Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av S & T Marlborough´s Battles

Startat av Strv102r, 30 november 2018 kl. 13:00:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Surprise! Ett spel med slag från spanska tronföljdskriget på 1700-talets början, och så en bild på en Spitfire!

Udda att inte ha en framsida på tidningen som gör reklam för huvudattraktionen, spelet, utan för er (i och för sig bra) artikel i tidningen.

Nedan kartan, som inte är tryckt på båda sidor för de två slagen, utan side by side med tabellverk emellan. Opraktiskt så det smäller! Den som spelar sidan som är grupperad inåt kartans mitt hamnar ju långt från själva spelytan. Och tabellverken är skriven med en tidsenlig sirlig stil, som så klart inte är lättläst.

Nedan brickorna.

Nästa surprise är spelsystemet. Det är Richard Berg som ligger bakom det, och det är Men of Iron systemet med minimala ändringar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Utgångsläget i Ramillies 1706.  Marlborough mot Villeroi

Villeroi har en nästan helfransk armé med små bajerska och spanska inslag. Marlborough har en blandad armé med britter, holländare, tyskar och danskar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

De allierade börjar med vänster kavalleeiflygel som grupperar fram på karakollavstånd.

Därefter följer de upp med vänster infanteriflygel, som innehåller en massa dragoner också, och går direkt till stridskontakt. Täten hamnar i oordning i den franska defensiva muskötelden.

Kavalleriet går til anfall, men inte med karakoll, och får framgång. Jag försöker gripa initiativet, men misslyckas och de allierade får aktivera igen. Min höger börjar krackelera.

Strv102r

De allierade får en serie aktiveringar som trotsar sannolikheterna, och jag vågar inte försöka stjäla initiativet igen, så de fortsätter mula min höger. Och dessutom anfaller deras infantericenter.

På deras höger, min vänster, justerar de sin gruppering för att komma i bättre anfallsläge.

Till sist reagerar Borbonernas befäl! Min infantericenter går till framgångsrikt motanfall och min kavalleriventer rör sig åt höger för att återupprätta höger flygel.

Strv102r

Min kavallericenter går till motanfall. Initial framgång.

De allierade anfaller på andra flygeln. Stridskontakt på yttersta kanten.

Utfall till min fördel!

Strv102r

Mitt kavalleri fortsätter att smiska upp fiendens dragoner på högern.

På vänstern fortsätter mitt motanfall och slår ut änne än del av fiendens höger. Nu ser det bra ut här!

Men ett allierat motanfall mot mitt motanfall återupprättar läget en aning.

Strv102r

Situationen på höger flygel är väl stabiliserad. Men jag ser med oro fram mot att hans kavalleri med cerise färgmarkering återsamlas efter sitt inledande anfall och går på igen.

De allierade försöker på min vänster igen. De möter effektiv eld som tar på deras förband.

Strv102r

Nu är det jämnt! Båda sidor är nära sin flight level.

Fiendens oordning utnyttjas för motanfall som helt spränger hans högerflygel! Men på andra flygeln rider hans återhämtade kavalleriflygel till anfall och får framgång.

Jag har tur med min flight level check med ett lågt tärningsslag. Det har inte han.

Fransk seger!

Strv102r

Malplaquet 1709. Marlboroughs sista slag. Han och Euegen samt Orange möter Villars och Boufflers. Fransmännen är förskansade bakom bröstvärn.

Strv102r

Min motpart börjar med at försöka sig på en flygelaktivering med högern under Eugen. Det lyckas. Han går till anfall på bred front, men den franska defensiva elden är effektiv och hejdar honom överallt.

Han följer upp med att starta en kringgång med högerns kavalleri på yttersta flanken genom skogen. Han fortsätter också med omfattningen av det framskjutna franska försvaret med infanteriet från Sachsen, Hannover, Hessen-Kassel och kejsardömet (de med blå markering). I centern går jag till motanfall mot preussarna och danskarna (de med grå markering) som är upprivna efter eldgivningen, och flera av dem bryter ihop och flyr (elim).

