Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av THGC Fields of Battle; the Great Northern War

Startat av Strv102r, 16 december 2018 kl. 18:13:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Hur ska man sammanfatta det här då?

Det är faktiskt ganska snyggt ändå efter lite tillvänjning. Kartorna är bra, se taktiska korten snygga och brickorna (riktiga brickor, inte tunna blippar) funkar ändå bra trots ikonerna som jag är tveksam till. I denna era tycker jag att det är bta med brickor i uniformsfäger.

Scenarierna är små och tar sällan länge än en timma. Det är många av dem. Några scenarion är ganska straight forward slagsmål som Kliszow och Farustadt. Flera har en kul twist som Holowzyn, Lesnaja, Poltava eller Helsingborg. De är väl balanserade och kan få hur som helst.

Systemet är det stora nordiska krigets spelvärlds motsvarighet till Napoleonkrigens Naps last Battles och Naps art of War. Det fokuserar på fältherrebesluten och ger blanka fasen i stridstekniska detaljer (nästan i alla fall). Som visualisering av slagbeskrivningat i böcker eller på nätet är det bra. Det är inte motsvarigheten till BAR eller La Bataille. Jag önskar något med den upplösningen som komplement till detta.

Jag väntade länge med att skaffa det här spelet då jag var tveksam till det. Men jag måste faktiskt rekommendera det. Det passar väldigt bra i sin niche.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Jon Karlsson

Vill du berätta lite om hur systemet fungerar rent mekaniskt? Vad betyder siffrorna på brickorna, vad gör ledare, hur går strid till, hur aktiverar man brickorna, och sådant?

Jag är mest imponerad av Poltava-scenariot. Sådana hopplösa situationer är ofta svåra att göra något intressant spel av, men du verkar ha haft både en rätt historisk upplevelse och det var nära att svenskarna faktiskt vann.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Strv102r

Ledarna används till aktivering. Alla stackade med ledare eller intill dem får omgrupperas, plus två förband. Ledare ger också i vissa fall bonus i närstrid. Ledare kan också återsamla (rally) förband i fientlig ZOC.

Första siffran är antal tärningar som enheten får slå i strid. Andra siffran är räxkvidd där 1 innebär enbart närstrid. Tredje är som vanligt förmågan till omgruppering.

De svenska förbanden får normalt inte använda sig av strid på avstånd, utom artilleri och läger, utan måsta gå i närstrid.

Systemet gynnar anfall så tillvida att den aktive omgrupperar de förband som man vill eller kan, därefter är det närstrid med alla som är intill fienderna, slag 5 ger uppriven och slag 6 upplöst. Terräng ger minus på tärningarna. Två upprivna = upplöst. Bara försvararen påverkas. Efter närstrid får de som inte varitvi närstrid skjuta på avstånd, i regel bara koalitionens förband. Sist rally. Byte av sida.

Som sagt, ganska basic.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.