster och Sigel överger depån i MARTINSBURG för att marschera mot SHARPSBURG.

Mål 1 uppnått! Early tar ett försvarat MARTINSBURG och fyller på soldaternas trosspackningar. Siger försvarar bron vid SHARPSBURG. Nästa operationsmål är FREDRICK med den federala depån där. Dit ska Early marschera med huvuddelen och jag ska nog ta kortaste vägen och slå Sigel på vägen då han är väsentligt svagare. Breckinridge ska ta en division och brandskatta Williamsport.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Då Sigel samlar sina förband i norra delen av området vid SHARPSBURG så är helt plötsligt HARPERS FERRY mycket svag försvarat. Så jag ändrar planen och marscherar mot sydost, och HARPERS FERRY, istället för att anfalla de nu starkare förbanden som försvarar övergångarna rakt österut. Breckinridge lämnas i MARTINSBURG med Echols division för att förstöra den federala depån, brandskatta staden och sedan marschera mot WILLIAMSPORT och brandskatta den staden också.

Early anfaller HARPERS FERRY på ca 20-1... Piece of cake! Sigel börjar röra sig österut men fördröjs av mitt kavalleri. Breckinridge går norrut.

Strv102r

Early lämnar åter Gordon för att förstöra depån och ger sig sedan av med Ramseur och Rodes mot FREDERICK. I nordväst anländer förstärkningar från dave Hunters army of West Virginia, Sullivans division. Denna är dubbelt så stark som Echols men de federala har ingen motsvarighet till Breckinridge så fienden förföljer bara Breckinridge mot WILLIAMSPORT.  Sigel rör sig mot FREDERICK på en parallellväg men fördröjs av mitt kavalleri. De första tillsända förstärkningarna  från Grants Army of the Potomac, Russels division från Wright VI kår,  anländer i MONOCACY JUNCTION. Wallace har marscherat västerut med en brigad och närmar sig också. Lees plan börjar fungerera. Earlys raid börjar resultera i att trupp sänds från PETERSBURGS skyttegravar till Maryland.

Early når FREDERICK och Gordon lämnar HARPERS FERRY. Breckinridge har brandskattat WILLIAMSPORT och marscherat vidare till HAGERSTOWN i samma syfte. Sullivan följer efter. Duffys kavalleri anländer. Wallace tar befälet över Russel och grupperar på andra sidan MONOCACY CREEK vid järnvägsbron. Helt historiskt om man ser på slaget vid MONOCACY JUNCTION, fast med Russels division och inte Rickets. Vi har nu en situation som i stort är helt historisk. Jag är mycket frestad att efter att ha inväntat Gordon, fyllt upp ränslarna från depån och sedan förstört den, anfalla Wallace i hans ställningar och se om jag kan upprepa det historiska slaget för att marschera mot sydost och WASHINGTON. http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3515.0

Ett alternativ är att marschera norr om WALLACE rakt österut, kringgå honom, och fortsätta rakt österut mot BALTIMORE.

Strv102r

Eraly återhämtar Rodes och Ramseur medan Gordon ansluter till FREDERICK. Staden brandskattas. Katsching! Breckinridge rundar Sullivan och tar sig till SHARPSBURG som också brandskattas. Katsching Katsching! Duffys kavalleri finns starx utanför bild i väster och har koll på en tillkommande rebellbrigad.

Jag beslutar mig för att inte upprepa historien och initiera ett anfall vid MONOCACY JUNCION utan istället kringgå Wallace norr om denne mot BALTIMORE. Early vann historiskt men oddsen är sådana att det är mer en chansning än en risktagning med anfall över MONOCACY.

Eraly inleder en forcerad marsch och marscherar till truppen nästa stupar. Han lyckas därmed kringgå och komma mellan Wallace och BALTIMORE! Både Wallace och Sigel rör sig lite segt. Det som inte syns på bild är att ännu en division från VI kåren med Wright personligen nu finns längre österut. Breckinridge marscherar österut han med. Han ska nu vinkla av mot sydost medan Early vänder söderut. Fienden tror att det är BALTIMORE som är målet, men jag ska till WASHINGTON. Långt i väster dyker Godwins brigad upp. Den ska till HARPERS FERRY.

Early rör sig nu bara långsamt mot söder för att återhämta. det är inte så dumt för den begränsade riktningsändringen är för liten för att de federala ska inse vad den betyder. Wallace kringgår Early norr om honom och placerar sig mellan Early och Baltimore. Det finns nu bara svagt kavalleri mellan Early, Breckinridge och Washington.

Strv102r

Breckinridge marscherar utav bara helsicke ända till ROCKVILLE! Early rör sig söderut men allt federalt kavalleri sinkar honom. Nu är det uppenbart vilket som är mitt mål och Wright tar sin "kår" (bara en division då den andra är med Wallace och den tredje skickas just nu av Grant från Petersburg.

Early måste slå sig fram mot både kavalleri och milisförband vilket sänker tempot avsevärt. Breckridge rusar dock på och når WASHINGTONS försvarverk. Han stormar ett av dem och tar det innan Wright hinner fram och förstärka försvaret. Lite ironiskt att det är en av unionens förre detta vicepresidenter som nu anfaller WASHINGTON...

Strv102r

Breckinridge är mycket svagare än Wright så han sitter still, förskansar sig och återhämtar medan han inväntar Early. Early lyckas få upp ett bra tempo och kringgå de federala och ta sig till ROCKVILLE. Under tiden anländer Wrights sista division från Petersburg.

Early ansluter till Breckinridge. Nu har jag fyra divisioner inne i District of Columbia. Wrights VI kår bemannar flera fort i försvarsverken för att förhindra Early att fortsätta in i staden och bränna vita huset, capitoleum etc. Täten på Emorys XIX kår som just anlänt till Petersburg från Louisiana där de deltog i Banks fiaskoartade Red River fälttåg. Grant har tydligen insett att Early inte kan ignoreras. Lite sent kanske... Sigel och Wallace verkar röra sig mer för att förhindra Early att dra ur tillbaka till Shenandoah. De litar tydligen på att Wright kan hindra Early från att tränga in i staden. Det är nog rätt sig, men raiden har lockat till sig två kårer från Petersburg, tagit sig in i försvarsverken runt WASHINGTON och uppehållit sig längre historiskt norr om POTOMAC än historiskt. Kan jag bara undgå att slås i grunden så blir detta en större framgång än den historiska som översätts till marginal confederate victory.

Strv102r

Early anfaller ett relativt svagt försvarat fort för att öppna en snabb väg till övergångar över POTOMAC. Fienden flyr och marschen tar sin början. Efter en hård marsch kommer man över POTOMAC och när mörkret faller är man på rätt sida floden på väg västerut. Wright följer efter lite försiktigt medan täten på XIX kåren har kommit iland. Grant skickar nu resten av IX kåren och börjar också skicka IX kåren (Burnside). Jag har lyckat dra bort äänu mer förband från PETERSBURG än historiskt. Borta i SHENANDOAH har Crook, som ersatt Hunter, kommit med resten av Army of West Virginia (Sullivan och Sigel hör ju också dit). Han har marscherat mot HARPERS FERY och anfaller Godwin men slås tillbaka.

Strv102r

Crook måste reorganisera sina förband innan han anfaller Godwin igen så i HARPERS FERRY är det lugnt. Early marscherar på i bra fart västerut med kavalleriet som skärm framför sig i syfte att hindra det federala kavalleriet från att sätta sig på viktiga vägskäl och sinka honom å att Wright eller Emory, som nu har hela sin kår, kan komma i fatt. Burnside hinner inte komma in i förloppet så motparten skickar tillbaka honom till PETERSBURG.

Där bryter vi. 3 GT kvar men de federala kan inte hinna i kapp (om inte jag bara slår ettor för Earlys marscher) och även om de gör det och slår honom helt så hjälper inte det. Den politiska skadan av Earlys mycket framgångsrika räd är ändå ett faktum. Confederate decisive victory!

Nu kan man ju leka med tanken på utfallet av detta spel, Look Away där Hood slog Sherman och kunde inleda en motoffensiv mot minst CHATTANOOGA och Lee vs Grant där det historiska dödläget uppstod. Hade ett sådant utfall av våren och sommaren 1864 räckt för att förändra utgången av kriget? Det är ju fortfarande så att Sheridan skulle få befälet över Wright, Emory och Crook för att rensa ut Earlt från SHENANDOAH?