Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

God Jul på er pojkar

Startat av Kanger, 23 december 2016 kl. 12:30:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag är verkligen inte rätt person att fråga om eurogames men vad jag kommer ihåg gäller det att skaffa mat till sin familj, skaffa fler barn och till slut äga en ugn.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Agricola har jäkligt många rörliga delar. 2-spelarspelet All Creatures Big and Small är en bra början, enklare och snabbare. Finns även som app till ipad.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Jag tror inte det är ett dugg svårare att bli bra på Agricola än på schack eller ASL.  :D

Skämt åsido, har man inte lite vana vid worker placement och multiparameteroptimering är det ett tufft spel. Framför allt är det oförlåtande - det är en riktig gamer's brainburner. Väl värt det när man får det att klocka och ett lysande tema.

Om man inte är van vid tyngre euros tycker jag man skall spela familjeversionen några gånger. För att få bättre koll på spelet rekommenderar jag varmt Ryan Sturms Howtoplay podcast.

http://howtoplaypodcast.com/episodes/episodes-1-10/episode-3-agricola/

tinG

Citat från: aegneus skrivet 27 december 2016 kl. 18:31:45
Om man inte är van vid tyngre euros tycker jag man skall spela familjeversionen några gånger. För att få bättre koll på spelet rekommenderar jag varmt Ryan Sturms Howtoplay podcast.

http://howtoplaypodcast.com/episodes/episodes-1-10/episode-3-agricola/

Tack för tips och uppmuntran. Vad jag inte riktigt förstår är det där med familjeversionen. Efter vad jag förstår utefter diverse youtube tutorials fanns det olika kortlekar i originalutgåvan. I den jag köpte, den svenska "omarbetade" versionen finns enbart två kortlekar: 'A' och 'B' och regelboken instruerar ingenting om skillnaderna på dessa två. Det finns någon typ av "introduktionsspel" utan kort men även det korta stycke som beskriver detta är i det närmaste oförståelig...

Nån som vet något om den svenska utgåvan av spelet?

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Åhå. I min version (2005, engelsk utgåva) finns det en lätt modifierad alternativ baksida på brädena med actions. Då spelas spelet utan kort och det finns lite mer resurser tillgängliga som kompensation för att man inte drar in saker via korten.

Jag har ett förslag för att köra spelet med lite stödhjul. Ignorera korten. Gör spelet mer förlåtande genom att tillåta varje spelare att varje turn lägga EN av sina familjemedlemmar på en action som redan är upptagen. Går man till en upptagen resursaction får man grundutdelningen.
Vill man snälla till det ännu mer, kör med två i stacking limit i varje action space.
Dealing with the first player space is left as an exercise for the reader.

Vitsen med detta är att göra det möjligt för folk att få in hur grunderna fungerar utan den extra komplikationen att ta full hänsyn till vad de andra planerar att göra. ( e.g. Skall jag skaffa barn behöver jag först ett extra rum, och då behöver jag fem trä och två vass, och så behöver jag komma åt byggarutan - och att göra allt det utan att någon annan sätter käppar i hjulen är inte lätt i början) Det blir också roligare att spela när man lyckas få upp en lite finare gård.
När man väl kan få upp en fungerande farm och inte svälter så lägger man på kort och/eller snävar ner möjligheten till stacking i rutorna.

Har inte testat själv ännu men planerar att göra det någon gång med familj och släkt.
En nackdel jag kan tänka mig är att det kanske blir tråkigt att bygga sämre gårdar när man väl kör med alla regler.

tinG

Äsch... jag fortsätter istället att fila på min Genlab Alfa kampanj istället  :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte