Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Wes

Slag före år 1000AD

Startat av Wes, 9 juni 2020 kl. 15:14:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wes

Dagens fråga till "allmänheten" på jobbet.

Nämn alla slag ni kan före år 1000 efter Kristus?


Wes

Slaget som är med i 300

Karthago

Slaget i Alexandria då dom bränner biblioteket

Troja

Nu är dom inte på Vikings

Det var en svår uppgift uppenbarligen

thermopylai

Lite egyptiska faraoner som jag har dålig koll på, bl a Ramses II
Troja ca 1100-tal bc
Assyriska invasionen ca 700-tal bc
Maraton, Atenarna mot Persien 490 bc
Thermopyle (300!), eller Thermopylai som man kan transkribera grekiskan  ;)
Salamis 480 bc sjöslag
Plataea 480 bc
Argos, peloponnesiska kriget
Syrakusa, peloponnesiska kriget
Leuktra, Thebe mot Sparta typ 370-t bc
Alexander 320-tal bc: Granicus, issus, Gaugamela
2 puniska ca 210 bc: Cannae, Trasimene, Zama
Det blir för många bara under antiken. Sen har vi de romerska inbördeskrigen, Marius, Spartacus uppror, Crassus, Caesar och Pompejus, Augustus och Markus Antonius, germanerna i Teutoburgskogen, Judiska upproret 70 ad etc etc
Långt hopp till Belisarius och Narses på 500-talet ad, vandalkrigen och goterkrigen
Poitiers 730(?) Karl Martell stopper muslimerna i Frankrike, ett av mina favoritslag
Nu får det räcka.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Lundin

Om man jobbar ensam. Får man fråga sig själv då?  :roll:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

thermopylai

Citat från: Andreas Lundin skrivet 10 juni 2020 kl. 08:39:48
Om man jobbar ensam. Får man fråga sig själv då?  :roll:

Det var ju det jag gjorde. Jag jobbar ju hemma själv. Är det fusk? Jag är nog inte genomsnittlig på det här området.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Jag kan på rak arm räkna upp 12 slag under andra puniska kriget så fråga inte mig :-) Brukar använda två tresiffriga årtal man lätt kommer ihåg när jag behöver en sexsiffrig pinkod också, finns ju så många att välja mellan :-D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mimer

Träffar numera bara jobbkollegor via schemalagda Zoom-möten.

Blir nog lite svårt att flika in med, "förresten, vilka slag före år 1000 känner ni till?" mitt uppe i att någon försöker dela någon lagom intressant Powerpoint. ;)

Mimer

Citat från: thermopylai skrivet 10 juni 2020 kl. 10:40:44
Citat från: Andreas Lundin skrivet 10 juni 2020 kl. 08:39:48
Om man jobbar ensam. Får man fråga sig själv då?  :roll:

Det var ju det jag gjorde. Jag jobbar ju hemma själv. Är det fusk? Jag är nog inte genomsnittlig på det här området.

Tror nog alla som registrerat sig på ett forum som heter krigsspel.se är diskvalificerade sett till att tillhöra allmänheten gällande en sådan här fråga. :)

aegneus

Citat från: Mimer skrivet 10 juni 2020 kl. 13:17:50
Träffar numera bara jobbkollegor via schemalagda Zoom-möten.

Blir nog lite svårt att flika in med, "förresten, vilka slag före år 1000 känner ni till?" mitt uppe i att någon försöker dela någon lagom intressant Powerpoint. ;)

Perfekt fråga i sidechatten.

Delirium

Min erfarenhet är att gemene person har väldigt svårt att placera saker i tid, särskilt i relation till vartannat, de kan ha en viss kännedom om namn och företeelser men bli förvånade när man berättar att de har fel på 500 år. Jag tror att du skulle få ett annat resultat på din fråga om du helt enkelt ber folk skriva ner så många namn på slag som möjligt utan tidsramar angivna och sedan sorterar du in dem på period. De skulle nog nämna flera av de som hör hemma i den här epoken men inte veta att det var då de ägde rum.
1914

Mimer

Citat från: aegneus skrivet 10 juni 2020 kl. 15:09:14
Citat från: Mimer skrivet 10 juni 2020 kl. 13:17:50
Träffar numera bara jobbkollegor via schemalagda Zoom-möten.

Blir nog lite svårt att flika in med, "förresten, vilka slag före år 1000 känner ni till?" mitt uppe i att någon försöker dela någon lagom intressant Powerpoint. ;)

Perfekt fråga i sidechatten.

Får månne pröva det nästa gång...

Wes

Citat från: Delirium skrivet 10 juni 2020 kl. 16:51:28
Min erfarenhet är att gemene person har väldigt svårt att placera saker i tid, särskilt i relation till vartannat, de kan ha en viss kännedom om namn och företeelser men bli förvånade när man berättar att de har fel på 500 år. Jag tror att du skulle få ett annat resultat på din fråga om du helt enkelt ber folk skriva ner så många namn på slag som möjligt utan tidsramar angivna och sedan sorterar du in dem på period. De skulle nog nämna flera av de som hör hemma i den här epoken men inte veta att det var då de ägde rum.

Jag ska prova. Jag tror dock inte att det blir fler slag från antiken. Jag tror att så få kan slag före år 1000 är för att man inte lär sig det i skolan och är man inte intresserad så kommer man inte lära sig det senare i livet heller. De flesta vet ju vilka vissa härförare var och kan lite om kampanjerna, typ att Hannibal gick över alperna, men inte mycket mer än så. Jag själv kan inte nämna många slag före år 1000 AD på rak arm. Flera känner jag till och kan kampanjerna ganska väl men jag kan inte namnen på slagen. Borde ju vara lite hur man är lagd också. Är det inte så att skolan inte vill lära ut om slag? Jag lärde mig aldrig om några slag i skolan.

Det är också intressant att ingen nämnde Marathon som borde vara det mest kända slaget från Antiken eller till och med historien generellt. Alla vet att det var någon som skulle springa mellan slaget och något annat ställe men mer detaljer än så är det få som kan.

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Nja, skolan har nog inte varit en särskilt tillförlitlig faktaförmedlare på ganska länge. ;)

De flesta av oss i den branschen har nog förlikat oss med tanken på att åtminstone 90-talisterna har populärkultur och eventuellt youtube-"dokumentärer" som bas för sina kunskaper.

Jag tänker nog mest på att en del skulle våga chansa mer på något som de vagt kommer ihåg. Det finns en liten rädsla att göra bort sig när det gäller att nämna saker som passar in under definition x om man inte känner sig säker, särskilt inför sådana som verkar vara experter. ;)
1914