Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs France 40

Startat av Strv102r, 4 augusti 2018 kl. 18:14:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Vi måste ju prova Dynamoscenariot! Nu ser vi kartan från andra hållet. Söder är uppåt. Som vi ser i det historiska utgångsläget struntade man inte i fienden norr Namur utan tryckte på bra där med. Om vinkade haft vårt Slutläge hade ju det franska försvaret gått från Lille, där den östra/vänstra röda Pzdiv finns, rakt åt öster/väster till kartkanten. Med reservation för vad som hänt ännu mer norrut. Kanske hade det funnits en fransk tarm västerut från Lille, över Mons och söder Bryssel? Med tyskar norr, söder och öster om sig? De hade ju aldrig gått att evakuera! Det som är en framgång i en skala, att jag inte gav terräng norr Namur, kan ju vara en katastrof på högre nivå.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag försöker dra ur britterna mot evakueringshamnen och låter fransmännen bilda eftertrupp. De ger lika många VP att evakuera, men britter som inte evakueras ger minus i VP vilket fransoserna inte ger. Tyskarnas pansar i väst är i huvudsak under återhämtning.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Britterna rör sig fortsatt mot hamnen, men också för att försvara östra flanken då belgarna kapilerar senast GT5 möjligen tidigare. De måste också förstärka östra flanken då det tyska pansaret inte kommer återhämta i evighet, och upp till två  kan agera varje GT.

Strv102r

Belgarna i norr är under kollaps, men tillsammans med britterna lyckas de avskära den tyska tätkåen om två div nära Oostende. Den franska eftertruppen ser ut stt bli svår att få loss, men en ny liinje formas norr Lille.

Strv102r

Tyska motanfall misslyckas undsätta de två avskurna divisionerna. I övrigt nedkämpas den franska eftertruppen. Nästan alla tyska Pzdiv är nu igång, så hotet i väster är stort.

Strv102r

Tyskarna pressar på, belgarna kastar in handduken och jag backar bakåt och evakuerar den franska staben som gör BEF stab sällskap. De tyska pansarförbanden, utom XIX Pzkåren, kastas in i striden och ökar trycket i väst.

Fortsatt tysk press. Jag backar och evakuerar brittiska förband. XIX Pzkåren dras ur för att omgruppera till södra fronten inför Fall Rot.

Elias Nordling

Väldigt timida tyskar i väst. Min erfarenhet är att britterna har det svettigt att hålla stränderna öppna från den anfallsriktningen nästan från början.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 27 augusti 2018 kl. 21:04:40
Väldigt timida tyskar i väst. Min erfarenhet är att britterna har det svettigt att hålla stränderna öppna från den anfallsriktningen nästan från början.

Förvisso. Men han är jäkligt stark i centern just nu i stället.

Nu dras även XV Pzkåren med 5 och 7 Pzdiv (de röda) ur. Men XXXXI kåren når framgång med 8 Pz längs kusten från väster och närmar sig evakueringshamnen. Brohuvudet pressas ihop från alla håll.

Som tur är dras XXXXI ur nu, lite märkligt med hänsyn till läget, men istället uppnår en division ur XVI kåren ett genombrott och når kusten precis öster om hamnen. Mitt brohuvud delas! Samtidigt isoleras fransmannen i Oostende.

Så dras XVI kåren ur. Märkligt! Jag går till motanfall för att återta stranden öster om hamnen. Jag tar lite terräng, men tysken håller envetet isär delarna av brohuvudet.

Mats Eden

Är urdragningarna följd av slumptabeller eller beslut av motspelaren för att vinna VP?

/Mats

Strv102r

Citat från: Mats Eden skrivet 29 augusti 2018 kl. 16:03:10
Är urdragningarna följd av slumptabeller eller beslut av motspelaren för att vinna VP?

/Mats

Fastslagna på tidslinjalen av reglerna. Med andra ord inte märkliga på det sättet, men med det aktuella läger så blir det märkligt.

Strv102r

Bildsekvensen nedan visar hur brohuvudet reduceras sakta de sista tre GT. Jag kan fortsätta evakuera från del av stranden in i det sista, även om hamnen tas av tysken efter ett GT.

I slutändan har jag evakuerat 14 förband. Precis ett mindre än det som som krävs för allierad seger. Men jag har en VP för att jag slog en tysk division med de belgisk-brittiska anfallen mot de tyska avskurna förbanden tidigare i nordost.

Yeaah! The Belgians actually made a diiference!

Strv102r

Det är ju helt klart att det är det första scenariot som är grejen. Dynamo är bonusen, men den är inte alls dålig utan ör också spännande. Men själva Sichelschnitt-scenariot är superbra!

Scipio

Citat från: Strv102r skrivet 31 augusti 2018 kl. 12:14:29
Men själva Sichelschnitt-scenariot är superbra!
Håller med, blir alltid en spännande nagelbitare!
"Randomization is too important to be left to chance"