Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Hannes

BorCon 2015

Startat av Hannes, 10 september 2015 kl. 21:44:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pierre

Jag hade en halvdag på jobbet idag (till min stora förvåning och glädje). Ska dock ta hand om lite hushållsbestyr och dylikt, men dyker upp under eftermiddagen.

Delirium

Det blev inte så mycket till krigsspelsrum i Borås, vi som var där (jag själv sen fredagkväll och hela lördagen) hade iofs trevligt men det var mycket glest besökt från krigsspel.se och av folk i allmänhet, min känsla var iofs att det var mindre folk där i år än förra året (Bäckäng har en tendens att sprida ut folk). Jag började tänka lite på det igår (gjorde det inte under konventet).

Hur som, även om vi inte kan påverka den totala besöksmängden tror jag vi behöver ställa oss ungefär samma frågor nu som efter Lincon, alltså varför vi har ett krigsspelsrum. Det är självklart trevligt att ha ett rum där sex pers plus 1d4 kan spela vad som nu blev lite lättare hybrider (Triumph and Tragedy, 1775, även spel som X-com och lite euros) men om vi har ett krigsspelsrum tycker jag vi borde se till att det finns officiella arrangemang som har med krigsspel att göra: "prova på"-grejer, demonstrationer av spel, turneringar, rekvisita, whatever som motiverar att vi har ett eget rum både för besökare och konventsledning. Det ska inte bara vara en hangout för oss forumrävar.

Jag tycker alltså att de/vi som arrangerar/hänger på krigsspelsrummet nästa gång (Gothcon?) bör göra lite mer för att det ska bli ett arrangemang och inte bara en lounge och om vi inte känner för det är jag tveksam till om det behövs ett rum.

Björn
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

#47
Jag får tyvärr hålla med Björn här, det kändes som en ordentlig nergång med intresset jämfört med förra året både för BorCon och för krigsspelsrummet medan förhoppningen jag hade innan var att det skulle vara precis tvärtom.
Det var definitivt mindre folk än förra året då det kändes som ett steg i rätt riktning så kändes det här året som ett steg bakåt igen.

Det kommer inte arrangeras ett krigsspelsrum på BorCon nästa år om det inte ser ut att bli en ordentligt uppryckning med framförhållningen på de som arrangerar konventet och om inte intresset verkar betydligt större för ett arrangemang än vad det var i år...
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Nu får jag dåligt samvete   :cry:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

#49
Jag höll på att säga att en spelare till inte hade gjort någon skillnad men Elias är förstås ingen vanlig spelare.  ;)

Precis som Roger trodde jag att det skulle fortsätta uppåt men det kan vi ju inte lasta enskilda medlemmar för, kan man inte komma kan man inte komma helt enkelt. Lite illavarslande var det nog när det var så segt att få upp info om konventet för arrangörerna. Också skeptisk till Borås nästa år om det inte händer något särskilt.

En tanke som slår mig nu är att på ett mindre konvent (både vad gäller få deltagare allmänt och/eller få hardcore-medlemmar) är det kanske ännu viktigare att profilera sig - ett alternativ till nästa gång är att gå all in vad gäller specialarrangemang som man kan göra jättemycket reklam för?

Alternativ kan vara ett egenskapat massrollspel i stil med Tommy och Joels skapelser på Lincon men där man ersätter med något mer krigiskt/taktiskt - något sådant har jag länge velat göra och är inte jättesvårt i teorin. Anmälningar tas upp i förväg och i början av konventet och man kan köra några olika pass. Lämnar utrymme för oss att spela lite annat vid sidan av.

Ett annat alternativ är att sätta upp ett STORT men enkelt krigsspel med lätt att hoppa in och ur i olika befäl och kriga lite, exempel där är SCS-spel som It Never Snows eller Day of Days? Även här kan man ta upp anmälningar i förväg för att pejla intresset.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Hannes

Håller också med. Vill minnas att på GothCon har det försökts med lite mer demo, specifikt C&C Ancients. Tror också att känslan där förra året var snarare att det var för mycket folk än för få, så vi lider nog ingen nöd.  Men vi kan ju dra igång en diskussion snart om exakt vad vi vill dema osv. Björns exempel låter bra och värda att utvecklas. Sen kommer jag nog säkert åka på BorCon nästa år personligen, även om det inte blir nåt krigsspelsrum.

Annars var det ändå ett bra konvent. Fick spelat:
* One Night Revolution. Testade det hos Mantikora. De verkade begeistrade i spelet. Tyckte det kändes som en alldeles för förvirrande variant på Resistance/Werewolf-spelen.
* Pax Porfiriana. Spelade två gånger - andra gången kändes "riktig" i det att jag faktiskt tyckte mig kunna hålla koll på mina motståndares möjlighet att vinna. Gillar't! Panelbyggarkortspel men med massor av flavour och långt ifrån multiplayerpatiens.
* Bang the Dice Game
* 1775
* Triumph and Tragedy. Körde två partier. Lite besatt av spelet just nu. Hoppas få spela det igen snart.
* Codenames. Hanns med på bussen hem. Kul och smart spel om att beskriva grupper av ord.

Blev sugen på Successors också som Roger hade med sig. Som fan av Here I Stand och spel som Hannibal och Wilderness War så känns det högintressant med ett liknande för fyra spelare och temat lät ballt.

Delirium

Nu när Friendly Fire närmar sig med stormsteg innebär det att Borås är härnäst. Var ju lite diskussion om att skapa något särskilt för att locka extra intresse, se ovan. Jag har tänkt lite mer på detta och vägt olika alternativ och jag föreslår härmed att vi försöker få BSK 2016, krigsspel, att fokusera på:

Monsterspel i lag!

Fördelar: med lågt deltagarantal är det liten chans till spontanspel. Med ett stort projekt som lockar är det lättare att sälja in krigsspelsrummet som ett giltigt skäl att spendera en helg. Jag tror det är lättare att locka folk med stort episkt anslag än små prova-på-grejer. Med ett bestämt projekt i förväg är det lätt att förbereda sig för alla. Med lagspel blir det också en extra social faktor, nyttigt på ett litet men stort konvent.

Naturligtvis är det viktigt att välja rätt spel. Att fokusera på enligt min mening är a, inte för komplicerade regler; b, lätt att dela in i lag/befälsområden; c, ganska snabbspelat så man får upp momentum; d, gärna stort och iögonfallande för hög wow-faktor.

Jag tänker mig att man bestämmer passtider för spel med projektet och lämnar tid för fritt spel utöver det. Idealiskt kan man meddela i förväg vilka pass man kan spela så man kan fördela befäl efter tillgängliga spelare.

Detta är ju så klart bara ett förslag men jag känner stor entusiasm för det. Vore roligt att höra andra åsikter?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: Delirium skrivet 10 augusti 2016 kl. 13:08:08
Nu när Friendly Fire närmar sig med stormsteg innebär det att Borås är härnäst. Var ju lite diskussion om att skapa något särskilt för att locka extra intresse, se ovan. Jag har tänkt lite mer på detta och vägt olika alternativ och jag föreslår härmed att vi försöker få BSK 2016, krigsspel, att fokusera på:

Monsterspel i lag!

Fördelar: med lågt deltagarantal är det liten chans till spontanspel. Med ett stort projekt som lockar är det lättare att sälja in krigsspelsrummet som ett giltigt skäl att spendera en helg. Jag tror det är lättare att locka folk med stort episkt anslag än små prova-på-grejer. Med ett bestämt projekt i förväg är det lätt att förbereda sig för alla. Med lagspel blir det också en extra social faktor, nyttigt på ett litet men stort konvent.

Naturligtvis är det viktigt att välja rätt spel. Att fokusera på enligt min mening är a, inte för komplicerade regler; b, lätt att dela in i lag/befälsområden; c, ganska snabbspelat så man får upp momentum; d, gärna stort och iögonfallande för hög wow-faktor.

Jag tänker mig att man bestämmer passtider för spel med projektet och lämnar tid för fritt spel utöver det. Idealiskt kan man meddela i förväg vilka pass man kan spela så man kan fördela befäl efter tillgängliga spelare.

Detta är ju så klart bara ett förslag men jag känner stor entusiasm för det. Vore roligt att höra andra åsikter?

