Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMT:s Absolute war

Startat av Fredrik H, 12 januari 2022 kl. 22:16:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 15 januari 2022 kl. 19:20:55
Jag tycker du fortsätter hela vägen! Med rapporter.

Jag trummar på så länge det känns roligt, men då spelet går mycket fortare än skrivandet så kommer jag att vara ganska kortfattad. Jag vill inte tappa tempo, det är den vanligaste orsaken till att jag lägger ner spel.

aegneus

Jaha, nu vill jag ha det här spelet också.  :?

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 15 januari 2022 kl. 20:38:25
Jaha, nu vill jag ha det här spelet också.  :?

Ett eventuellt ljus i det mörkret är att spelet är förvånansvärt billigt. Jag hade kunnat köpa tre exemplar av det här och ändå ha råd med korv och glass för att nå upp till vad BCS Budapest (vad det nu heter) kostade.

Fredrik H

Fall Blau trummar igång. De tyska pansarförbanden uppvisar sin sedvanliga kompetens och inringar stora sovjetiska förband mellan Don och Donets, men det märks direkt att linjen snabbt sträcks ut. De allierade förbanden måste täcka flankerna, det går säkert bra... Även söderut går framryckningen utan större problem, oljefälten hägrar och Adolf är nöjd. utom med Krim, där den 11:e armén slås tillbaka med förluster när dom anfaller över näset!

Samtidigt genomför ryssarna ett motangrepp mer centralt och återtar området kring Orel. Det finns inte kraft för en generell motoffensiv utan anfallet är mest till för att dra resurser ifrån tyskarnas anfallsriktningar. Även utanför Stalingrad pressas de tyska spjutspetsarna tillbaka en bit.

Det är svårt att uppnå samma effekt som 41. Ryssarna är bättre och det är väldigt påtagligt att fronten är för lång för att kännas stabil i relation till tillgängliga förband. Jag tror att det finn en väldigt påtaglig risk för att man översträcker sig som tysk, men å andra sidan så går det inte att sitta passiv hela 42. Jag avser inte att åka på en Stalingrad-ficka, det känns onödigt. Vi får se hur långt jag vågar gå fram. 

Fredrik H

I slutet på augusti inleds äntligen belägringen av Sevastopol, det är sent men Gröfaz är beredd att förlåta 11:e armén om staden jämnas med marken och schaktas ut i Svarta havet. Den 1:a pansararmén slår sig vidare om lyckas nå fram till området utanför Grozny. Det ser emellertid rätt tunt ut bakåt, det blir svårt att komma längre.  Den 17:e armén rensar längs kusten och skär av Krim.

Frågan är om tyskarna ska satsa på Stalingrad eller Grozny, både har sina fördelar. Grozny är lite viktigare, men i det närmaste tröstlöst att hålla. Hm.

Tyskarna kastar också ut ryssarna från Orel och säkrar området. Sommaren har till stor del gått. Även om det har registrerats vissa framgångar så är ryssarna inte i närheten av att besegras på slagfältet. politiskt ser det lite annorlunda ut. Tyskarna har fortfarande 19-5 i VP, som fluktuerar hela tiden. En dålig rysk omgång skulle kunna leda till tysk spelseger. När det är så pass nära spelar de slumpmässiga poängen stor roll; varje turn drar man ett kort och ser om VC-målen för rundan går att räkna in. Det gör spelet oförutsägbart men kan i det här läget avgöra kampanjen. 

Fredrik H

September och oktober har förvånansvärt fint väder. Det är brutala gatustrider i Sevastopol, men staden håller. Många medaljer delas ut, mest på den röda sidan. I Kaukasus så samordnar tyskarna sina pansarförband och ringar in stora sovjetiska styrkor. Samtidigt når man fram till Stalingrad, men saknar kraften som behövs för att ge sig in i staden.

Nu noterar jag att tyska förband snart kommer att dras undan, både flyg och den 11:e armén. Hösten 42 så börjar alltså tvåfrontskriget märkas av. Det märks också på de events som varje månad äger rum, tyskarna börjar besväras av att vara i strid med hela världen. Vem hade kunnat gissa det?

