Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Matt plexiglas eller kartplast eller matt glas

Startat av jerry, 30 december 2025 kl. 23:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Någon som har ett bra ställe att köpa såna här saker på ....??
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Nisse

Jag köpte en vanlig tavelram för storlek plansch på Ikea. Slängde allt utom plexiglasskivan. Det var marginellt dyrare än att bara köpa en skiva men klart enklare och snabbare. Men är man såklart begränsad vad gäller storleken på skivan.

jerry

Citat från: Nisse skrivet  2 januari 2026 kl. 07:21:39Jag köpte en vanlig tavelram för storlek plansch på Ikea. Slängde allt utom plexiglasskivan. Det var marginellt dyrare än att bara köpa en skiva men klart enklare och snabbare. Men är man såklart begränsad vad gäller storleken på skivan.
Ok, men den är av den klara glansiga sorten ... eller... ?

Skald

Det är inte helt enkelt att hitta "rätt matt" om man ska ha det ovanpå spel märkte jag när jag själv letade för ganska många (10-ish kanske?) år sen nu. Matt = frostat för det mesta och då blir det svårt att se spelplanen under. Man får helt enkelt ha tur med vad försäljningsstället menar.

En enkelt sökning spottade ur sig https://interglas.se/shop/akryl-matt-transparent-589p.html men förstår att du kanske vill handla på plats.

Jag gillar Biltemas akrylglas, det är inte exakt guldlock eller ens matt, men upplever att det inte är speciellt mycket reflexer i det ändå.

jerry

Citat från: Skald skrivet  2 januari 2026 kl. 11:28:45Det är inte helt enkelt att hitta "rätt matt" om man ska ha det ovanpå spel märkte jag när jag själv letade för ganska många (10-ish kanske?) år sen nu. Matt = frostat för det mesta och då blir det svårt att se spelplanen under. Man får helt enkelt ha tur med vad försäljningsstället menar.

En enkelt sökning spottade ur sig https://interglas.se/shop/akryl-matt-transparent-589p.html men förstår att du kanske vill handla på plats.

Jag gillar Biltemas akrylglas, det är inte exakt guldlock eller ens matt, men upplever att det inte är speciellt mycket reflexer i det ändå.

Tackar det var en ny sida, men hade ju varit kul o kolla på plats, så det inte är FÖR frostat typ
Biltemas säger du ... får ta en flukt där också, Jysk har ramar med plexi för 115:- skall se om det blänker mycket...

Profit

Jag köpte hötorgskonst-tavlor på ikea och slängde allt utom plasten; funkar som smort.

jerry

Citat från: Profit skrivet  3 januari 2026 kl. 14:37:19Jag köpte hötorgskonst-tavlor på ikea och slängde allt utom plasten; funkar som smort.

Ja det har jag gjort också
Men är det nån som hittat, testat så kallade reflexfria ....??
Funderar på om dessa reflexfria är mer ogenomskinliga.... Typ ....

Anledningen är, att jag Har ett par kompisar, som är känsliga för reflexerna  :roll: själv har jag inga större problem med det  :up:

Profit

Citat från: jerry skrivet  4 januari 2026 kl. 10:27:26Anledningen är, att jag Har ett par kompisar, som är känsliga för reflexerna  :roll: själv har jag inga större problem med det  :up:

Ha, aldrig ens tänkt på. Jag skulle pröva att flytta/ändra belysningen.

jerry

Citat från: Profit skrivet  4 januari 2026 kl. 18:41:40
Citat från: jerry skrivet  4 januari 2026 kl. 10:27:26Anledningen är, att jag Har ett par kompisar, som är känsliga för reflexerna  :roll: själv har jag inga större problem med det  :up:

Ha, aldrig ens tänkt på. Jag skulle pröva att flytta/ändra belysningen.

sant......