Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_thermopylai

Stellar Horizons (Compass)

Startat av thermopylai, 6 november 2019 kl. 15:34:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

B_J_S

Har också High Frontier, SpaceCorp och Space Empires.
Väntar tills det kommer lite mer spelaråsikter.

Vänta är man van vid.  :P
//Jonas

nielsen.filip

Citat från: thermopylai skrivet  8 november 2019 kl. 10:24:35
Phil Eklund är ju också aerospace engineer och rocket scientist.

Det var det jag menade...  :up:

Delirium

1914

Andreas Lundin

Också nyfiken på detta, men köper inte förrän jag vet om det är bra.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Detox

Har fått 64 bra recensioner på BGG.


Fredrik H

Jag har nu köpt det, jag gillar temat och djupet och kan dessutom spela det med min fru. Vi får se när det kommer upp på bordet, men det kan ta ett tag.

Delirium

1914

Granlid

Citat från: Fredrik H skrivet  7 augusti 2020 kl. 12:41:00
Jag har nu köpt det, jag gillar temat och djupet och kan dessutom spela det med min fru. Vi får se när det kommer upp på bordet, men det kan ta ett tag.
Har du tur så hinner du synka det med SpaceX landning på Mars med Starship.  8)
Friendly fire isn't.

Delirium

1914

Delirium

#24
Varför skapa en ny tråd när man kan ta en gammal? Efter att ha testat Stellar Horizons på FF för några veckor sedan med viss framgång var jag tvungen att skaffa spelet själv. Upplagt på bilden här är själva kampanjen, start 2030. Man kan i klassisk fiskkroksmodell se vårt solsystem med Merkurius längst bort till höger nedanför "solen" = den svarta bordslampan. Sedan följer himlakropparna rakt vänsterut tills de efter Saturnus svänger ner och bildar "kroken" med avlägsna mål som Alpha Centauri längst bort. Eftersom alla himlakropparna är fristående tiles är man fri (som Fredrik gjorde på FF) att låta solsystemet ta så liten eller stor plats man vill, här har jag varit tvungen att trycka ihop det ganska ordentligt. På stolen ser ni teknologiträdet som jag efter bilden togs lyckades rationalisera bort med en A4-stor fanmade chart istället, bättre för solospel också.

Några ord om Stellar Horizons allmänt. Det är ett "realistiskt" rymdspel ("Build your own space program!") där man spelar en av sju mer eller mindre realistiskt sammansatta faktioner, t ex Nordamerika, Ryssland, EU, Kina. Spelet börjar 2030 och kan sträcka sig så långt som 2165, det finns en slumpmekanism för exakt när spelet tar slut. Man samlar victory points för olika saker, genomföra missions, forskning, bygga interstellära kolonisationsfarkoster, med mera. Det du gör som spelare är att använda din budget på att bygga olika farkoster som kan utföra observationer/insamlingar för att tjäna forskningspoäng av olika slag med vilka du kan köpa teknologier; men du kan också satsa på att bygga baser med olika installationer för att utvinna råvaror, mer forskning, rymdhamnar. Det finns en militär aspekt men man kan välja att spela utan den.

Totalt sett förfogar varje spelare över max 25-30 blippar så det är väldigt låg densitet i systemet, det finns en begränsad mängd saker du kan göra. Man designar inte sina farkoster utan väljer bland förutbestämda varianter vad du vill bygga. Vad gäller baser kan du däremot bestämma vilka "facilities" du vill bygga på dem. Det är också så att det går 10 turns/år mellan varje ekonomifas så du måste bestämma hur du ska använda budgeten över det decenniet. Som förhoppningsvis framgår är detta ett monster i både tid och rymd om uttrycket tillåts och ska inte i mitt tycke jämföras med spel som tar betydligt kortare tid och har en annan skala, som SpaceCorp (tar tre timmar), Space Empires (en kväll och mer taktiskt och helt fritt), High Frontier (högre komplexitet och går "snabbare" och designar enskilda skepp).

Det här är ett långt åtagande och bör behandlas därefter. Det som däremot mildrar detta betänkligt är dels som sagt blippdensiteten och dels reglerna som faktiskt är korta, i praktiken 18 sidor av en 30-sidig regelbok. Denna bok har fått kritik men jag kan inte se att den är värre än snittreglerna i ett krigsspel i något avseende (efter errata och FAQ tog hand om vissa snårigheter) och den är väldigt snygg för den som bryr sig om det. Ett ganska lättillgängligt monster således.

En turn går till så att det först kommer en Build ship phase (använd pengar på skepp), som blir tillgängligt omedelbart); sedan en Move phase där man först gör automatiska drag där alla farkoster på väg mellan planeter i så kallad Heliocentric Transfer minskar en box och sedan kan flytta runt det som inte längre är i transfer; efter det Combat (har vi inte testat än); sedan Exploration phase där alla farkoster får försöka samla forskningspoäng av tre olika slag, Biology, Physics, Engineering (förutbestämt vad som går att hitta vad); avslutningsvis en Base construction and Trade phase där baser faktiskt byggs av skepp som kommit fram. Rinse and repeat. Det finns en attritionfaktor inbyggd i spelet, vid varje vanligt move finns en Engine Failure risk på inledningsvis 5% (spelet använder d100!!) och vid Exploration finns en Malfunction risk på inledningsvis 30%. Teknologier påverkar dessa och är prio att skaffa.

Det jag har satt upp ovan är en solitärkampanj med fyra factions, China, EU, Russia, North America. Jag ska försöka beskriva lite vad som händer framöver.
1914

Fredrik H

Trevligt! Jag ser fram emot rapporteringen, jag är inte helt säker på vad som händer efter 25-50 år så det blir kul att se. Jag håller med dig om reglerna, det finns luckor men jag har många avsevärt knepigare regelböcker i bokhyllan.

ErikLj

Fullt bemannad storkampanj pågår i Uppsala, Sisa.

Delirium

1914

ErikLj

Citat från: Delirium skrivet 27 oktober 2021 kl. 19:09:52
Wow, impressive. Är du med?
Nej, inte mitt prio ett spel. Håller mig nu till Stalingrad 42

Rapporter på föreläsningens FB sida