Ryssarna växer i styrka, men deras anfallskraft är inte alls på tysk nivå. De gula markeringarna anger support-potential och är en viktig faktor för att uppnå en god anfallsförmåga. Ryssarna är avsevärt sämre i det avseendet, dessutom drar de resultat ur en sämre kortlek. Det är en riktigt elegant lösning på problemet att de ska växa i styrka och antal men ändå inte bli för bra offensivt för snabbt. Det funkar helt enkelt så att en stack anfaller och angränsade/närliggande förband kan supporta med sina gula markeringar. Tyskarna är rörligare och mer flexibla - det är rimligt. Har den gula pricken en grå markering runt sig försvinner så att säga det gula när initiativet går över till Josef, även det känns genomtänkt. 

Fredrik H

Snön faller tidigt (ett kort som gynnar ryssarna) och spelet förändrar karaktär under den sista turnen 42.

Efter ett halvårs strider så faller slutligen Sevastopol. Ingen enskild plats har kostat så mycket tyskt blod som den hamnstaden, inte ens i närheten. Tyskarna faller tillbaka mot mer försvarsvänliga positioner, men ryssarna jagar efter. För första gången spelar ryssarna ut ett offensivkort där båda anfallen lyckas. Tyskarna kastas tillbaka i oordning samtidigt som Adolf drar bort styrkor och skickar dem västerut.

Vid varje årsskifte ser man vem som har mest VP och den spelaren kommer att ha initiativet under följande år. Tyskarna kommer tveklöst ha initiativet, men för första gången på länge så känns en tysk auto-seger väldigt avlägsen. Ryssarna bygger upp sin krigsvilja och tyskarnas avtagande kraft gör dem lite mindre farliga. Jag tror att tyskarna nu skall spela försiktigt och minimera förlusterna.

1942 är till ända. Spelet går oerhört snabbt att spela och skildrar kriget väl. Det är inget nybörjarspel (trots att spelet själv tycks tycka det) men när man väl kommit in i det så är det aldrig svårt.

Andreas Lundin

Har upptäckt att spelet är rätt "swingigt" (i brist på bättre ord. Svängigt?). Blir det exempelvis Bloodbath kan det stanna upp hela Barbarossa. Detta gör inte så mycket eftersom jag bedömer det som en del av charmen. Gillar man inte sånt kan man spela Schack.

Annars tycker jag att spelet är extrem kul faktiskt. Det blir dock en hel del bläddrande i regelboken. Min börjar falla sönder.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Fredrik H

Citat från: Andreas Lundin skrivet 18 januari 2022 kl. 10:30:08
Har upptäckt att spelet är rätt "swingigt" (i brist på bättre ord. Svängigt?). Blir det exempelvis Bloodbath kan det stanna upp hela Barbarossa. Detta gör inte så mycket eftersom jag bedömer det som en del av charmen. Gillar man inte sånt kan man spela Schack.

Annars tycker jag att spelet är extrem kul faktiskt. Det blir dock en hel del bläddrande i regelboken. Min börjar falla sönder.

Jag håller med om att en del resultat kan få rätt stor betydelse, inte minst under Barbarossas första turns. Jag tycker också att det är roligt och det är den typen av spel där man vill spela en turn till så fort man är klar med en runda. Skulle jag inte skriva om spelet så skulle kampanjen vara slut för flera dagar sedan.

Fredrik H

Ryssarna trycker på under vintern och pressar sig fram till Rostov. Det har inte blivit något tyskt sammanbrott så varje steg framåt av ryssarna kostar på. Varje storstad är sin egen area och designern har gett dem en rad fördelar; inte minst att dom (i egenskap av kommunikationscentra) får supporta angränsande områden defensivt. Det gör att det går att bygga upp starka försvarspositioner kring till exempel Kharkov. Därför angriper ryssarna längre söderut.

Tyskarna får fundera på om dom orkar med en offensiv under sommaren 43. Å andra sidan så kan man ju alltid dra ett mandatory offensive-kort och då är det bara att snällt genomföra anfall i den riktning i vilken chefen pekar. Dom korten tenderar att dyka upp olämpligt - som sig bör. Har man en av historiens värsta diktatorer som chef så är det rimligt att det märks då och då.

Fredrik H

Mars och april bjuder på regn och lera. Tyskarna slår tillbaka den ryska offensiven mot Belgorod, men tappar terräng runt Stalino. Den sovjetiska framgången har nästan som format en liten frestande utbuktning inför sommaren 43. Hm. Adolf berättar inför entusiastiska åhörare om den krigsvinnande Pantherstridsvagnen som precis skall tas i produktion. Det kommunistiska korthuset står förstås i begrepp att falla, bara man frustar och pustar lite på det. Stalino är nog nyckeln, med det namnet dessutom.

Sovjet har andra bekymmer. Tyskarna är väldigt svåra att få hål på. Ska man försöka maximera på bestämda ställen eller angripa brett och hoppas på att något går bra? Den senare planen kan bli nog så jobbig för tysken, men kan också blöda ryssen på VP då offensiverna som misslyckas ger fienden VP. Det står i alla fall klart att ryssarna kommer att gå till anfall under sommaren, i det avseendet har kriget onekligen ändrat karaktär jämfört med föregående år.

Fredrik H

Sommaren 43 är det ganska låst, trots att båda sidorna spelar ut offensiver. Adolf kräver att Stalino återerövras, vilket man också lyckas med. Däremot så är pressen mot Belgorod så pass hård så att ryssarna erövrar staden och närmar sig Kharkov i slutet på juni.

Jag märker nu att jag missat en grej som skulle ökat ryssarnas slagkraft en aning. Jaja, bra att veta tills nästa gång. jag känner faktiskt att ryssarna saknar lite tryck så det blir nog bra. Tyskarna är starka när dom konsekvent inriktar sig på att försvara. Det skulle nog kunnat se ut så historiskt också om tyskarna valt den vägen. Jag kanske får ändra fokus och anfalla längre norrut.

Fredrik H

Anfallen fortsätter, men det är förtvivlat svårt att vinna terräng. Det kommer att bli knivigt att hålla det historiska tempot, tyskarna är för starka. Jag måste verkligen fundera på hur offensiverna ska slås ut för att fungera. I nuläget börjar de sovjetiska offensiverna kosta VP i en omfattning som gör dem ohållbara. Suck. Lundin kanske har några kloka råd till Stavkan?

Jag måste i och för sig säga att jag gillar att det inte rullar bakåt med automatik. I många östfrontsspel så är det svårt med balansen när det väl har vänt, här verkar det fungera bra. Jag tycker att The Dark Valley också fungerade hela vägen, ett stort plus för den detaljen.

Andreas Lundin

CiteraJag märker nu att jag missat en grej som skulle ökat ryssarnas slagkraft en aning

:|
Gulp! Tänk om jag också missat!? Vad missade du (så inte jag gör samma misstag, menar jag)?

Sedan har jag ingen aning om vad som är bra rysk batwurstburköppnare än så länge.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Fredrik H

Citat från: Andreas Lundin skrivet 19 januari 2022 kl. 10:50:55
CiteraJag märker nu att jag missat en grej som skulle ökat ryssarnas slagkraft en aning

:|
Gulp! Tänk om jag också missat!? Vad missade du (så inte jag gör samma misstag, menar jag)?

Sedan har jag ingen aning om vad som är bra rysk batwurstburköppnare än så länge.

Haha, ingen fara, det var bara dumt från min sida. Jag har lagt ut alla förstärkningar på kartans turn track och blev lite slapp och kollade inte upp övriga förstärkningar. Det jag missade var de ryska röda uppgraderingarna, som ger dem lite mer tryck.

Sen undrar jag om inte stackingen kan vara en del av lösningen, jag ska fundera på det. Jag såg i och för sig att tyskarna ska dra bort sin starkaste pansararmé så det kanske lossnar av sig själv.