Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Advanced Civilization, The Expansion Project...

Startat av sfclinken, 11 november 2005 kl. 15:57:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Hur lätt eller kanske hur svårt skulle det vara att få ihop spelare till detta på ett konvent eller liknande? Totalt 18 personer.

http://www.civproject.net/

Har nyligen tryckt upp spelplanen 2x1 meter (foldable cardboard) men frågan är om det är lönt att lägga kraft på att även trycka alla counters, kort mm. Kartan kan man ju ha som en tavla på väggen  :P

GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Scipio

Ojoj, ambitöst projekt!  :)

Adv. Civ. är ju riktigt kul att spela emmellanåt men det känns som rätt lagom att spela på 5-7 spelare. Det tar ju ändå 8-14 timmar att spela och väntetiden brukar ju kunna vara rätt ordentligt som det är redan, man kan ju fundera på hur det blir med sånt när det är 18 spelare...?

Många brukar också få huvudvärk av allt skränande i handelsfasen och då är man ju bara typ sju spelare...tänk när arton spelare försöker överrösta varandra för att få igenom sin handel...     :o
"Randomization is too important to be left to chance"

sfclinken

Citat från: "Scipio"Många brukar också få huvudvärk av allt skränande i handelsfasen och då är man ju bara typ sju spelare...tänk när arton spelare försöker överrösta varandra för att få igenom sin handel...     :o

En ovanligt sann sanning.... Oavsett tror jag att jag ska ta och göra något snyggt av det eftersom det är en kul idé.  Det finns alltid fanatiker....har jag märkt...

GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Scipio

Citat från: "sfclinken"En ovanligt sann sanning.... Oavsett tror jag att jag ska ta och göra något snyggt av det eftersom det är en kul idé.  Det finns alltid fanatiker....har jag märkt...
Ja det är ju inte det att det inte vore kul att pröva...    :D

sfclinken

Citat från: "Scipio"Ja det är ju inte det att det inte vore kul att pröva...    :D

Tro nu inte jag syftade på dig  :P   .....
GMY Peter

BigPapaBear

Adv civ mår bäst av 8 spelare. Handeln ska vara kaotisk och tidspressad!  :twisted:  Är man sju spelare eller färre så får ju alla plats med sina nio städer. Hur kul är det? Lite grann som ett spel där Josef glad i hågen skänker Adolf hans lebensraum...  :P
En mycket bitter liten man.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Adv civ mår bäst av 8 spelare.
Beror väl på om man kör med Western Extension map?

Vidar

Expansion project har spelats två eller tre ggr på svenska konvent om jag inte minns fel. En gång i Stockholm på Unionens spelhelg (då blev vi iofs bara 11-12 spelare, men det blev rörigt ändå) och på båda de två senaste Lincon (2004 var det nog nästan 18 man, men en hel del buggar i reglerna hittades, 2005 var jag inte med så kan inte rapportera, men tror det var färre).

Aron Ambrosiani (min bror) och Jon Severinsson (Jonno på civprojects forum) är de som brukar arra

Mvh Vidar Ambrosiani

sfclinken

Citat från: "Vidar"Aron Ambrosiani (min bror) och Jon Severinsson (Jonno på civprojects forum) är de som brukar arra

Mvh Vidar Ambrosiani

Ja jag såg det på civprojects hemsida.  Verkar som dom fixat de flesta buggarna nu dock. Är bara så sugen på att testa versionen med 18 spelare och det är inget man kan dra ihop i min lilla hemby....

//GMY Peter
GMY Peter

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"
Citat från: "BigPapaBear"Adv civ mår bäst av 8 spelare.
Beror väl på om man kör med Western Extension map?

