Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Waterloo

Startat av sfclinken, 12 februari 2016 kl. 09:21:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Lite bilder från ett kvickt (cirka 2h) besök i Waterloo. Museet var helt fantastiskt och 3D filmen som visades var bättre än mycket som kommer från Hollywood. Mest imponerande scen var när Scots Grey rider till anfall och det känns som man blir överriden....

Tyvärr förstörde man den brittiska sidan av slagfältet med denna hemska artificiella kulle. Dock är ju fördelen att man får en grym utsikt över slagfältet...

[/URL]

Utsikt från kullen mot de franska ställningarna. Precis utanför bild till höger ligger Hougoumont och till vänster (precis utanför bild) ligger La Haye Saint.

[/URL]

Mitt i bilden där vägen går in i skogsbryn/by ligger La Belle Alliance.

[/URL]

Hougoumont. SKogen som fransmännen framryckte i mot gården är till störredelen nu odlingsmark men fruktodlingarna runt gården finns kvar.

[/URL]

La Haye Saint till höger i bild och Papelotte i vägens förlängning bortåt i bilden.

[/URL]

Sist men inte minst. Öl, korv och ost från värdshuset bakom kullen med lejonet.

[/URL]
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Ja, jag kan också rekommendera ett besök. Belgien är i stort en guldgruva för krigshistoriskt intresserade. Men om du inte gillar pommes frites är käket sådär.

Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Morabergaren

Besökte museet 198x nånting (till min dåvarande flickväns förtjusning - impressed not). Har det förbättras sedan dess? Att de sålde kortlekar med Napoleonmotiv (dyrt) imponerade icke.
De är inget vidare på PR (då) var.mitt intryck. Mycket kan ha hänt
Spelar just nu: Flamme rouge (roligt på riktigt) och Seikegahara.

sfclinken

Kan inte jämföra med hur det såg ut då. Det jag vet är att hela museet är uppgraderat till version 3.01 nyligen och at tman fortfarande håller på i området. Det är nedgrävt i backen bakom lejonbacken. Man får följa hela upptakten till slaget samt givetvis detaljerade beskrivningar av själva slaget. Man får ett headset med en dosa så man kan lyssna på olika berättelser utmed utställningen. Riktigt bra. Och då förstås 3D filmen också som är bland det bästa jag sett på länge.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Rydfalk

Citat från: Andreas Lundin skrivet 12 februari 2016 kl. 11:54:01
Ja, jag kan också rekommendera ett besök. Belgien är i stort en guldgruva för krigshistoriskt intresserade. Men om du inte gillar pommes frites är käket sådär.
Vad är 15 meter långt och luktar pommes frites?
...en busslast belgare.

Var där för ett par år sedan och fann käket kanon! Franskt kök med tyska portioner. Waterloo var också överraskande kul. Funderar på ett återbesök i Belgien, kanske sommaren 2017 då det i år är  Farnborough som gäller.

"Hoppas det regnar i sommar!"