Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Seiner Majestäts Panzerkreuzer Goeben

Startat av nielsen.filip, 5 november 2019 kl. 22:51:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet 16 november 2019 kl. 11:22:16
Jag gillar att röken är pärlad.  :P

Har aldrig riktigt kommit in i fartygsspel men det blir väl alltid speciellt när ett slag är fiktivt. Är väl särskilt svårt i vk1 när det finns få förlagor?

Ganska får slag i vk1 men de flesta är ganska intressanta. Men det blir lite haltande med den perfekta kunskapen om motståndarens styrkor som gäller för dessa drabbningar. Särskilt om man spelar själv.  :D
Får addera Fear God & Dread Noughts visibility-system och spela dubbelblint.

nielsen.filip

Angående böcker. Någon som har en rekommendation på en bok om dreadnought/vk1-slagskeppskonstruktion? Hur designar man egentligen ett slagskepp? Gärna med skisser, ritningar och genomskärsfigurer. Kan vara mycket tekniktung.

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Problemet med taktiska sjökrigsspel är att de beslut du kan fatta kan sammanfattas med: a) åker du närmare fienden eller bort från, och b) vilket av hans skepp du skjuter på. I de flesta fall är dessutom rätt beslut för dessa givna, så det enda du gör är att exekvera situationen. Det är knappt att du behöver spelplan. I verkligheten finns säkert fler aspekter men de flesta system är inte bra på att återge dem.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus


Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 17 november 2019 kl. 11:59:09
Problemet med taktiska sjökrigsspel är att de beslut du kan fatta kan sammanfattas med: a) åker du närmare fienden eller bort från, och b) vilket av hans skepp du skjuter på. I de flesta fall är dessutom rätt beslut för dessa givna, så det enda du gör är att exekvera situationen. Det är knappt att du behöver spelplan. I verkligheten finns säkert fler aspekter men de flesta system är inte bra på att återge dem.

Bara det faktum att det för det mesta finns en rätt lösning, och inte som taktik på marken en uppsjö av tänkbara lösningar med för- och nackdelar att väga av, tyder på att det mer handlar om teknik än taktik. I alla fall när striden väl börjar. Känns igen från Jutland. Därmed inte sagt att det är dåliga spel, eller ens tråkiga. Bara att tyngdpunkten ligger i att åskådliggöra teknik snarare än taktik. Lite som Yaquintos gamla 88/Panzer/Armor-spel.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Framför allt handlar det då mer om storytellingen man får än spelbeslut.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Citat från: Elias Nordling skrivet 18 november 2019 kl. 12:21:14
Framför allt handlar det då mer om storytellingen man får än spelbeslut.

Jag gillar storytelling, särskilt när jag spelar själv. Kanske därför det funkar så bra.

Jag tror det borde finnas ganska stort utrymme för taktik, iallafall när man läser om sjöslagen. Dock är all friktion svårt att få med. Perfekt information om egen prestanda på vapen samt motståndarens förmåga. Du vet precis vad som händer. All kommunikation mellan skeppen fungerar felfritt. Etc. Kvar blir att maximera utfallet.

Med fler skepp/stridsgrupper blir det dock svårare märker jag. Goebens flykt fortsätter nämligen.

Elias Nordling

CiteraJag tror det borde finnas ganska stort utrymme för taktik, iallafall när man läser om sjöslagen. Dock är all friktion svårt att få med. Perfekt information om egen prestanda på vapen samt motståndarens förmåga. Du vet precis vad som händer. All kommunikation mellan skeppen fungerar felfritt. Etc. Kvar blir att maximera utfallet.

Precis! Och inget ont om storytelling men då gäller det att spelsystemet förmedlar historien bra så det inte bara blir repetitivt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vengardo

VK2-varianten av Naval Thunder har även en massiv kampanj (182 sidor) som utspelar sig sep -39 till juni -40. Bygger på en rad events (209 st) som innehåller olika information, i vissa av dem får spelarna fatta beslut som sedan leder vidare till andra events. Lite som ett gammalt solo-äventyr till DoD :)

Det är dock rätt saftigt att måla upp alla fartyg som deltog, om man nu vill vara korrekt (och det vill man). Ca 100-120 för britterna och en 40-50 för tyskarna.

