Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Finnish Trilogy

Startat av pelle, 3 september 2007 kl. 08:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Klocktornet

Efter sex års väntan är åtminstone min väntan snart över.

Herr Miku Games skickar tydligen de sista spelen (är en av de som beställde hela trilogin i ett paket) på måndag efter visst printerstrul. Nästa vecka, då ... TJOHO!

Helt off-topic eller i vart fall nästan helt; den som gillar printerstrul eller påstådda sådana gör sig själv en tjänst med en kopp kaffe eller tre och läser BGG-tråden, "Total War = Total Wait", http://www.boardgamegeek.com/thread/808324/total-war-total-wait. Mycket nöje.

tinG

Miku!

Har nu äntligen fått upp ditt skötebarn (WW) på spelbordet. Jag hittade det sista exemplaret på SF-bokhandelns webshop och nu har det alltså tagit plats på min soloarena. Måste först och främst gratulera dig och uttrycka min beundran för att du lyckats slutföra detta jätteprojekt. Jag är djupt imponerad!

Så... Det har ju nu gått ett par evigheter sedan jag fick lov att pilla med speltesten av scenario 1 och 2 så mina regelinsikter och bleknat en aning så det är på sin plats att varna dig för kommande regelfrågor. Jag tänkte börja med att värma upp dig med några nu på en gång:

1) WW-regel 30.2.10 - Hur snart får man lov att bygga upp eliminerade Border Coy's (med RP's) till Infantry Coy's med AT-kapacitet?

2) Regel 18.1.6 - SOV OHQ's (DIV's) är motoriserade (MC). Vilken effekt har en Bad Terrain! på dessa enheter? Låt säga att ett SOV Div HQ med 3 st infanteriregementen (FC) avancerar in i Forrest. Infanteriet är okej med skogen men HQ't blir oroligt av den. Vad händer? Vad är effekten av Bad Terrain på HQ med MC?

3) Regel 23.15 Counterattack - Hjälp mig att räta ut detta. No CAL för båda sidor? "Losing any terrain modifiers" gäller även finnarnas bonusskift för Forrest/Rough? (Counterattack verkar vanskligt...)

Ha det gôtt!

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Miku

Tack Jonas!

Kul att du köpte WW!

Jag lovar att svara på dina frågor så fort jag får tillfälle.

Mvh
Miku

Miku

Jonas,

Ledsen att jag inte svarat på dina frågor tidigare. Efter en Finlands resa har jag nu blivit rejält sjuk. Eftersom trilogins frågor kräver mer arbete har jag bara besvarat på regelfrågor till Tornio spelet när jag har haft ork. Här är äntligen svaren på dina frågor.

1A: Den finska spelaren kan när som helst påbörja utbildningen (converteringen ) till pans.värns komp. Kompanierna som får göra denna konvertering måste redan finnas med i spelet. Har de blivit eliminerade måste de börja spelet som "normala" kompanier först för att därefte påbörja utbildningen.

2A: HQ:t i ditt exempel får en Status Level loss. Så till vida HQ:t inte har Status Loss(es) sen tidigare, så händer inget. Behandla HQs precis som enheterna. Vissa av "straffen" vid Status Loss drabbar dock inte HQs eftersom de inte har Combat Factors eller kan ta step losses. Step losses tar HQs bara om det inte finns enheter kvar.

3A: Ingen CAL för den sidan i striden som nyss attackerade. Dvs. bara CAL till de enheterna som nu gör counter attack:en. Rent generellt så bestraffas bara den sidan som nyss attackerade, aldrig den sidan som försvarade och som nu gör counter attack:en.

Mvh,
En något febrig Miku