Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Sweden Fights On

Startat av Strv102r, 1 november 2016 kl. 17:32:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Kratz fortsätter urdragningen. Charles väljer att rätta in sin flygel och ladda pistoler.I centern får vi den första stridskontakten där en av mina bataljoner tar ett battrei, men sedan får jag snällt göra halt och låta bataljonerna rätta in leden igen, annars kommer de ingenstans. På vänstern inget nytt.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kratz drar sin flygel nästan helt över bäcken. Charles förbereder chock. Schawelitzki gör som Krtaz och Gallas som Charles. Leganes får fram sin flygel över bäcken upp för höjden, men behöver ånyo rätta in dem efter det. Piccolomini måste göra halt och kommendera rättning innan ångvälten kan fortsätta.

Charles rider chock och nedkämpar de svenska skvadronerna på "fel" sida bäcken. Kratz drar tillbaka sin flygel bakom nästa bäck. På andra flygeln förbereder Schawelitzki och Vitzhum att bli stormade. Gallas rdier framåt över bäcken och Leganes rättar in leden. Piccolomini återupptar anfallet med en serie aktiveringar och lyckas trots stora egna förluster till svensk eld nedkämpa den främre mittre svenska bataljonen. Det börjar dock bli dags att rätta in leden igen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kratz fortsätter sin urdragning medan Charles samlar ihop sina förband igen. I centern envisas Piccolimini med att fortsätta, med klent resultat, trots att många bataljoner är i behov av inrättning. Inget nytt med Gallas & Co.

Strv102r

Kratz stannar upp och återsamlar sin trupp. Charles fortsätter att återsamla och rätta in. I centerna anfaller Piccolomini den högra svenska kvarvarande bataljonen men båda de kejserliga bataljonerna lägger benen på ryggen! Den Svenska bataljonen är dock så skakad att ett uppföljande anfalla bryter den och den flyr bakåt.
Gallas & Co? Inget!

Nu har det gått ett par GT. Kratz viker fort och Charles följer efter. Det innebär att Rothsteins rygg blir öppen och Charles anfaller in i den kvarvarande svenska bataljonens rygg och nedkämpar den. Piccolomini börjat vända sin flygel mot ån. Fortfarande väntar Gallas & Co. Helt avsiktligt.

Strv102r

Charles fortsätter och nedkämpar resterna av Rothsteins infanteri också. Kratz har hunnit undan med huvuddelen. Här ska det sägas att prestationerna är synnerligen utomordentliga. Fyra nior på rad för mig... Piccolomini kämpar för att få sin flygel att röra sig mot ån.

Ett par GT senare har Piccolomini börjar komma på plats. Charles har gått över ån och Kratz skyddar Vitzhums flank. Dags för "The Final Showdown!" Fast ett anfall över ån mot hans infanteribataljoner verkar sådär lockande...

Strv102r

Charles gör sig anfallsberedd föär att bana väg för Piccolomini som rört sig åt höger för att gå över ån utan strid och sedan vinkla vänster mot Vitzhums flygel.

Charles anfaller, och det med utmärkta resultat! Kratz flygel faller i spillror och dessa viker in bakom Vitzhum vars mest vänstra bataljon plötsligt finner sig ha en helt blottad rygg mot Charles. Piccos tät går över ån.

Strv102r

Charles hotar att fullfölja in i Vitzhums rygg men  en bataljon vinklar upp och skapar en ny flank. Charles tvingar dock den mest vänstra bataljonen i "igelkott". Picco börjar vinkla upp sina förband och föra mer av den över ån. Nu är bara Charles lite i vägen...

Piccos bataljoner som kommit över lämnar "open order" inför anfallet. Charles försöker lämna fri väg men det är enklare sagt än gjort. Nu hade kartan behövt täcka mer åt vänster!

Men mer hinner vi inte innan gonggongen klämtar. En kejserlig seger trots att båda armécheferna föll, liksom Bernard. Dock en mindre blodig seger än historiskt, för båda sidor, och en relativt mindre seger, om än decisive.

Klart kul!

magnus lindström

Roligt att du tyckte att det var kul. Jag skulle bli smått irriterad om jag som försvarare får jaga ut för att anfallaren ska vilja strida. Men huvudsaken att ni hade kul :)

Strv102r

Min motpart skulle hellre ta gift än att upprepa en uppenbart, och bevisad, dålig ide. Och han fick väl rätt i sak. Det här går knappt att vinna som svensk misstänker jag. Gäller att förlora så lindrigt det bara går. Även historiskt övergick ju de kejserliga till anfall när det var läge. Lisom historiskt. Fast ändå inte?

magnus lindström

I denna spelserie är nog urdragning det svåraste man kan syssla med iom att det inte finns någon "backstep" möjlighet. Infanteriet måste vända fienden ryggen om om de inte använder retreating fire.

magnus lindström

Jag som motpart skulle vilja utforska historien :)

tinG

Citat från: magnus lindström skrivet 22 november 2016 kl. 16:29:57
I denna spelserie är nog urdragning det svåraste man kan syssla med iom att det inte finns någon "backstep" möjlighet. Infanteriet måste vända fienden ryggen om om de inte använder retreating fire.

Något som faktiskt är lite svårt att förstå.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Citat från: magnus lindström skrivet 22 november 2016 kl. 16:30:52
Jag som motpart skulle vilja utforska historien :)

Jag hade inte protesterat. För att parafrasera Nappe: gnäll inte när fienden begår ett misstag.

Strv102r

Citat från: tinG skrivet 22 november 2016 kl. 20:32:33
Citat från: magnus lindström skrivet 22 november 2016 kl. 16:29:57

Något som faktiskt är lite svårt att förstå.

Jag tycker att det är lika konstigt att infanteiförbanden inte kan röra sig i sidled. Hur svårt kan det vara? Höger, om! Avdelning framåt, marsch! Avdelning, halt! Vänster, om! Biff!

aegneus

Med risk för att visa att jag inte vet något på området, var det inte att framgångsrikt få folk att göra detta under eld som var preussarnas grej 100 år senare?