Event 14 (Engagement) – 11 September 1939, 1800

British
Cumberland – heavy cruiser, steaming south at speed 4, 70" north of Graf Spee

German
Graf Spee – heavy cruiser, steaming west at speed 2
Altmark – supply ship, six inches east of Graf Spee, steaming southeast at speed 2

Weather: clear with visibility of 75 inches

If Cumberland moves more than 75 inches from both German ships the engagement is over. If Cumberland is more than 30 inches from both German ships after 20 turns the engagement is over.
Proceed with Event 15.

nielsen.filip

Citat från: Vengardo skrivet 20 november 2019 kl. 22:16:51
VK2-varianten av Naval Thunder har även en massiv kampanj (182 sidor) som utspelar sig sep -39 till juni -40. Bygger på en rad events (209 st) som innehåller olika information, i vissa av dem får spelarna fatta beslut som sedan leder vidare till andra events. Lite som ett gammalt solo-äventyr till DoD :)

Det är dock rätt saftigt att måla upp alla fartyg som deltog, om man nu vill vara korrekt (och det vill man). Ca 100-120 för britterna och en 40-50 för tyskarna.

Event 14 (Engagement) – 11 September 1939, 1800

British
Cumberland – heavy cruiser, steaming south at speed 4, 70" north of Graf Spee

German
Graf Spee – heavy cruiser, steaming west at speed 2
Altmark – supply ship, six inches east of Graf Spee, steaming southeast at speed 2

Weather: clear with visibility of 75 inches

If Cumberland moves more than 75 inches from both German ships the engagement is over. If Cumberland is more than 30 inches from both German ships after 20 turns the engagement is over.
Proceed with Event 15.

Såg väldigt intressant ut. Jag får ta det när jag jobbat mig fram till vk2. Tar nog ett tag.  :)

nielsen.filip

Fortsättningen:
Med över 500 ton havsvatten i fartyget inser konteramiral Wilhelm Souchon att han aldrig kommer ta sig till Konstantinopel utan att det nu gäller att överleva. En mycket kort stund spenderas på att plocka upp överlevande från Breslau innan fartyget styr norrut, mot Adriatiska havet. Radiokommunikationen är intensiv med Berlin, nu gäller det att få Österrike-Ungern att agera innan de två brittiska slagkryssarna Invincible och Indefatigable kommer ikapp. Sällan har så hårda ord riktas från Vilhelm II till Frans Josef I: Mein Schiff oder dein Schnurrbart! Delar av Österrike-Ungerns flotta styr iallafall söderut. Men kommer det komma en krigsförklaring eller är det bara en tom gest?

De brittiska styrkornas order är klar: Sänk Goeben, låt inget hindra er. Vanära inte Nelson.
Goebens mål: Överlev.
Österrike-Ungern: Oklart...

Britterna har lyckats skrapa ihop:
Slagkryssarna Invincible och Indefatigable
Kryssaren Defence
Lätta kryssarna Dublin och Gloucester

Tyskland/Österrike-Ungern:
Skadadade slagkryssaren Goeben
Slagskeppen Zrinyi, Radezky och Erzherzog Franz Ferdinand
Lätta kryssarna Saida, Novara och Helgoland
Åtta jagare i Huszar-klassen

Styrkorna:

Hade ingen Dublin-skeppsmarkör så det fick bli Southampton av samma klass istället.

Fredrik H

Spännande! Där krävs det en Nelson för att kasta sig in. Är spelet tillräckligt lätt/funkis för att hantera den här mängden skepp?

nielsen.filip

Citat från: Fredrik H skrivet 21 november 2019 kl. 23:53:10
Spännande! Där krävs det en Nelson för att kasta sig in. Är spelet tillräckligt lätt/funkis för att hantera den här mängden skepp?

Spelet är lätt, så den mängden skepp är inget problem. Fartygstyperna är indelade i divisioner, samma typ i samma division. Blir få manöverenheter. Blir en hel del tärningsslag vid eldgivning dock, särskilt på nära håll.

folow

Citat från: nielsen.filip skrivet 16 november 2019 kl. 12:08:34
Angående böcker. Någon som har en rekommendation på en bok om dreadnought/vk1-slagskeppskonstruktion? Hur designar man egentligen ett slagskepp? Gärna med skisser, ritningar och genomskärsfigurer. Kan vara mycket tekniktung.

Jag har läst och uppskattat Warrior to Dreadnought, warship development 1860-1905 och The Grand Fleet, warship design and development 1906-1922, bägge av D K Brown. Riktigt fina med bilder, tekniska specifikationer och mycket beskrivande text som förklarar vilka tekniska målsättningar man hade och vilka strategiska och taktiska problem som drev på utvecklingen.
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.