Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tinG

Bootcamp GOSS - Friendly Fire 13-15 mars 2020

Startat av tinG, 13 januari 2020 kl. 17:10:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

GOSS är inte bara ett "jobb", det är också roligt!
:)

Tack till alla engagerade GOSS:ar som tog sig an utmaningen. Jag är glad och tacksam över hur väl Bootcamp GOSS utvecklade sig!

:up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte


Delirium

Tänkte rida på vågen och ställa frågor här. :)

När jag nästan är klar med den tyska setupen i scenario 3 i AW stöter jag på lite problem med att tyda kartan, där står 243 xx (tle). Eftersom regementena finns på andra ställen antar jag att det är något sätt att beskriva assignade enheter (olika AT och flak t ex) till divisionen? Eller är jag ute och cyklar? Och oavsett, vad betyder denna förkortning?
1914

Maglica

Robert Maglica

tinG

Citat från: Delirium skrivet 18 mars 2020 kl. 18:16:52
Tänkte rida på vågen och ställa frågor här. :)

När jag nästan är klar med den tyska setupen i scenario 3 i AW stöter jag på lite problem med att tyda kartan, där står 243 xx (tle). Eftersom regementena finns på andra ställen antar jag att det är något sätt att beskriva assignade enheter (olika AT och flak t ex) till divisionen? Eller är jag ute och cyklar? Och oavsett, vad betyder denna förkortning?

Jag kollar på samma setupkarta och fattar faktiskt nada. Kollat CSW?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Sökte på Cherbourg och hittade bara en kille som ställt frågor om setupen men inte fått svar. Ställde frågan nu men är ju inte så aktiv folder. Inte superviktigt, kan ju ställa upp det ändå.

Lars och Johan (?) som spelade scenariot på FF, hur löste ni det?
1914

aegneus

 :D  Jag fortsätter tycka det här är den roligaste biten (för utomstående ) med GoSS.

"Jag klarade av setupet " 🙂

Delirium

Jag tycker det är ganska roligt att det är de som inte spelar spelet som postar ivrigast i trådarna.
1914

tinG

Citat från: Delirium skrivet 19 mars 2020 kl. 10:06:01
Jag tycker det är ganska roligt att det är de som inte spelar spelet som postar ivrigast i trådarna.

Så är det och det är viktigt att vara medveten om att det är just den gruppen som är mest kritiska och negativa. Inte heller helt unikt för GOSS-tråden.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

jerry

Måste bara få ställa en liten regel-fråga
Vad i hela friden har ett ensamt artilleri-förband för försvarsvärde ?????
Är inte byxad att hitta svaret ......
/Jerry
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Delirium

Missar nog problemet, men alla enheter har sin defense factor i grund (vilket arty har på brickan de också). Så det är svaret?
Komplikationer:
Om ett arty är stackat med annan enhet halverar man den.
Om ett arty är Ammo Depleted har den bara 1.
Regel 13.5.1b och c i 2016-reglerna på det senare.
1914

BjornH


jerry

Citat från: Delirium skrivet 22 mars 2020 kl. 20:35:29
Missar nog problemet, men alla enheter har sin defense factor i grund (vilket arty har på brickan de också). Så det är svaret?
Komplikationer:
Om ett arty är stackat med annan enhet halverar man den.
Om ett arty är Ammo Depleted har den bara 1.
Regel 13.5.1b och c i 2016-reglerna på det senare.

tack det är nog så... Kändes lite obekvämt med att det var halverat om det INTE var ensamt....skulle gärna sett det halverat om det varit ensamt.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Delirium

Jag får i gengäld inte riktigt rätsida på Exploit mode. Från 2016-reglerna:

CiteraTo be placed in Exploit mode a unit must:
• Be a Mech unit.
• Be Leg unit that is motorized using truck points.
• Not be adjacent to an enemy unit.

Units do not enter or exit Exploit mode individually; they must do so as part of a formation or BG. To enter Exploit mode, all MU (currently on the map) of a formation or BG (this includes attached units) must enter Exploit mode.

Min inre logik påstår då:

1. Med "all MU" menar de alla units som kvalificerar (faktiska MU, motoriserat, inte adjacent)?
2. Alla som inte kvalificerar kommer inte in i Exploit (som t ex allt vanligt inf och arty) och eftersom inget annat sägs är de fria att välja Tac, Strat, PA etc?

(Ja, jag har tillgång till nyare regler men de ger inte mer vägledning i detta. :))
1914

tinG

Citat från: Delirium skrivet 24 mars 2020 kl. 09:31:42
Jag får i gengäld inte riktigt rätsida på Exploit mode. Från 2016-reglerna:

CiteraTo be placed in Exploit mode a unit must:
• Be a Mech unit.
• Be Leg unit that is motorized using truck points.
• Not be adjacent to an enemy unit.

Units do not enter or exit Exploit mode individually; they must do so as part of a formation or BG. To enter Exploit mode, all MU (currently on the map) of a formation or BG (this includes attached units) must enter Exploit mode.

Min inre logik påstår då:

1. Med "all MU" menar de alla units som kvalificerar (faktiska MU, motoriserat, inte adjacent)?
2. Alla som inte kvalificerar kommer inte in i Exploit (som t ex allt vanligt inf och arty) och eftersom inget annat sägs är de fria att välja Tac, Strat, PA etc?

(Ja, jag har tillgång till nyare regler men de ger inte mer vägledning i detta. :))

Vi har alltid tolkat detta som att hela Formationen (eller BG/KG) måste kvalificera sig. Mao om någon enhet är i kontakt med fienden (eller Fatigue) får Formationen inte gå in i Exploit Mode (Leg och Art undantagna). Ganska säker på att det är detta som gäller.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte