Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs The Battles of Waterloo.

Startat av Strv102r, 8 juni 2015 kl. 20:58:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

:up:
Citat från: Peojon skrivet 24 juni 2015 kl. 10:31:42
Ok tackar! Då skall jag ta och dra fram lådan och börja läsa regler.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Ziethen tar mer stryk på sin högerflygel av Vandamme och viker undan för gardet samtidigt som Gerard tar södra sidan av vattendraget vid LIGNY. Slottet på Gerards vänsterflygel faller till fransmännen. Pirch påbörjar anfallet mot Vandammes flank som förstärks av Milhaud.

Gardet anfaller Ziethen och visar sig vara en riktig slägghammare! Samtidigt anfaller Gerard på tvivelaktiga odds över vattendraget men med stöd av exceptionella prestationer (osannolika tärningsslag) så kollapsar motståndet och det ser riktigt illa ut i min center nu. Thielman måste marschera för att förstärka denna snarast! Pirchs anfall rullar igång och ger delvis Vandamme en rejäl smäll, men framgången är lokal.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Ziethens vänsterflygel norr om Ligny kollapsar helt inför Gerards anfall. Centern försöker dra ur inför gardet. Bara I kåren höger håller. Kanske beror på att ingen ger sig på den? Men förbanden har bar värden! Min motspelare brukar himla stort, sucka och stöna varje går tärningen kastas. Så inte detta parti. Thielman börjar röra sig västerut medan Pirch avbryter sina anfall.

Ziethens kollaps är närmast total. Kåren är "shattered". Thielman närmar sig frän öster vilket kan avvärja total katastrof. Pirch breddar åt öster för att täcka upp när Ziethen drar ur.

Strv102r

Pirchs kår breddar åt centern och drar sig aningen tillbaka vilket faktiskt innebär att den nu är grupperad på en lång rak linje. I centern övergår till till Ziethens I kår som försöker vika bakåt inför det franska gardets och Gerards fortsatta anfall. Napoleon verkar dock tappa intresset för slaget då hans commandrating går ner två steg nu på kvällskvisten.

Vandamme anfaller Pirchs center som viker en aning. Samtidigt stormar Milhauds kyrassiärer Pirchs kavalleri ute på västra flygeln. Thielman är i huvudsak på plats.

Strv102r

Läget är att Ziethen är "shattered" (15 VP) och det krävs 15 för en marginal victory för fransmannen (det historiska resultatet). Men han tappar 1 VP för att han satt in gardet. Han måste alltså tvåla till en kår till så att den blir minst "shaken" (10 VP). VP reduceras om intakta eller "shaken" kårer lämnar kartan norrut (mer VP) eller österut (förre VP) mot Wavre. Men jag får inte dra ur någon kår förrän två har blivit minst "shaken". Kl är 1930 och det blir svårt för Nappe att få till en kår till "shaken" kanske? Men det blir å andra sidan omöjligt för mig att hinna dra ur dem innan mörkret.

Jag tror att han kommer kraftsamla med gardet och Vandamme mot Pirch. Detta försvåras dock av att Nappe nu bara får aktivera en kår med säkerhet pga av sjunkande commandrating. Det kommer att vara gardet då det inte får slå för initiativ som övriga kårer. Det agerar bara på direkt order från Nappe.

Gardet är dock inte i slagordning efter anfallet mot Ziethen och förföljandet av denne. Vattendraget som går delvis diagonalt över fronten och skogen längs detta har splittrat gardet och det har ett visst djup nu och det kommer ta ett tag innan alla förband, så klart de bästa med gamla gardet, kommit fram  slagläge igen.

Strv102r

Pirch börjar sakta dra sig bakåt men lämnar en främre linje i en by som "vågbrytare" eller eftertrupp för att fördröja eventuella anfall från Vandamme. Gardet lyckas behålla viss stridskontakt. Vandamme väntar tydligen på order från Nappe, och de kommer visst inte för han gör ingenting. Gerard grupperar för förnyat anfall. På den franska vänstern anfaller Milhaud igen på Pirchs kavalleri som viker undan.

Vandamme följer sakta efter Pirch men han väntar visst ännu på en anfallsorder. Gardet grupperar för nytt samlat anfall och även Gerard är beredd när skymningen närmar sig. "Tyvärr" är ju min motpart beroende av att Vandamme och Gerard klarar initiativslagen, som är ca 40% chans för att de ska få anfalla om han vill nyttja gardet. Och det vill han ju.

