Replay av Vae Victis Paris vaut bien une messe!/ Avec infini regret.

Startat av Strv102r, 7 januari 2016 kl. 15:21:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Kanske det som kan kallas en Phyrrusseger? Vinna men förlora "dyra" enheter (Schweitzarna) jämfört med "lätt att ersätta milis"...?

Strv102r

Ja, så skulle man kunna se det. Man vann slaget med efterföljande operationer måste kanske inställas.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

La Roche-l'Abeille 1569. De kungliga/katolska är på defensiven och ska hålla höjden vid nedre kartkanten samt tillfoga förluster. Protestanterna ska ta höjden och undvika förluster. Sforza har mest italienska musketörer utan pikar men också ett par enheter gendarmer. Cléry har schweizare men nästan bara pikar och Strozzi både franskt fotfolk med ca 50/50% musköter/pikar samt gendarmer.

På min sida så har både Piles och Soubise en mix av kyrassiärer och muskötbeväpnad milis.

Bilden är tagen efter dukning från det kungliga perspektivet. Resten av bilderna är tagna från mitt perspektiv.

Piles och Soubise rör sig framåt mot bäcken och sankmarken i svackan. Den framskjutna kungliga avdelningen (les enfants perdus) på hitre sidan nedkämpas under deras flykt efter anfall från Piles musketörer och kyrassiärer. Strozzi rycker fram för att ta upp striden vid bäcken.

Piles är i strid vid bäcken med Strozzi utan större framgång. Hans höger tvingas retirera från bäcken. Soubise samlar sina förband vid bäcken - sankmarken och hans höger understödjer Piles utan framgång. Coligny anländer med sina kyrassiärer och rider upp till vänster om Soubise.

Piles trängs bort från bäcken i oorgansierad flykt av Strozzi, som faktiskt går över bäcken igen med del, medan Soubise anfaller schweizarna och stupar på kuppen. Coligny anfaller Sforza som rört sig med täten på sina sina musketörer över sankmarken. Denna tät rids ner av kyrassiärerna. Utan pikar står man sig slätt. Rochefocauld anländer med milis och kyrassiärer och hotar Sforza från andra hållet.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Coligny och Rochefocauld håller på att helt förinta Sforza. På andra flygeln går det nästan helt tvärtom. Hällregn gör att musköternas luntlås inte fungerar så infanterienheterna kan inte skjuta längre. Hjullåsen för mina kyrassiärer fungerar dock. Schweizarna med bara 10% musköter lider lite marginellt, mitt infanteri lider mycket. Hade min motpart haft lite mer flyt med tärningen hade det varit tvärtom mot andra flygeln.

Coligny kastar om sin flygel med "marschez" order och rider upp på höjden. Rochefocauld får slutföra den i och för sig oväsentliga destruktionen av Sforza. På andra  flygeln har resterna av Soubise och Piles dragit sig tillbaka från ån. Där är det slut. I förlängningen hade Coligny kunnat rida in i ryggen på Strozzi och Cléry.

Det blir en protestantisk seger som historiskt. Förluster nedan.

Strv102r

Fick ganska enkelt tag på Moncontour. Man nyttjar kartan till ett av scenariona i Paris vaut bien une messe. Slaget utkämpas ett kort tag efter La Roche-l'Abeille 1569 och blev tydligen en massaker på protestanterna. Jag har Coligny till väsnter och Nassau till höger. Papisterna har Montpensier till höger (min vänster) och Tavannes till väsnter (min höger) En enda enhet tredje reservflygeln under Biron.

Strv102r

Om jag förstått den historiska bakgrunden rätt, min franska är inte bara ansatt av lite ytlig rödrost utan kraftigt gravrostad (och den var inget att hänga i julgranen från början), så valde Coligny att belägra Poitiers efter föregående slag (La Roche- dÁbeille). En katolsk armé närmar sig varför protestanterna väljer att gå runt den fientliga armén för att förena sig med tillkommande protestanter från Tyskland. De genskjuts dock av katolikerna som är överlägsna varför Coligny väljer att retirera. Då väljer hans tyska legoknektar att strejka då de inte fått lön på ett tag! Efter ett par timmars förhandlingar går de med på att marschera igen för att undvika ett slag man sannolikt inte kan vinna, men för sent. Den kungliga armén har kommit fram och det finns inget val än att erbjuda strid.

Strv102r

"Det galaktiska imperiet" börjar med att låta sin vänsterflygel, de märkblå, under Tavannes rycka fram och gå i strid med Nassaus (de bruna) högerflygel. Coligny (de beiga) rör sin flygel för att hota Tavannes höger varpå Montpensier, de ljusblå, ansluter med del mot Tavannes flank och anfaller Colignys yttersta vänster. Biron hänger på bakom Montpensier.

Ännu håller mina ytterflyglar, men Colignys yttersta väster börjar överväldigas. Montpensiers vänster I i centern) anfaller Coligny som håller stånd och denne kontrar med en omfattning mot Montpensiers vänster i luckan som öppnats mot Tavannes mörkblå. Detta når framgång men Tavannes låter så klart sin höger anfalla in i ryggen på mina omfattande förband. Betalt. Kvitteras! Ännu så håller det. Momtpensier har en omfattande reserv av "reiters" på sin höger, och ett starkt infanteri som inte är insatt. Det är ju inte Colignys heller, men det är mycket svagare. Biron rider bort mot Tavannes vänster som kört fast.

Strv102r

Nu börjar det bli lite kaotiskt och båda sidors förband börjar tappa geisten. En del bryter samman och flyr. frågan är om vi båda inte driver det hela lite för hårt och borde bryta för reformering lite tidigare? Men man vill ju nyttja att fienden börjar vackla...

På det hela taget håller de mina ännu stånd, men yttersta vänstern nedkämpas/flyr vilket gör att fienden nu har möjlighet att omfatta mig i större skala.

Strv102r

Båda sidor börjar återsamla/reformera. Det tar lång tid för de katolska att återsamla sig och inte minst att få till ett nytt anfall. Till sist, med bara 2 GT kvar så lyckas både Montpensier och Tavannes samtidigt återtuppta anfallet. Coligny har då lyckats vinkla upp och håller mot Montpensiers anfall, en smärre bedrift i sig, men att initiativet är hos fienden är det inte tu tal om. Nassau håller stånd även längst ute på flanken!

Kartkanten gör att Montpensier inte kan nyttja sin numerära överlägsenhet så Coligny håller ihop det hela även om han pressas bakåt. Nassau börjar svikta och det är bara gonggongen som räddar armén från att förintas. Coligny nyttjar mörkret för att rädda arméns kärna? Klar taktisk katolsk seger om än ganska knapp i speltermer.

Strv102r

Från Wiki:

Slaget vid Coutras var ett slag 20 oktober 1587 utanför Coutras nordöst om Bordeaux mellan kungavänliga franska trupper och upproriska hugenotter, ledda av hertigen av Navarra.

1587 hade de franska religionskrigen utvecklats till "de tre Henrikarnas krig": Kung Henrik III av Frankrike, som då lutade åt den katolska sidan, Henrik av Navarra, de franska hugenotternas ledare och den fransk-katolske ledaren Henrik av Guise.

Vod Coutras mötte en armé under Henrik av Navarras ledning oväntat på en armé under befäl av Henrik III:s gunstling, Anne de Joyeuse. Hertigen av Navarra blev innesluten där två floder sammanflöt men grupperade skickligt sitt infanteri, mestadels hakeskyttar, på vardera flanken i skydda av terränghinder, och det lätta och det tunga kavalleriet i mitten. Hans tre kanoner placerades på vänstra flanken. Joyeuses kavalleri drogs också samman i mitten, men sträcktes ut på en linje, medan hertigen av Navarra grupperade sitt kavalleri i slutna formationer med sex leds djup, mellan vilka placerades hakeskyttar. Medan Joyeuses tunga kavalleri främst var beväpnat med lansar, bar hertigen av Navarras lätta kavalleri främst pistoler och värjor.

Drabbningen avgjordes i mitten när Joyeuses kavalleri fällde lansarna och gick till anfall. Hakeskyttarnas eld hade redan gjort verkan mot det rojalistiska kavalleriet när det skingrades av hugenotternas kavalleri. Tusentals rojalister massakrerades under den flykt som följde. Ingen nåd gavs till de flyende, och hertigen av Joyeuse sköts genom huvudet sedan han kapitulerat. Först efter en längre tid kunde Henrik av Navarra förmå sina trupper att upphöra med slakten av de flyende.

Jag har de vita, protestanterna, som har tre flyglar. Flankerna är bara milis med musköter och centern i stort sett bara kyrassiärer under Henrik av Navarra. Papisterna har bara två flyglar ledningsmässigt. Joyeuse med den tunga centern bestående av gendarmer och båda flyglarna med infanteri, blandat musköter/pikar ca 50/50% utom den yttersta vänstern som är schweizare med 90% pikar. Sedan finns en förtrupp som en egen flygel med bandat lätt och tungt kavalleri. Det är de som är framför häcken.

Historiskt en storseger för protestanterna alltså.

Strv102r

Katolikerna anfaller med infanteriet på sin höger men tar mycket stryk av muskötelden. Deras yttersta vänster trycker tillbaka min milis in i själva byn COUTRAS, men är så upprivna själva att de har svårt att utnyttja detta då huvuddelen av deras fotfolk viker. I övrigt nöjer sig båda sidor med att försiktigt närma sig varandra med kavalleriet.

Därnäst anfaller den katolska förtruppen Navarras kyrassiärer. Det visar sig vara kvalificerat självmord för de lättare kavalleriet, men även hans gendarmer tar stryk. Navarra genomför därefter ett motanfall som fullständigt river upp förtruppen och slår huvuddelen av deras enheter fullständigt. Dessa två moment har dock lämnar Navarras kavalleri i viss oordning och nu stormar Joyeuse med sina flertaliga gendarmer... Navarra rivs upp helt och flera förband slås och resten viker... Mycket kan hända på ett GT! Slaget känns redan delvis förlorat även om min vänster slår hand fotfolk på högerns så grundligt att i stort sett hela hans flygel flyr.

Strv102r

Joyeuse följer upp och min center är under accelererande kollaps. Det kostade honom hans förtrupp och hans högerflygel, men vill man äta omelett...

Centern är krossad och fienden vänder sig mot min höger. Schweizarna är snudd på oemotståndliga i närstrid och min högers höger viker medan dess vänster håller.

Min höger krossas och bara delar lyckas fly. En enhet under chefen kringränns och kan se fram emot slakt. Min vänster gör sig redo för ett sista droppens försvar  bakom häcken, men tiden tar slut och den katolska jordskredssegern är ett faktum. En poäng till Palpatine, Darth Vader och imperiet.

Strv102r

Slaget vid Ivry 1590. Henrik av Navarra är nu kung Henrik IV av Frankrike och de kungliga är nu protestanter, eller på deras sida i alla fall. Bland Henriks flygelchefer återfinns Montpensier som förefaller ha sin lojalitet på kungasidan snarare än med en viss religion.

Engelbrekt

Henrik bytte väl religion utan några större betänkligheter för att få bli kung. "Paris kan vara värt en mässa" sa han och blev katolik.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

plforest