Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Panzers along the Terek

Startat av Andreas Lundin, 14 januari 2015 kl. 11:10:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Jag tänkte att jag skulle ta tag i detta spel efter att det legat och grott ett tag i ospelatlådan.

Det är rätt snyggt DTP om 23. & 13. pansardivisionernas misslyckade anfall nere i Kaukasus 1942.

När väl spelet var uppställt dök jag dock på en och annan oklarhet i reglerna och spelet får stå uppe till jag har rett ut det med designern.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraNär väl spelet var uppställt dök jag dock på en och annan oklarhet i reglerna och spelet får stå uppe till jag har rett ut det med designern.

You don't say?  :mrgreen:

Perry Moore brukar i alla fall svara på frågor snabbt, men räkna inte med att alla bitarna i pusslet passar ihop på slutet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Nä, det är lite krångligt, men jag fick snabbt svar och det redde sig. Det saknas också en del markörer som man får fixa själv. Ganska intressant system där man aktiverar enheter med operation points och sedan får lika många MP som man spenderat i OP.

Med MP förflyttar man sig inte bara, utan man grupperar sitt förband (kostar en MP) och man gör sig redo för stormning (kostar en MP). Man kan också anfalla direkt utan förberedelse (kostar ingen MP), men det har sina nackdelar och fördelar förstås.

Vidare funkar det så att först kan anfallaren trycka ner försvararen med understödsvapen och sedan ger försvarande förband eld mot anfallaren och sedan får anfallaren ett försök.

Rätt kul, men det håller inte riktigt samman, eftersom man kan undvika försvararens eld genom att göra 'Mobile Assault'.  Varför skulle man då någonsin välja "Assault" (som kostar en MP extra och där man dessutom får försvarseld mot sig)? Det skulle vara att försvararen alltid tar en step-loss vid "Assault" kanske...

Det finns fler "hål" i reglerna som jag inte rett ut med PR, men där jag helt sonika tog ett beslut om att "så här måste det vara".

Är det värt stålarna? Nja, det vette fåglarna.

Jag skulle dock vilja testa spelet mot en levande motståndare för att kunna avgöra om det är något att ha.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Det brukar sällan vara det med Perry Moore. Intressanta system och idéer, som i slutänden inte summeras till ett fungerande spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"