Då händer det för eftervärlden svårförklarliga. Nappe avbryter anfallet med gardet! Dvs hans command rating sjunker till 0 och gardet rör sig inte utan direkt order. Som vid Borodino sätts nådastöten inte in och kanske av samma skäl, att spara gardet då fälttåget inte är slut bara för att slaget vinns. Ney har ju misslyckats vid Quatre Bars och Wellington kan vara på väg mot sydost in bakom Pirch. Vad vet jag?

Hur som helst så blir det en Prussian marginal med 1 poängs marginal vilket väl är så nära oavgjort man kan komma. Blücher behöver inte dra ur utan norrut kan invänta Wellington, som då inte behöver gå norrut heller, utan kan ansluta och avgörandet i denna parallella verklighet kanske står vid det fortsatta slaget vid Ligny dagen efter?

Strv102r

Tillbaka till den historiska händelseutvecklingen! 1130 vid Mont St Jean... Nedan med förbandsförtydliganden.

AR har två brittiska divisioner varav Pictons är en. Alten och Cookes divisioner utgör I kåren. II kåren har Clintons division och en brigad framme vid HOUGOUMONT

Strv102r

Utgångsläget vid HOUGOUMONT i mer detalj.

Fransosen börjar med en ganska flegmatisk Nappe med en command rating på 1. Han väljer att ge gardet order att framgruppera och lita på att Reille själv inleder anfallet på HOUGOUMONT. Och Reille klarar sin initiativ check och drar igång utan order. in i köttkvarnen! Som synes tycker Hill att det är en bra idé ocj ger Cooke order att framgruppera med sin division ur II kåren.

Helheten visar hur Reille med II kåren anfaller Hougoumont, gardet framgrupperar liksom d´Erlon  med I kåren(med en "halvaktivering") .

Strv102r

Reille lyckas driva in det nederländska-belgiska svaga förbandet in i HOUGOUMONT, men lyckas inte ta sig in i någon av de tre hex som utgör själva gården. Min II kår närmar sig liksom Chassé. d´Erlons artilleri grupperar fram liksom gardet.

Reilles fortsatta anfall leder till att II kåren tar den del av trädgården inom murar som ligger söder om själva gården. Gården kan nu anfallas från tre håll och det är bra ett Reilles starkaste brigad är i total oordning. Hill skickar fram Clinton för att nyttja detta.

nielsen.filip

Hade varit kul att köra samtidigt som mitt Fallen Eagles-parti men tyvärr så ser schemat lite fullt ut. Sen kan man tillägga att även om jag haft tid så hade ditt tempo varit svårt att hålla.  :up:

Strv102r

Kul hade det varit. Men för eventuella intresserade som läser AAR först efteråt spelar det ju ingen roll. Ska bli kul att se hur stor skillnad i utfall det blir mht olika system och taktiska val.

Det stora batteriet kommer på plats liksom d´Erlon och gardet. Vid HOUGOUMONT slås Reille tillbaka igen och Clinton går till anfall väster om gården.

Vid HOUGOUMONT fortsätter striderna väster om gården. Reille omgrupperar för ett nytt anfall på gården. Det stora batteriet börjar jobba mot Perchponder som omgrupperar in mot LA HAYE SAINTE för skydd. I väster utanför bild börjar IV Perussiska kårens täter anlända. Mouton av Lobaus VI kår, liten kår, rör sig österut.

Strv102r

Milhauds tunga kavalleri börjar röra sig för att omfatta min vänster samtidigt som d´Erlon anfaller mot arméreservkåren (med Pictons division) och mot belgarna ute på min vänsterflygel. Där stoppas de tvärt, men mot tedrickarna går det bättre. Två brigader tvingas vika från könet. Brunswick får order att röra sig mot andra flygeln. La grande batterie manglar Perchponder i LA HAYE SAINTE. Gardet står dock still. Kellermans kyrassiärer grupperar in mellan gardet och Reille.  Reilles II kår nöter på HOUGOUMONTS gårdscentrum, men min II går går till motanfall och når framgång! Reilles förband väster (höger) om HOUGOUMONT viker och Chassé ansluter framåt för att skydda Clintons flank. Hans två brigader är starka men har dålig moral.

