Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire X • 18 - 20 mars 2022 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 13 oktober 2021 kl. 11:14:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Vårt Salerno-parti blev oerhört spännande med flera avgörande tärningsslag sista omgången.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

Citat från: Elias Nordling skrivet 21 mars 2022 kl. 06:52:56
Vårt Salerno-parti blev oerhört spännande med flera avgörande tärnibgsslag sista omgången.

Salerno pendlade verkligen från kris till kris.  Båda sidor måste anfalla och samtidigt inte bli för svag någon annan stans. Jämt in i det sista och avgjordes med en vp.

Begränsat med regelproblem uppskattade också efter. PW.

Jon

Vårt Salerno-parti blev oerhört spännande med flera avgörande tärnibgsslag sista omgången.

Även de två parallella partier som utkämpades på bottenplan stod och hängde på gärdsgården in i sista omgången (för 8-turns scenariot då), mycket kul!

FRVO

Första FFdL avklarat för mig - superkul. Tack alla för det vänliga mottagandet och speciellt tack till ErikLj, Elias och Matti för änglars tålamod när det kom till regelfrågor (samma frågor många många gånger...) och till Multing för att jag fick slita på hans nya Pacific War. Nu skall jag åka till godisbutiken och hämta ut mitt ex av PW som Tullverket satt och höll på lagom länge för att jag inte skulle få med det till Rimforsa. På återseende!

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 20 mars 2022 kl. 22:54:38
Viet Cong och NV spelades av göteborgare, ett känt kommunistfäste. Allt verkar som det ska.

Hrm...och jag som trodde det bara var slump att jag spelade kommunist i både FitL & Dien Bien Puh...  :o

Tack allihopa för motstånde,t och för "arret", qizzet och sällskapet!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Klas Malmström

Klas Malmström
Linköping

Fredrik H

Citat från: Jon skrivet 21 mars 2022 kl. 07:52:04

Även de två parallella partier som utkämpades på bottenplan stod och hängde på gärdsgården in i sista omgången (för 8-turns scenariot då), mycket kul!

Ja det blir intressant att se hur kampanjen ser ut, nu kom vi egentligen en dryg tredjedel.

Elias Nordling

Ja vi hade mycket end game gambits i scenariot som vi inte skulke haft inkampanjen.

Elias Nordling

Scipio

Tack för åter igen ett fantastiskt Friendly Fire.

Jag ägnade större delen av Friendly Fire med att lära ut Grand Siecle under tre scenarion (1661, Stora nordiska kriget och österikiska tronföljdskriget).
Som längst han vi på lördagen när vi spelade igenom ca. 40 år.

Hade väldigt roligt hela tiden och kom hem taggad att fortsätta att göra förbättringar och "tweaka" GS ytterligare.

Övrigt så han jag med att spela Verdun 1916, Berlin '45 och arrangera quizzen med Rydfalk och sitta och surra med gamla och nya krigsspelsvänner.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Hade ett av mina mest lyckade konvent på många år sett till avkoppling och tempo, lyckades verkligen bli nollställd och återhämta mig mentalt och gick ofta omkring och myste på Fredrikmanér. Fick dessutom en bra placering på quizen som lök på laxen.

Helgens långkörare var som nämnts Stellar Horizons som vi testade en dag förra ff. Vi var fem man från fredag förmiddag (hade siktat på fyra) varav två nybörjare. Efter ett avhopp första kvällen och ett till halvvägs dag två fortsatte vi andra till söndag lunch med ett riktigt smidigt tempo när allt började sitta i ryggmärgen och spelade fram till år 2110. Vi hade så klart valt Grand Campaign som startar 2030 och som har random game end från 2145 och varar som max till 2160, så 80 år/turns spelade av maximala 115-130 fre-sön. Jag ska skriva en lite längre krönika och posta i därför avsett subforum senare i veckan.

Jag är egentligen inte så förtjust i att mäta hur långt man kan/ska hinna, särskilt inte i ett sådant här spel där det är den episka upplevelsen av solsystemets gradvisa underkuvande av människan som står i centrum, men med 3-4 dedikerade och vana spelare (5 och uppåt är tyvärr för många) är det rimligt att spela klart kampanjen under 3 dagar, och det är ju inte så många monsterspel man kan säga det om. Spelet har dessutom under 20 sidor regler.

I övrigt var det väldigt kul att Pacific War hade ett sådant genomslag och spelades i olika scenarior gång på gång med delvis nya människor. Sitter här med det framför mig och ska fortsätta puncha ikväll.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

CiteraI övrigt var det väldigt kul att Pacific War hade ett sådant genomslag och spelades i olika scenarior gång på gång med delvis nya människor. Sitter här med det framför mig och ska fortsätta puncha ikväll.

Har du några regelfrågor är det bara att fråga mig!  :mrgreen:

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Fredrik H

Citat från: Delirium skrivet 22 mars 2022 kl. 09:14:18
Hade ett av mina mest lyckade konvent på många år sett till avkoppling och tempo, lyckades verkligen bli nollställd och återhämta mig mentalt och gick ofta omkring och myste på Fredrikmanér.

Om det är min hippiemetod som avses är du välkommen till den mörka sidan. Björn, I am your father.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 22 mars 2022 kl. 17:38:14
Citat från: Delirium skrivet 22 mars 2022 kl. 09:14:18
Hade ett av mina mest lyckade konvent på många år sett till avkoppling och tempo, lyckades verkligen bli nollställd och återhämta mig mentalt och gick ofta omkring och myste på Fredrikmanér.
Om det är min hippiemetod som avses är du välkommen till den mörka sidan. Björn, I am your father.

"The Dark Side Of The Force Is A Pathway To Many Abilities Some Consider To Be Unnatural." -- Emperor Palpatine
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte