Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

The Doomsday Project: Episode 1 - The Battle for Germany

Startat av Fredrik H, 21 maj 2021 kl. 22:48:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Ja det saknas ett tabellark. Jag får nog snickra ihop något taffligt i word innan vi sätter igång, förhoppningsvis senare i sommar. Kul att ni är igång!

jerry

Har också börjat snickra.
Sen tänker jag använda dom där brickorna med alla typer av support, till att lägga ut på bordet när vi strider, för det var rasande mycket att hålla i huvudet om vem som får pisk o när man får pisk.

Kan nog få användning av gamla assault-serie-spelen med sina counters.... ?

kan inte låta blia att förvirra/reta upp mig på det -  i mitt tycke -  bristfälliga regelhäftet.

Sen är det mycket tidskrävande , men säg det spel som går fort.

Hade lång diskussion om detta med LOC och activation.... fattade inte hur det hängde ihop ppå något vis mellan hans förklaringar och reglehäftet.
Dock fick jag svar till slut att Man var tvungen att ha LOC till sitt eget färska kår-HQ vid LOC ....MEN.... man kunde AKTIVERA genom att vara inom räckhåll från VALFRITT HQ......... ?
den hade vi svårt med när vi läste reglerna, tyckte den var gravt snårigt skriven, men visst..... man har ju inte engelska som modersmål.

Vi är som sagt kluvna till spelet men det kommer at vara ett givet köp med skandinavien i vilket fall.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

jerry

Tycker det är OTROLIGA oklarheter ju mer jag studerar spelet desto mer förvirrad blir jag.......
Skickar frågor till BGG hela tiden.....

Längtar efter mitt ASL-regelhäfte :oops:
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

jerry

Kan vi diskutera regler här ?
Eller kan jag skicka dem via pm ?
Du kanske inte alls vill vara support åt något som inte är ditt  :)

Håller på att bli skogstokig på detta spel o snart ovän med Adam
Har spelat sedan 1979 men det här slår nog allt .......eller är det åldern som sätter in  :cry:

Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Fredrik H

Citat från: jerry skrivet 30 juni 2021 kl. 22:36:10
Kan vi diskutera regler här ?
Eller kan jag skicka dem via pm ?
Du kanske inte alls vill vara support åt något som inte är ditt  :)

Håller på att bli skogstokig på detta spel o snart ovän med Adam
Har spelat sedan 1979 men det här slår nog allt .......eller är det åldern som sätter in  :cry:

Jag är verkligen ingen expert på reglerna, men vi kan såklart diskutera dem här om du vill. Jag läste igenom ditt frågebatteri på BGG och det verkar onekligen som du upplever en påtaglig frustration. Jag brukar inte hamna där, när vi stöter på något vi inte begriper resonerar vi kring vad som känns rimligt och kör på det - givet att spelet känns värt den typen av modifierande. Är det för mycket strul hamnar spelet i hyllan där det inväntar universums värmedöd (eller någon vill köpa det).

Jag har inte med mig spelet till landet och kan inte kolla, men angör huvudstaden nästa vecka, kan kolla då. Nu blir jag lite mer peppad att ställa upp det!

Jag vågar inte kommentera åldersfrågan, mitt eget personnummer är inte längre något man skojar bort  :)

jerry

Tack fredrik.... jag håller på att bli galen på dessa luddiga regler o motsägelsefulla svar som inte verkar ha med reglerna att göra.......
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Fredrik H



Sitter nu och spelar kampanjen och har kommit till början av turn 4. Det blir ingen replay, spelet är för stort för att jag ska orka det just nu. Jag har insett att jag nog ska sluta rekommendera spel, det verkar som om andra drivs till vansinne av sådant som jag mest rycker på axlarna åt. Det kanske är så att att jag har något slags Hawaii-approach till spel eller något.  :D

Spelets premiss är vad som i andra spel med samma tema kallas strategic surprise. NATO är i sina barrackpositioner och blir helt överraskade. WP är också i sina barrackpositioner, men deras SF-förband och fallskärmsjägare har enorma möjligheter att tillfoga skada. Sedan rullar det igång.
WP är inte så starka den första rundan, men de följande rundorna räknar de förstärkningar i arméer snarare än i divisioner. NATO har en hel del folk, men deras infrastruktur är inte igång och det är svårt att få förbanden i ordning och på rull. Dom drabbas av en hel del SNAFU-effekter, som till exempel slut på soppa eller ammo.

Bilden är från den norra kartan under dag tre. Sovjetiska förband har slagit sig in i Hamburg, men Hannover hålls av en tuff kombo av tyska och brittiska förband. Polacker binder ihop de med slagkraftiga sovjetiska arméerna.
Jag gillar verkligen det här spelet. Flyget ligger på rätt nivå, valen är intressanta och det finns mycket som bidrar narrativt till en bra berättelse. Stridssystemet med olika chits som dras beroende på vilken typ av anfall det är är strålande. Småsaker som att man inte ska försvara i stadsterräng gillar jag (terrängen är jättebra men genererar flyktingar som förstör NATO:s logistik).

Regelboken är inte optimal (fråga Jerry), det saknas tabeller och en del info-brickor, men på det stora hela är det här nog det spel på temat som ger mig bäst känsla för hur jag tänker mig att det ska skildras. Jag har provat allt jag kommit över på temat (jag kommer skaffa NATO från Compass, gillade det också som en lättare variant) och många har sin charm, men det här känns alltså bäst för mig.

Det ska dock sägas att kampanjen inte kan kallas för en lättsam bagatell. Det är många förband över stora ytor och det är en hel del beslut som ska fattas på både taktisk och operationell nivå. Designern svarar snabbt på eventuella frågor vilket har hjälpt. Jag är nöjd med mitt köp och vet att det kommer att spelas igen. Det gäller inte alla mina spel.

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 27 juli 2021 kl. 19:00:11
Jag har insett att jag nog ska sluta rekommendera spel, det verkar som om andra drivs till vansinne av sådant som jag mest rycker på axlarna åt. Det kanske är så att att jag har något slags Hawaii-approach till spel eller något.  :D

Dina spelpresentationer är den enskilt mest inspirerande källan till krigsspel jag känner till så det vore en enorm förlust om du skulle sluta med, hoppas det inte var allvarligt menat. Att folk tar ut sina frustrationer här är ju inte direkt ditt fel. ;)

Jag har flera spel jag skulle vilja presentera på ditt sätt men har inte energin till det nu, men det kommer!
1914

Fredrik H

Citat från: Delirium skrivet 27 juli 2021 kl. 19:08:10
Citat från: Fredrik H skrivet 27 juli 2021 kl. 19:00:11
Jag har insett att jag nog ska sluta rekommendera spel, det verkar som om andra drivs till vansinne av sådant som jag mest rycker på axlarna åt. Det kanske är så att att jag har något slags Hawaii-approach till spel eller något.  :D

Dina spelpresentationer är den enskilt mest inspirerande källan till krigsspel jag känner till så det vore en enorm förlust om du skulle sluta med, hoppas det inte var allvarligt menat. Att folk tar ut sina frustrationer här är ju inte direkt ditt fel. ;)

Jag har flera spel jag skulle vilja presentera på ditt sätt men har inte energin till det nu, men det kommer!

Tack det var snällt sagt! Nä inget allvarligt, jag fortsätter nog att rollspela mig igenom oklara regelsamlingar i framtiden också. Det finns dock något intressant med hur olika personer tacklar vår hobbys olika utmaningar. Jag kan ibland känna att jag borde gräva ner mig mer i spelen än vad jag gör (inspirerat av andra på till exempel FF) men jag trivs rätt bra med min hobby som jag nu verkställer den. Var och en blir salig på sin fason.

Jag ser fram emot dina presentationer, i den takt som fungerar för dig. Jag är redan nyfiken på vilka spel det kan tänkas vara.

jerry

Citat från: Delirium skrivet 27 juli 2021 kl. 19:08:10
Citat från: Fredrik H skrivet 27 juli 2021 kl. 19:00:11
Jag har insett att jag nog ska sluta rekommendera spel, det verkar som om andra drivs till vansinne av sådant som jag mest rycker på axlarna åt. Det kanske är så att att jag har något slags Hawaii-approach till spel eller något.  :D

Dina spelpresentationer är den enskilt mest inspirerande källan till krigsspel jag känner till så det vore en enorm förlust om du skulle sluta med, hoppas det inte var allvarligt menat. Att folk tar ut sina frustrationer här är ju inte direkt ditt fel. ;)

Jag har flera spel jag skulle vilja presentera på ditt sätt men har inte energin till det nu, men det kommer!

ber om ursäkt om jag varit bitter o tagit ut frustrationer här i forumet.
Ja jag är väl en sådan som vill ha så exakta regler som möjligt , lever  i en spelcomunity här nere där vi är extrema perfektionister, skulle vilja gilla spelet, men det var inte vår cup of tea , striderna är kul o uppslukande o detta med olika tärningar o dyl. är verkligen roligt.Men det blir enormt mycket brickor om inget annat nät det kommer till strider, o sen att man skall hålla koll på förluster före strid (artilleri samt ev attackhelikoptrar som sätts in) under strid, och framför allt efter strid, då man jämför sina equipments med motståndarens equiipment , o sen som sagt att det kan bli högar med infobrickor.

Kunde ej heller se hur man skulle få fart på det sovjetiska anfallet, men det är ju något man får lära sig, det kändes så enormt segt att få till något genombrott, kändes som att man nästan alltid kunde köpa sig fri på nåt sätt som försvarare.

jag/vi kommer förmodligen att köpa fler spel i serien , trots i vårt tycke svåra brister, och det var definitivt INTE herr Hornegårds "fel" att vi köpte spelet , jag kollade det för tio år sedan o blev nyfiken, och har varit sedan dess.

Fredriks spelreplayer är underbara, o jag är alldeles för snål för att gå på reklam...... men visst hjälpte det oss på traven att bestämma oss

Men det var tyvärr otroligt (fortfarande i vårt tycke) mycket snack o lite verkstad, FRAMFÖRALLT striderna men visst är det udda o intressant o en massa bottnar har det o en hel massa beslut som skall tas.
Och visst är det intressant med micro-management, här kan man verkligen se när enheterna bryts sakta ner, både primär utrustning sekundär utrustning personella förluster samt artilleriförluster.

Men det fanns stora feltolkningsmöjligheter i reglerna och det var det som tröttade ut oss.
Vi började i princip skriva om hela regelhäftet, i solstolen på stranden , o framför allt ett par flow-charts (framförallt när det gällde striderna)

Än en gång ber jag om ursäkt om jag uttryckt mig som en bitter gammal man.

Fortsätt med dina replays, du lockar ingen till att köpa, dock skriver du så initierat så man blir nyfiken, det kan jag medge, men det finns lika många viljor o uppfattningar om spel som det finns spelare, jag vurmar för en del spel o vissa dissar dem, så är det.
Tro mig jag är ingen impulsköpare, kör omkring i en bil från 2003 bara så ni vet.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

jerry

Citat från: Fredrik H skrivet 27 juli 2021 kl. 19:00:11


Sitter nu och spelar kampanjen och har kommit till början av turn 4. Det blir ingen replay, spelet är för stort för att jag ska orka det just nu. Jag har insett att jag nog ska sluta rekommendera spel, det verkar som om andra drivs till vansinne av sådant som jag mest rycker på axlarna åt. Det kanske är så att att jag har något slags Hawaii-approach till spel eller något.  :D

Spelets premiss är vad som i andra spel med samma tema kallas strategic surprise. NATO är i sina barrackpositioner och blir helt överraskade. WP är också i sina barrackpositioner, men deras SF-förband och fallskärmsjägare har enorma möjligheter att tillfoga skada. Sedan rullar det igång.
WP är inte så starka den första rundan, men de följande rundorna räknar de förstärkningar i arméer snarare än i divisioner. NATO har en hel del folk, men deras infrastruktur är inte igång och det är svårt att få förbanden i ordning och på rull. Dom drabbas av en hel del SNAFU-effekter, som till exempel slut på soppa eller ammo.

Bilden är från den norra kartan under dag tre. Sovjetiska förband har slagit sig in i Hamburg, men Hannover hålls av en tuff kombo av tyska och brittiska förband. Polacker binder ihop de med slagkraftiga sovjetiska arméerna.
Jag gillar verkligen det här spelet. Flyget ligger på rätt nivå, valen är intressanta och det finns mycket som bidrar narrativt till en bra berättelse. Stridssystemet med olika chits som dras beroende på vilken typ av anfall det är är strålande. Småsaker som att man inte ska försvara i stadsterräng gillar jag (terrängen är jättebra men genererar flyktingar som förstör NATO:s logistik).

Regelboken är inte optimal (fråga Jerry), det saknas tabeller och en del info-brickor, men på det stora hela är det här nog det spel på temat som ger mig bäst känsla för hur jag tänker mig att det ska skildras. Jag har provat allt jag kommit över på temat (jag kommer skaffa NATO från Compass, gillade det också som en lättare variant) och många har sin charm, men det här känns alltså bäst för mig.

Det ska dock sägas att kampanjen inte kan kallas för en lättsam bagatell. Det är många förband över stora ytor och det är en hel del beslut som ska fattas på både taktisk och operationell nivå. Designern svarar snabbt på eventuella frågor vilket har hjälpt. Jag är nöjd med mitt köp och vet att det kommer att spelas igen. Det gäller inte alla mina spel.


Jag ser att du vridit en del brickor, är det månne så att dessa är "deployed" in terrain primary or secondary ...?
Vi körde enligt samma princip (om det nu är det du markerar) brickorna tog slut snabbt.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Fredrik H

Verkligen inget att be om ursäkt för, i alla fall jag tycker om att se och höra vad andra tänker om spel jag spelar. Jag titulerar mig själv grumpy old man i alla möjliga sammanhang, det är lite av en merit anser jag nog.
Jag förstår dina invändningar mot spelet, men jag gillar känslan och den taktiska aspekten. Jag känner precis som du när det gäller WP:s offensiva möjligheter, men skulle inte gilla om det var lätt. Vi får se vad jag tycker efter ett par partier.

Ja jag vänder på brickorna som är grupperade i terrängen. Jag skulle använt mina små T6:or, men åkte ifrån dem och pincetten när jag åkte till landet. Är huvudet dumt får kroppen lida. I ärlighetens namn lider den även när jag inte är dum. Om man passerat 45 och vaknar utan att ha ont, då är man nog död.

Jag har ännu inte gjort någon insats med tabeller, men det kommer.

jerry

har passerat 60......
Jepp vi plockade tyvärr ner doomsday o ersatte med GDWs gamla third world war

Men jag skall köra det på VASSAL (doomsday) för att försöka fatta poängen med det, gillar själva speliden, och att det är detaljerat , men här är det nästan i absurdum när det kommer till alla sorts förluster man kan ta, o när man tar dom, och regelhäftet var bedrövligt o det saknas tabeller och en minutiös Sequence of play.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 21 maj 2021 kl. 22:48:26
Och nu blir det reklam. Adam Starkweather har haft det här projektet puttrande sedan Sundsvall brann. Spelet handlar om vad som skulle ha hänt om Warszawapakten anfallit västerut 1985 och det ges ut av Compass games (Jonas får akta sig  :P).

Det tog ett tag med nu ligger mitt första Compass-spel på bordet.  :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet 23 februari 2022 kl. 10:44:41
Citat från: Fredrik H skrivet 21 maj 2021 kl. 22:48:26
Och nu blir det reklam. Adam Starkweather har haft det här projektet puttrande sedan Sundsvall brann. Spelet handlar om vad som skulle ha hänt om Warszawapakten anfallit västerut 1985 och det ges ut av Compass games (Jonas får akta sig  :P).

Det tog ett tag med nu ligger mitt första Compass-spel på bordet.  :D

:o

En intressant motvilja från mannen som kan hantera DG och hålla 23 olika GOSS-tolkningar i huvudet samtidigt. Jag hoppas att du tycker det är kul, det är annorlunda på många sätt.