Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Island of Death (Avalanche Press)

Startat av Elias Nordling, 28 mars 2016 kl. 20:17:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

På begäran av Fredik Hornegård ska jag försöka återuppta mitt spelrecenserande här på forumet. Fast just det här spelet tror jag Fredik Hornegård inte är toppenintresserad av recensionen för, eftersom jag just köpt det av honom för en billig penning.

Island of Death är ett spel från Avalanche Press som använder samma spelsystem som Avalanche, Red arachutes, Red Steel och Alamein. Ämnet är den planerade invasionen av Malta 1942, Med två sjölandsatta italienska divisioner och en luftlandsättning med en italiensk division och en tysk brigad, samt ytterligare en italiensk division redo att flygas in på erövrade flygfält.

Kartan är, som ni ser, riktigt UGLY, men fullt funktionell, det råder få tveksamheter om terrängen. Brickorna är fina och tydliga.

Reglerna är rätt omfattande, drygt 36 sidor. Oklart vad som gör dem så långa, då Avalanche, som har sjö- och luftlandsättningar, har 16 sidor, men om det är för att göra dem tydliga och heltäckande har de lyckats. Varenda gång jag slår efter något hittar jag ett otvetydigt svar. Föredömlig är också extended sequence of play som täcker in allt som händer i omgången, med regelhänvisningar.

Sjö- och luftlandsättningsreglerna är rätt omfattande, men enkla att gå igenom med spelsekvensen, och till skillnad från vissa andra regler i ett nyligen publicerat spel ger de resultat som känns rimliga utan konstiga procedurer.

Stridsreglerna är en smula överlastade för situationen, ön är ju typ tio hexar bred och det finns inte mycket till stridsvagnar, men det är ju en del av en serie, så det känns rimligt. Spelet har solitärregler för att slumpa landsättningarna om man vill bli överraskad.

Jag har en obesvarad kärlek till ö-spel. Inngen kartkant och slåss till bittra slutet tilltalar mig, men jag blir nästan alltid besviken. Orsaken, inser jag, är att utgången nästan alltid är given. Försvararna kommer att dö till sista man och var de gör det är inte jättespännande, och den enda parametern är hur lång tid det tar och hur många anfallare som går åt. Rätt odynamiskt.

Det beror i sin tur på att man sällan gjorde någon landstigning innan man var säker på att vinna den. Och det är det, inser jag, som är det vackra med Malta som situation. Axelmakterna genomförde den aldrig eftersom de inte kände sig säkra på att den skulle lyckas. Och just därför blir det intressant som spel! Spelet tillåter många olika varianter på invasionen, så varje parti kan bli rätt olika.

Jag tycker alltså att det här är riktigt kul. Det blir rejält kaotiskt med masslakt på stränderna och luftlandsättningen spridd över terrängen samtidigt som försvararna är rätt tunna på marken. Spelet har en sjuherrans massa omgångar, men chansen att man spelar alla är liten eftersom man slår för att se om ena eller andra sidan kastar in handduken varje omgång. Tärningsslaget modifieras av förluster, erövrade flygfält med mera, och det är fullt möjligt för axelmakterna att förlora omgång ett om landstigningarna går åt skogen, vilket de mycket väl kan göra.

Det finns en expansion med brickor och regler för invasionsplanerna 1940 och 1941 och en del övriga divisioner för variation i OOB. Den blir jag nu tvungen att få tag i.

Betyg: 4/5.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Åhå, där ser man vad lite lobbying kan åstadkomma! Det är faktiskt intressant med en recension på det här spelet. Det är ännu ett i den alltför långa rad av spel som jag köpt, klippt brickorna på och sedan aldrig fått upp på bordet. Sådana spel skickar jag gärna vidare billigt, det är bättre att någon spelar dem än att jag har det i hyllan. Nu ger du mig i och för sig känslan av att jag borde spelat det åtminstone en gång. Jaja.
Men jag är nyfiken på vem som vann i ditt parti - föll Malta?
:up:

Andreas Johnson

Intressant. Är det samma skala på hexarna som i Red Parachutes etc?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

Första partiet avblåstes invasionen omgång ett. Nu på andra partiets andra dag, då axelmakterna fått ett sammanhängande brohuvud. Ett flygfält har tagits och britterna mäktar inte längre ta tillbaka det. Hårda strider pågår om ett annat. Utgången oviss.

Elias Nordling

CiteraÄr det samma skala på hexarna som i Red Parachutes etc?

Tror det. Ska kolla.

Elias Nordling

1 km/hex i Malta. 2 km/hex i de andra. Med 2 km/hex tror jag Malta hade blivit typ 6 x 7 hexer.

Malta är så litet och fullt av störande flak att det i spelet är en reell chans att en stor del av fallskärmstrupperna hamnar i havet. I verkligheten hade man nog fällt på lägre höjd för att inte riskera det, men då med kraftigare förluster från luftvärnet så det jämnar nog ut sig.

Delirium

:up:

Jag gillar också dina recensioner, även om de kan bli dyra i längden.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

jerry

jag vill också ha dina recensioner  :up:
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Elias Nordling

Måste bara spela spel också :-) Härnäst blir det nog Avalanche när jag nu har reglerna inmatade.

Strv102r

Avalanche tyckte jag var jättebra! Recensioner är alltid läsvärda får jag hålla med om.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Har börjat läsa reglerna till Avalanche, och de är i stort identiska, mindre pansarregler på Malta. Att reglerna är längre beror bara på att de är tydligare.

Elias Nordling

Andra partiet slutade med brittisk kapitulation på fjärde dagen.

Jag har nu ett exemplar av expansionen som väntar på mig när jag åker till Braunfels i maj.