Självklart kör man utan expansionskartan! Det ska vara trångbott och mysigt.  :up:

Jonno

Citat från: "Vidar"Expansion project har spelats två eller tre ggr på svenska konvent om jag inte minns fel. En gång i Stockholm på Unionens spelhelg (då blev vi iofs bara 11-12 spelare, men det blev rörigt ändå) och på båda de två senaste Lincon (2004 var det nog nästan 18 man, men en hel del buggar i reglerna hittades, 2005 var jag inte med så kan inte rapportera, men tror det var färre).
LinCon 2004 var vi 15 man. Då hade dock reglerna just fått en enorm, otestad, uppdatering och var så buggiga att vi slutade efter 11 turer, fast vi hade gott om tid kvar.
LinCon 2005 blev det fel i schemaläggningen, och CivProject fick två korta pass i stället för ett långt. Vi blev bara 9 respektive 6 spelare, och hann bara spela 10 turer per pass. Det gick dock mycket bättre, då den regel "draft" vi använde fungerade bra. Under sensommaren så tog vi (jag och Velusion) sedan fram regelversion 2.06, som hittills inte har fått några klagomål, så jag tror inte fiaskot från 2004 kommer att upprepas igen.

Citat från: "sfclinken"Ja jag såg det på civprojects hemsida.  Verkar som dom fixat de flesta buggarna nu dock. Är bara så sugen på att testa versionen med 18 spelare och det är inget man kan dra ihop i min lilla hemby....
//GMY Peter
Jag tycker det är svårt nog att få ihop 18 spelare i Linköping (inte lyckats hittills), så jag spelar på konvent i stället. I år arrar jag både på GothCon och LinCon.

Citat från: "BigPapaBear"Självklart kör man utan expansionskartan! Det ska vara trångbott och mysigt.  :up:
Jo, men 8 utan western är imho lite väl trångt i AdvCiv. Jag föredrar 8 med eller 7 utan western. Jag spelar dock gärna med 55 tokens, vilket kanske förklarar varför jag tycker 8 utan western blir vär trångt.
Civproject är dock designat för att vara lite trängre, ungefär som om man trängde in 9 spelare med 55 tokens på AdvCiv kartan med western. 7 städer var är normalt, men mer ser man bara i undantagsfall.

BigPapaBear

Citat från: "Jonno"Jo, men 8 utan western är imho lite väl trångt i AdvCiv. Jag föredrar 8 med eller 7 utan western. Jag spelar dock gärna med 55 tokens, vilket kanske förklarar varför jag tycker 8 utan western blir vär trångt.
Civproject är dock designat för att vara lite trängre, ungefär som om man trängde in 9 spelare med 55 tokens på AdvCiv kartan med western. 7 städer var är normalt, men mer ser man bara i undantagsfall.

Men kör man med sju pers kan alla få nio städer utan att kämpa stjärten av sig. 8 pers utan expansionskarta innebär en ständig kamp!  :ultra:

Jonno

Citat från: "BigPapaBear"Men kör man med sju pers kan alla få nio städer utan att kämpa stjärten av sig. 8 pers utan expansionskarta innebär en ständig kamp!  :ultra:
Min erfarenhet säger att 7 pers utan western med 55 tokens fortfarande är trångt, och 8 städer är normen (med 7- lika vanligt som 9). Fortfarande inte lika trångt som 8 med western, men trångt nog i mitt tycke. Men jag antar att vi kan diskutera personlig preferens i evighet...

sfclinken

Jag har tryckt upp en karta till Civ. Exp. Proj. i skala 1:2 om det är någon som vill ha. Det var ett experiment för att se kvaliteten, hade tänkt trycka även korten men sen la jag projektet på hyllan.

Kartan är antagligen för liten för att spela på men däremot kan den säkert komma till användning som planerings underlag eller annat. Den är tryckt på tjock kartong.

Greppa mig på GothCon om ni vill ha den till arrangemanget.
GMY Peter

kruppman

Jag hade problem med min mailserver i går kväll.

Maila gärna också till mailto:staffan.thoren@spray.se">staffan.thoren@spray.se
Spel ska ta tid !