Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Case Blue Scenario 7.8 (Drive on Stalingrad)

Startat av sfclinken, 19 februari 2018 kl. 09:50:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

1:a oktober 1942

Scenario 7.8 startar den 8:e juli med inledandet av den tyska sommaroffensiven. Mina ryssar åkte på mängder av stryk i juli och augusti. I början av september hade de tagit Krasnodar, Novorossiysk, Pyatigorsk och delar av Stalingrad. I september lyckades jag med ett par utfall norr om Stalingrad som decimerade och skapade oreda för tysken men jag saknade kraft att fullfölja. Ytterligare ett utafall gjordes från Serafimovich med följden att tysken istället drog sig tillbaka något men fortsatte attackerna runt Stalingrad.

Min största framgång hittills i Kaukasus. Efter Novorossiyss fall inledde tysken en kraftig offensiv mot Tuapse och Sochi. Tyskt lätt infanteri skar av vägen söder om Sochi tillfälligt. Jag skickade in massiva förstärkningar i form av gardesföband av både kavalleri och infanteri, marinsoldater samt nyanlända katyushas. Tack vare god tillgång till ammunition lyckades jag inte bara öppna vägen utan också tillfälligt skära av ett antal tyska och italienska bergsdivisioner. I slutet av september lyckades de inringade tyska enheterna slutligen slå sig ut tillbaka mot Maikop men inte utan kraftiga förluster. Tuapse och Sochi är säkrat men Grozny är fortfarande hotat.

Nedan läget runt Stalingrad 1:a oktober 1942. Jag har knappt något armé kvar väster om Volga. Staden är i tyska händer. Striderna i september har inneburit enorma förlustsiffror på båda sidor. Det är två extremt utmattade arméer som gör sig redo för kallare väder.

Nedan läget i Kaukasus 1 oktober 1942. Jag har trupp att kunna hota tyskens försörjning nere vid Grozny men jag har ingen eller extremt dåliga förutsättningar för att kunna försörja en offensiv. Jag saknar HQ och möjligheter att få fram förnödenheter.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

1 november 1942

Översikts bild av läget efter 4 månaders strider.

Norr: Vid Svoboda längst i norr på kartan håller jag ett fotfäste på västra sidan av Don. Mitt artilleri tillfogar bra skada på ungerska förband och jag har gjort begränsade anfall. Tysken tvingas skicka förstärkningar. 3 sovjetiska kårer står redo att anfalla när ytterligare förstärkningar anländer och vädret är gynsamt.

Centern: Stalingrad är helt i händerna på tysken. Båda sidor har tagit stora förluster. Serafimovich är i sovjetisk ägo och precis söder Stalingrad har jag lyckats återetablera truppnärvaro efter att i början av oktober blivit helt utslagen där.

Söder: Maikop är återtagit efter en våldsam offensiv norr om Tuapse och Sochi. Tyska och italienska förluster i bergen har varit omfattande och tyska förstärkningar har skickats dit. Tysk offensiv mot Grozny har helt avstannat då trupp behövts på annat håll. I södern har jag inga "Mobila" enheter och saknar därmed förmåga att följa efter eller anfalla ut på slätterna.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "