Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av ATOs Behold, a Pale Glider!

Startat av Strv102r, 10 juni 2018 kl. 20:53:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Märklig titel! Men det är ett vykortsspel på glidflygpalnsöverfallet på fortet Eben Emael 1940. Det verkar finnas två spel till om Eben Emael men de är båda solitärspel där spelaren spelar tysken. Så klart! Undrar hur det är att spela belgare i det här? Vi får se.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tysken landar in i ytterkanterna på taket till Eben Emael. Bara en av plutonerna, nära kanalen, tar förluster vid landningen.

Tyskarna börjar omgående slå ut de installationer de landat på. De tar snabbt bort ett mål nära kanalen och två på bortre sidan.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Löjtnant Witzig leder sin pluton mot en central intallation.

Belgarna bemannar installationen.

Tyskarna slår ut den innan belgarna kan påverka tyskarna.

En belgisk skyttepluton från förbandet nära Eben Emael anländer för att bistå med att avlusa taket.

Strv102r

Löjtnant Witzig drar vidare mot nästa installation ätt spränga, men den både bemannas och öppnar eld så plutonen reduceras. Det belgiska skyttet rör sig upp på taket av förtet.

Den reducerade plutonen nära kanalen lyckas spränga installationen de har som mål.

Och när även den tredje plutonen längs kanalen spränger sitt mål har tysklen slagit ut sex installationer och spelet är slut.

Fast mycket till spel är det inte. Tog kanske 10-15 minuter? Belgaren har nog inte en chans och det handlar mest om att dra kort. Mer tidsfördriv än spel. Fast lite känsla för hur det gick till kanske man fick ändå? Passade ju in i vårt Blitzkrieg-tema.

Klas Malmström

Klas Malmström
Linköping

Strv102r

:up:

Fast man kan ju undra varför det står en M41 Walker Bulldog vid ingången. Har i stort sett identiska bilder från mitt besök.

Nisse

Titeln är kanske en travesti på filmen Pale Rider med Clint Eastwood där något bibelcitat omnämns "And I looked, and behold, a pale horse! And its rider's name was Death, and Hades followed him"

Så i spelet är det bleka glidflygplan som kommer och döden följer i dess "fotspår"...?

Strv102r

Jag tänkte också på den filmen, men tyckte kopplingen var svag. Filmen är ju bra!

Å andra sidan anses ju Pale Rider vara en uppföljare till The Outlaw Josey Wales (Mannen utanför lagen) som var ännu bättre.

Nisse

Kan instämma i sällsynt svag koppling. Instämmer även att båda filmerna är väldigt bra men på olika sätt. Svårt att jämföra dem liksom, olika typer av filmer tycker jag.

Vad det gäller spelet så förstår jag dig. Att få till ett bra spel "på ett vykort" är nog inte lätt. Märkligt att göra det som ett två manna spel? Vissa händelser från krig "gör sig nog" inte för spel, Eben Emael är för mig en av dessa händelser. Dock brukar sådana småspel för mig mer fungera som en ögonöppnare. Jag ser spelet, spelar det, blir nyfiken på vad hände i verkligheten och läser på lite. Så ett visst syfte uppfyller de.

Strv102r