Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Sunset Games The Korean War

Startat av Strv102r, 10 mars 2017 kl. 17:31:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

När anfall och motanfall avlöser varandra i söder så sker det. Landstigning i INCHON. Han kommer i-land med ett nödrop och anfaller mot SEOUL som dock håller med de svaga förband som fanns i norr.

Efter ett sista försök att avgöra i södern ger jag upp och försöker få upp förband för att hålla eller återta SEOUL. Fienden hänger på norrut men försiktigt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Tillkommande UN förband tar SEOUL. Jag fördröjer förföljarna med eftertrupp på valda platser.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

När förband börjar anlända till operationsområdet INCHON-SEOUL är fienden sårbar för ett anfall från söder då han blivit smal för att ta SEOUL. Han tar hellre förluster an att ge terräng och riskera att bli avskuren så för stunden hejdar att min motoffensiv från söder mot SEOUL. Han kan själv inleda att motanfall från INCHON mot min västra flank med tillkommande förband. Jag tar också hellre förluster än att ge terräng och i förlängningen ge upp upp chansen att ta tillbaka SEOUL som bådas seger nu helt och hållet hänger på. Min fördröjning av hans förföljning från söder går väl bra, men hans tillkommande förband till INCHON gör att det är hopplöst att räkna med att återta SEOUL. Och dessutom är tiden ute.

UN seger.

Som sagt, eller skrivet, skriptat för att tvinga fram ett historiskt förlopp, men skriptat på ett elegant sätt. Det känns logiskt med tanke på operationsmålen. I grunden ett enkelt och egentligen ganska kromlöst spel, men ändå roligt och fartfyllt. Det ger en övergripande historielektion på ett bra sätt. Omspelbarhetsvördet är kanske inte det bästa, men någon gång till skulle man nog kunna spela det. För min del fick det mig att plocka ner VGs spel med samma namn och titta på de reglerna. Det täcker ett större område, från kinesiska gränsen, och ett större tidsrum, till och med den kinesiska interventionen och framryckningen till 38 breddgraden. Reglerna är mer omfattande och innehåller betydligt mer krom och historia i detaljer. Efter denna förrätt skulle detta vara en lämplig huvudrätt för en meny om Koreakriget. Ett par andra saker står dock först på listan.