Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire 2016 - 19, 20 och 21/8

Startat av Rydfalk, 28 maj 2016 kl. 19:42:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: Klas Malmström skrivet 19 augusti 2016 kl. 13:41:28
Bara några timmar kvar nu. Trupptransporterna börjar närma sig fronten. :-)

Och all vi andra skjuter indirekt. 8)

Good Gaming to You All
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Klas Malmström

Citera
Och all vi andra skjuter indirekt. 8)

Good Gaming to You All
:up:
Klas Malmström
Linköping

Fredrik H

Nu har jag kommit hem efter några trevliga dagar i Linköping. Jag skulle vilja tacka alla för en bra helg. jag hann med (trots att jag satt och tittade på ett långt parti Blitz under en ansenlig tid): 3rd fleet (reglerna satt väl sådär), 7 wonders, Fall Blau och Liberty or death. Jag är väldigt tacksam för att arrangörerna orkar ordna med såna här tillställningar så att vi medelålders män med Napoleonkomplex får några sköna dagar med likasinnade. Jag hoppas Rydfalk har några bildbevis, jag hoppas på att komma iväg mer på dylika tillställningar!
:up:

Rydfalk

Tack själva allihopa! Det blir alltid lite splittrat med kiosk etc men fick en del spelat i alla fall!  :up:
Bilder tror jag du kan hitta här!
"Hoppas det regnar i sommar!"

BjornH

Mycket roligt! Detta var första FF för min del och det gav mersmak. Håller med Fredrik, jag är väldigt tacksam för arrangörernas engagemang för denna trevliga helg!

Själv hann jag med ett parti Blitz! som tog alldeles lagom lång tid i mitt tycke, ett parti Liberty or Death (första COIN för mig, tack Björn för introduktionen!) och Hoax (tack Alexander för det, kul!).

Delirium

Tack Mikael med flera för årets FF! Chilin mycket bra och kiosken välskött som alltid. Lokalerna i år inte helt i min smak som vi diskuterade men finns det hjärterum så finns det stjärterum - vi skulle klara att vara i en busskur om det skulle behövas. ;)

Mina spel blev exakt som Björns, Blitz är jättekul som spel men kräver mer tankeverksamhet från mig om hur man faktiskt ska vinna; Liberty or Death intressant som spelsystem och i Hoax visade det sig att "The Ex" var kraftigt overpowered och vann alla tre partierna.

För den som gillar FF och den typen av mindre samlingar över en helg rekommenderas så klart Blippspel Galore som jag ofta gör reklam för: en ibland insnöad helg i centrala Göteborg i januari. Ingen kiosk men tillgång till Göteborgs Beaujolais-distrikt runt hörnet.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: Delirium skrivet 22 augusti 2016 kl. 12:31:56
Ingen kiosk men tillgång till Göteborgs Beaujolais-distrikt runt hörnet.
Och förstås den lite mer oputsade (ofiltrerade) tjecken runt det andra hörnet...  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

thermopylai

Skitkul som vanligt  :up:
Spelade ett helt parti Blitz och ett rumphugget (pga tidsbrist på söndagen) Triumph and Tragedy. Tack till med- och motspelare och den pålitlige och outtröttlige arrangören Rydfalk!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Hur gick det förresten med ert parti Strafexpedition? Hann aldrig fråga på plats.

Andreas Lundin

Hur fann ni Liberty or Death? Jag har bara solopillat det och tycker det verkar väldigt intressant.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Klas Malmström

Citat från: Delirium skrivet 24 augusti 2016 kl. 11:14:16
Hur gick det förresten med ert parti Strafexpedition? Hann aldrig fråga på plats.
Vi hann spela tre turns om jag minns korrekt. Turn 1 hände det inte mycket - attackerna från AH sidan var märkbart ineffektiva. Dock vände det på turn 2 och 3.
Jag tycker det är ett trevligt spel.

Några få bilder som visar situationen efter tre turns:

Klas Malmström
Linköping

Delirium

Citat från: Andreas Lundin skrivet 24 augusti 2016 kl. 16:24:49
Hur fann ni Liberty or Death? Jag har bara solopillat det och tycker det verkar väldigt intressant.

Jag är fortfarande inte säker på hur jag gillar COIN som system (detta är mitt andra test efter FitL) men jag gillar LoD som situation, mindre komplex och mindre att hålla reda på. Vi hann med två hela seasons och britterna vann knockout i andra winter quarters, bra introduktion tror jag, vi testade det mesta som finns att göra, men var inte i närheten av att göra det bra (förutom Björn H som britterna då förstås). Vi hoppas på en liten COIN-sammankomst här i Götet snart.

Fredrik H

Jag var ju med i nästan en hel turn, så jag är lite av en expert både på systemet och spelet...  :P
Men jag har lite funderingar i alla fall. Spelet verkar vara genomtänkt och intelligent. Säkert välbalanserat och välfungerande som generator av rimliga utfall på makronivå. jag kände mig dock rätt fjärran från den roll som jag sattes att spela. Det blir mer en jakt på speltekniska fördelar än rollspelande. Besluten drevs av teknik; om jag gör det här nu så kan min motspelare inte välja först nästa runda etc. För dem som gillar spel och spelmekanik - och som dessutom gillar att bli "bra" på ett spel så är det säkert jättebra. Jag väljer nog hellre andra spel där jag har lättare att leva mig in i rollen. Jag vill att de val jag gör i alla fall avlägset påminner om de val man gjorde historiskt. Här var det mer om jag passar nu så får jag gå först nästa runda och då kan inte min motspelare få gratis fort från eventkortet. Vad skildrar det?
Men det var ruskigt snyggt och jag är glad över att jag fick prova COIN. Tack Björn!

Delirium

Varsågod! För mig är det inget problem, jag gillar både country AND western, så uppskattar både *spel* och *rollspel* (simulation?) vid olika tillfällen. Självklart är det här mycket mer ett spel än faktisk känsla.

Delirium

För övrigt så vill jag beklaga så här i efterhand om jag under helgen ibland framstod som lite kort i tonen: det blir allt svårare att hantera mycket ljud på en gång, ett oönskat ålderstecken som påverkar humör och koncentration...  :down: