Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vad ska jag göra för inköp?

Startat av Andreas Lundin, 8 april 2017 kl. 22:25:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Drog in lite stålar idag på hästar.

Jag ska nog unna mig ett eller två spel.

Vad tycker forumet att jag ska köpa?

Jag behöver tips på in print-spel som behandlar udda teman. Alltså inget spel om 2vk om det inte är typ jävligt unik situation, inget 1vk om västfronten, inget 3 vk, inget Napoleon, inget om ACW om det inte är på en udda kampanj eller skala, inget spel med busenkla regler och inget spel som tar mer än två sittningar. Slutligen: bara en karta och solovänligt.

Shoot

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Delirium

Tveksam till om något spel passar in på de kriterierna alls, men två spel som jag själv är inne på som kanske är i gråzonen:

Battle above the Clouds (ACW i väst, snyggt, en eller två kartor, snabbspelat för scenarior)

och

Silver Bayonet (Vietnam, snyggt, en mounted karta, ingen aning hur snabbt det är)
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Ja, nog passar de in alltid! Jag noterar dem.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

jerry

Heter det inte "picket duty" solitärspel , med allt vad det innebär...........(oftast förutsägbart tråkiga, totalt slumpmässiga)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Delirium

Skillnad på specifika solitärspel, som exempel Where there is discord, och solovänliga spel. Den senare kategorin är inte så exakt definierad men vi brukar ha en naturlig känsla för vad det innebär. Jag skulle säga så lite Fog of War som möjligt och förhållandevis enkla strategiska riktlinjer utan istället mycket action på marknivå.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Björn von Knorring

Kan rekommendera Strike of the eagle (rysk-polska kriget 1920). Förvisso blockspel så solovänligheten brister väl lite men tror det kan funka ändå. Ruskigt bra spel dock.

https://www.boardgamegeek.com/boardgame/83734/strike-eagle

Andreas Lundin

Jo, och blockspel går bort av ren princip är jag rädd...