Nu är båda flyglarna i strid. Bara "lugnt" i centern.

Nedan detaljbilder från d´Erlons och Reilles avsnitt.

Strv102r

Så anfaller gardet! Dels mot Perchponder vid  LA HAYE SAINTE och dels mot brittiska I kåren mellan LA HAYE SAINTE och HOUGOUMONT där Maitlands Coldstream guards tvingas bakåt med förluster av det gamla gardets grenadjärer. Brunswick går nästan helt om och går mot det hållet. På min vänster fortsätter d´Erlon att pressa på medan jag låter det tunga kavalleriet med Ponsonby och Somerset gruppera för ett motanfall medan Vivians lätta kavalleri rider österut för att möta Milhaud. Vid HOUGOUMONT avbryter Reille anfallen mot gården och koncentrerar sig på II kåren som hotar att förgöra honom. Nu slår ödet till stenhårt. En av mina bättre brigader råkar i grav oordning på grund av artilleri och då tar fransmannen risken att rida chock med II kårens lätta kavalleri, dels mot den brigaden och dels mot brigaden till höger om den. Min bättre brigad slår sämsta tänkbara på charge reaction, den får inte bilda fyrkant då den är i grav oordning, och övergår till rout inför de ankommande husarerna! Brigaden till höger misslyckas bilda fyrkant och övergår till rout den med! Dr franska husarerna kommer nästa GT att kunna fortsätta efter de routande, men i övrigt starka och intakta brigaderna, och även lätt kavalleri som rider chock mot routande innebär eliminering av de routande. II kåren har en brigad reducerad, två i rout och en långt framme vid sydvästra HOUGOUMONT, nu nästan avskuren. Kåren är shaken. Chassé försöker med ett initiativ för att angripa de franska husarerna  i flanken, men misslyckas.

Katastrof hotar väster om HOUGOUMONT hos II kåren. '

Det ser dåligt ut mellan HOUGOUMONT och LA HAYE SAINTE där gardet pressar mina bästa förband, I kåren och Maitland, bakåt och ger dem stora förluster.

Det kan vara en kris på gång öster om LA HAYE SAINTE hos arméreserven.

Blücher har fått in stora delar av IV kåren under Bülow, men de har långt kvar innan de kan påverka.

Strv102r

Reilles husarer rider ner mina två vikande brigader... Ett par av hans infanteribrigader anfaller min avskurna brigad som inte kan vika och slår den. II kåren har tappat tre av fyra brigader och den sista är på 50%... Kellerman börjar rida runt HOUGOUMONT mot västrra flanken. Gardet pryglar upp Maitland ytterligare och nu är det bara spillror kvar av Coldstram Guards. Dessutom tar gardet LA HAYE SAINTE. Däremot upplever Uxbridhe viss framgång. bara en av de av d´Erlons brigader som stormas lyckas bilda fyrkant och nita det tunga kavalleiter som anfaller dem. De övriga två tar förluster.

Bilden ovan isar att den ena av gardesbrigaderna som nitat maitland hamnat lite illa till då det öster, delvis i dess rygg, om den finns en intakt linje med tre brigader ur I kåren och dessutom en riktigt bra Nassau brigad (den gröna).

Uxbridges kavalleri blir ju disordered när de stormar så det kan bli svårt att följa upp framgången. Nåja, Bara d´Erlon gör halt.

Strv102r

Reille nedkämpar den sista brigaden ur II kåren. Han kan nu falla brigaden ur I kåren som står omedelbart nordost om HOUGOUMONT i ryggen och helt innelsuta gården. Chassé faller bakåt. Som tur är tar Kellerman en fikapaus.

I kåren får till ett lyckat motanfall på 2. grenadjärbrigaden ur gamla gardet som nedkämpas! Ingen reträttväg... 1. grenadjärbrigaden faller bakåt mot det egna framgrupperade artilleriet. Chasseurerna ur gardet kastar resterna av Perchponder bakåt i flykt genom I kåren rakt norr om LA HAYE SAINTE. Uxbridge drar sig bakåt för att reorganisera medan d´Erlon grupperar flera andra förband på fyrkant. Han gjorde halt i alla fall... Milhaud avbryter sim omfattning och rider tillbaka mot centern. Altens divisionssymbol är helt fel. Han är en del av I kåren.