Gillar't  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 10 augusti 2016 kl. 13:08:08
Nu när Friendly Fire närmar sig med stormsteg innebär det att Borås är härnäst. Var ju lite diskussion om att skapa något särskilt för att locka extra intresse, se ovan. Jag har tänkt lite mer på detta och vägt olika alternativ och jag föreslår härmed att vi försöker få BSK 2016, krigsspel, att fokusera på:

Monsterspel i lag!

Fördelar: med lågt deltagarantal är det liten chans till spontanspel. Med ett stort projekt som lockar är det lättare att sälja in krigsspelsrummet som ett giltigt skäl att spendera en helg. Jag tror det är lättare att locka folk med stort episkt anslag än små prova-på-grejer. Med ett bestämt projekt i förväg är det lätt att förbereda sig för alla. Med lagspel blir det också en extra social faktor, nyttigt på ett litet men stort konvent.

Naturligtvis är det viktigt att välja rätt spel. Att fokusera på enligt min mening är a, inte för komplicerade regler; b, lätt att dela in i lag/befälsområden; c, ganska snabbspelat så man får upp momentum; d, gärna stort och iögonfallande för hög wow-faktor.

Jag tänker mig att man bestämmer passtider för spel med projektet och lämnar tid för fritt spel utöver det. Idealiskt kan man meddela i förväg vilka pass man kan spela så man kan fördela befäl efter tillgängliga spelare.

Detta är ju så klart bara ett förslag men jag känner stor entusiasm för det. Vore roligt att höra andra åsikter?
Gillar hur du tänker, tror det skulle vara ett bra upplägg!
"Randomization is too important to be left to chance"

Frocken

Citera
Monsterspel i lag!

Då jag är lika spontan som en femårsplan och gillar monster låter det väldigt bra. Dessutom är jag ju nästan att betrakta som en av Björns fanboys.. :lol:

Delirium

Jag hann tänka en del på olika förslag, men sedan kom den "tråkiga" nyheten att en av mina bästa och äldsta vänner är klar med sin avhandling och ska disputera just precis fredag 4 november, I VÄXJÖ.

Så jag är i Växjö fredag-lördag och har svårt att samtidigt befinna mig i Borås...

Hoppas det här initiativet kan bli av ändå.  :ultra:
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

jerry

Citat från: Delirium skrivet 10 augusti 2016 kl. 13:08:08
Nu när Friendly Fire närmar sig med stormsteg innebär det att Borås är härnäst. Var ju lite diskussion om att skapa något särskilt för att locka extra intresse, se ovan. Jag har tänkt lite mer på detta och vägt olika alternativ och jag föreslår härmed att vi försöker få BSK 2016, krigsspel, att fokusera på:

Monsterspel i lag!

Fördelar: med lågt deltagarantal är det liten chans till spontanspel. Med ett stort projekt som lockar är det lättare att sälja in krigsspelsrummet som ett giltigt skäl att spendera en helg. Jag tror det är lättare att locka folk med stort episkt anslag än små prova-på-grejer. Med ett bestämt projekt i förväg är det lätt att förbereda sig för alla. Med lagspel blir det också en extra social faktor, nyttigt på ett litet men stort konvent.

Naturligtvis är det viktigt att välja rätt spel. Att fokusera på enligt min mening är a, inte för komplicerade regler; b, lätt att dela in i lag/befälsområden; c, ganska snabbspelat så man får upp momentum; d, gärna stort och iögonfallande för hög wow-faktor.

Jag tänker mig att man bestämmer passtider för spel med projektet och lämnar tid för fritt spel utöver det. Idealiskt kan man meddela i förväg vilka pass man kan spela så man kan fördela befäl efter tillgängliga spelare.

Detta är ju så klart bara ett förslag men jag känner stor entusiasm för det. Vore roligt att höra andra åsikter?
"Third world war" från GDW sväljer 6-8 spelare (med alla utbyggnader) o är NÅGORLUNDA snabbt o ganska stort o perfekt att dela in olika fronter
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Floxon T

Något krigsspelsrum på BSK 2016?

Delirium

Det verkar inte så tyvärr, men hoppas vi kan ta nya tag till 2017?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed