Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hakkaa Päälle (nä inte det, utan det andra...)

Startat av Andreas Lundin, 18 april 2016 kl. 09:01:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hakkaa Paalle, Diffraction Entertainment

Någon här på forumet som är ekonomiskt oberoende och inhandlat något från detta bolag?

Intryck? Rykten? anything?

Mark Pitcavage verkar som vanligt ha en del syrligt att säga på CSW, men i övrigt är det lite dåligt med åsikter.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

Markus Stumpner har gett sig på systemet i Stilla Havet, kolla hans poster under On the Table på Consimworld. Borde ge dig lite insikt.

Första här: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.ee6e982/78131

Andra här: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.ee6e982/78150

Tredje här: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.ee6e982/78339

Min slutsats: "I'm too old for this shit"
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

CiteraI'm too old for this shit

Jo, så är det nog för oss båda. Jag är mest nyfiken på reaktionerna. Har ingen lust att spela.

MEN

Jag har ALLTID varit lite nyfiken på spel som behandlar hypotetiska krigshandlingar på svensk mark under 2vk.

Till och med lekt med tanken på att konstruera ett dylikt spel själv.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Lars M Wistedt

Tycker serien ar bra men med utrymme for forbattringar. Har de flesta utkomna titlar, inclusive "smaspelen" Battleaxe och Op Merkur. Skall paborja Singapore i helgen.

Mina imtryck fran de tidigare spleen, samt Battleaxe:

Positivt:
- Spelsystemet ar en forbattring gentemot gamla Europaserien, men langt ifran sa komplicerat som OCMS som ar
  ospelbart..
- Bra regler for support functions och logiska regler for underhall. HQ far tydlig betydelse och ar inte bara stacking
  markers.
- Flyg kan anvandas inte bara som GS men aven som Battlefield Interdiction, vilket paverkar bade underhallslinjer
  och stridsvarde.
- Modifiering av stridsvarde grundat pa teknologisk/ taktisk/ organisatorisk utvecklingsniva, vilket jag tycker pa ett
  bra satt speglar verkligheten.
- Layout pa enheter, inte minst flyg/ flotta, som ger betydligt mer "kansla" an Europa och OCMS.
- Bra och stabile kartor (tjockare papp) i Singaporeversionen
- Naval Battle display(typ Pacific War) ger mer taktisk kansla for sjostriderna
- Manga strength modifiers ar konstanta och man lar sig snabbt vilka som skall anvandas regelbundet, vilket
  markant underlattar huvudrakningen. I borjan sa ar det lite jobbigt men det gar fort over.

Att utveckla:
- Enheterna ar for "flimsiga" och spratter latt omkring da de inte har tillracklig "tyngd", typ Second Front fran 1994
- Kartorna har for sma hexes for flimsiga enheter; med generos stacking sa blir det latt jordbavning nar frun far
  runt med damsugaren eller nar faltmarsalken fumlar med pincetten..
- Tabellerna ar ok men ologiskt utspridda pa alldeles for manga blad. Massor av outnyttjade utrymmen pa varje
   chart gor att man maste bladdra constant for att hitta alla DRM's.
- Lite okonsekvent nyttjande av begrepp, exempel flyg: I ett och samma kapitel anvands termerna Units,
  Squadrons, Wings, Aircraft nar man skall faststalla lokal flygoverlagsenhet. I en sidokommentar sa framgar det
  lite otydligt att det ar valoren "Squadron" (half step air unit) som skall anvandas i samtliga fall.

Jag tror pa systemet och framfor allt sa levereras produkten - jamfor med Total War (Total Failure)...!!!

folow

Hej,

Jag instämmer med föregående att det är ett bra system i grund, men att presentationen, framförallt organisationen av regler och tabeller, kunde varit tydligare. Som tur är finns det ett gäng på Diffraction's Yahoo-grupp som knåpar ihop användbara play-aids som gör spelet betydligt mer greppbart. Jag själv har t.ex fått ihop spelets CRT med all modifikationer på en liggande A4, vilket är bättre än att ha dem spridda i regelboken och över fyra sidor officiella charts.

Däremot gillar jag komponenterna. Hade hexarna varit större hade jag aldrig fått plats att spela, och hade brickorna varit tjockare hade stackarna kunnat nå till taket. Just nu experimenterar jag en del med att ha assets, dvs allt som är mindre än en division stackade med HQ, vilket också gör att spelet flyter litet bättre. Det är väl en smaksak, tänker jag, men jag tycker att det är jobbigt att gräva i alltför stora stackar.
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Lars M Wistedt

Jag har nu kort den forsta rundan, Dec I 1941 och de asiatiska horderna har nu landstigit pa Malacka halvon. Scenariot ar varianten utan flotta, I ett forsook att for a det sa enkelt som mojligt. Min forsta atgard efter runda ett blev att sammanfoga I stort sett alla tabeller pa dubbelsidigt papper, som jag sedan lat trycka ut pa styvt papper I A 3 format. Super! 4 blad med istort alla tabeller  utom nagon mindre nodvandig.
Vill ni ha kopia sa maila mig sa skickar jag som Word doc (for stort for bilaga har, 13Mb).

Skall borja om I helgen da spelet (Singapore) aker med I resvaskan pa min tjansteresa till Vietnam, Thailand och - Singapore.
Hade nojet att 2014 besoka landstigningstrandern I NV hornet av on, samt krigskyrkogarden I Kranji.

Kvaliten har okat betydligt jamfort med de forsta utgavorna och bara man vant sig med de lite ovanliga reglerna sa blir spelet valdigt bra. Jag kommer definitivt slanga ut mer pengar pa de efterkommande titlarna (har nu alla utom Madagaskar). Det har ar ju ett foretag som bade levererar och har valdigt snabb support (inom 24 timmar fran avsant mail) - jamfor med MS/ GRD.....