Mitt fortsatta motanfall slår nästan ut hela den preussisk-danska styrkan! Den allierade omfattningen och kringgången går trögt.

Strv102r

Den allierade kavalleryflygeln kommer på plats till sist och jag grupperar fram min kavallerivänster för att möta hotet, och utgöra ett eget hot. Den allierade infanteryflygelns som genomför omfattningen börjar nöta ner den framskjutna försvaret, men lokala motanfall tillfogar förluster. Den preussisk-danska styrkan är i princip krossad.

Snart är det framskjutna försvarets saga all, men det har lyckats mycket bättre än jag trodde.

En ny allierad holländsk infanteristyrka gör entré längs ut på deras höger. Mitt kavalleri backar något och vinklar upp. Det framskjutna försvaret är nästan nedgjort helt. Den allierade kavallericentern med mycket dragoner rider framåt i centern.

Den nya holländska flygeln kommer på plats. Nu är det till sist klart med det framskjutna försvaret.  Nedan förlusterna so far.

Strv102r

Jag beslutar mig för att anfalla hans infanteriflygel med min kavalerivänsterflygel. Allez! Men begränsad framgång .

Hans kavalleri vinklar upp för ett flankanfall.

Efter att ha nedkämpats et framskjutna försvaret inleder täten på hans infantericenter ett nytt anfall på nästa linje. Han tar sig över bröstvärnen i högra delen av anfallsområdet. Jag har min kavallericenter beredd bakom för motanfall, men inte än.

Istället sätter jag in vänster kavallerireserv för att fullfölja anfallet på vänstern.

Strv102r

Den allierade kavallerihögern anfaller in i min vänsters höger. 😜.

Min kavallericenter får till motanfall och rider ner fienden. Något förband drar i väg lite väl långt kanske...

Men jag hinner återkalla dem och presentera en ny front innan fienden hinner utnyttja det.

På min vänster har det allierade kavalleriet uppnått en viss framgång och trängt in i mina förband.

Strv102r

Fajten på yttersta vänstern fortsättter. Jag slår tillbaka.

Och så slår han tillbaka. Nu är båda nära flight level, men han är närmare.

Till sist börjar han röra sig på andra flygeln. Den holländska vänstern rör sig mot skogen för att omfatta bröstvärnen min höger är grupperad i.

På vänstern får jag ett övertag. Hans höger är under kollaps och jag kommer kunna omfatta hans center. Så småningom. Men där når han flight level med ett tärningsslag på åtta.

Slutläget. Stora delar av båda arméerna har inte varit insatta. Det är den stora nackdelen med systemet. När man väl satt i gång en rörelse och fienden reagerar så är det potentiellt ödesdigert att använda aktiveringar på andra sidan slagfältet. Man tenderar att slåss klart på ett område innan man byter. Och när förlusterna drar iväg så tar spelet slut innan man gjort något med stora delar av armen. Men egentligen hade de ju agerat samtidigt som det pågår strider på andra sidan av stridsfältet. Systemet kanske funkar bra för medeltida slag, där det är färre antal flyglar som ska aktiveras, och kanske hade gjort det här med om flight level varit högre, men nu blir det lite fel tycker jag.

Det är inte tråkigt. Det är full fart. Men det känns snopet att det bara slogs på halva fältet ungefär. Kan bero på hur vi spelade så klart. Tror nog att antalet flyglar att välja mellan när man ska aktivera är problemet. Om man har tre eller fyra, och inte får ta samma två gånger i rad, blir det annorlunda jämfört med att man har åtta eller nio.

Sedan är det lite kromlöst. Systemet är nästan oförändrat sedan Men of Iron. Det finns regler för kavallerikarakoll, som vi aldrig nyttjade, och dragoner. Men inte mycket mer.

Fartfyllt, javisst. Roligt, jodå, Spännande in i det sista, absolut. Ger också en övergripande känsla för perioden taktik på flygelnivå. Mer än exempelvis Naps last Battles, men lite för lite ändå.  Vill ha mer detaljer på något sätt.

Men det är aktiveringssystemet som jag tror är problemet. Om man tycker det finns ett problem det vill säga.