Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Savannah

Startat av Strv102r, 10 juni 2022 kl. 12:35:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det går som sagt undan med dessa snabbspelade spel. Förbereder nästa. Avhandlar en belägring och den avslutande fiaskoartade stormningen.

Efter Monmouth 1778 skiftade britterna fokus till de södra kolonierna och Prevost intog Savannah i december 1778 i Georgia som bas för operationerna. Dessa syftade till att få kontakt med och kunna nyttja de lojalistiska enklaverna i inlandet (se replayen på We the People) som amerikanerna under Lincoln (en annan Lincoln) isolerade framgångsrikt, men han saknade artilleri för att återta Savannah. I september 1779 anlände en fransk flotta med trupp och belägringsartilleri som ändrade det. Prevost kallade alla mindre förband i bygden till sig och förberedde sig för en belägring.

Belägringen blev inte helt friktionsfri, och den avslutande stormningen genomfördes mot i princip intakta försvarsverk.  :|
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

De för serien vanliga brickorna. Gillar ikoner innan VK1. därefter känns taktiska symboler mer rätt, även om te taktiska symbolerna användes under Napoleonkrigen. Och ikoner för olika stridsvagnstyper är nog rätt coolt ändå. Nu har jag sagt mot mig själv tillräckligt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kartan. Savannah ligger nere i högra hörnet. Spelet handlar uppenbarligen om mer än bara artilleriförberedelserna och stormningen. Annars hade det ju varit helt fel skala, hade bara blivit ett fåtal höga stackar som flyttas ett par hex och sedan en massa tärningsrullande för utfall. 

Fast det finns ett scenario för just den historiska stormningen. Det kommer jag köra solo innan det större scenariot.

Strv102r

Utgångsläget för den historiska stormningen. De franska belägringsverken med allt artilleri finns till vänster, men de franska och amerikanska stormkolonnerna är grupperade till höger. Befästningsverken är intakta.

Efter den initiala stormningen och motanfallen så fransmännen tagit den viktigaste och starkaste bastionen på Spring Hill. I övrigt är de hejdade eller utkastade.

Efter en timme till är de utkastade från Sprin Hill också. Amerikanarna börjar komma i stridskontakt.

Stridspaus ser det ut som. Amerikanarna skickar en styrka längs "the covered way" genom sumpmarken till höger som omfattning för att komma åt de svagare försvarade ställningarna vid flodstranden.

Strv102r

I syfte att binda britterna vid befästningsverken framför huvudstyrkan och hindra dem från att förstärka nere vid floden dit omfattningen är på väg genomförs nya stormningsförsök. Det går "så där".  Tyvärr går omfattningsstyrkan, med undantag av den beridna förtruppen, vilse i sumpmarken och fördröjs.

Bara mindre del av omfattningsstyrkan tar sig fram till målet på grund av fler felorienteringar. Denna mindre del hejdas med lätthet. Stormningarna med syfte att binda lyckas väl till del med det, till stort pris, men på grund av den oavsiktliga kraftsplittringen behövs inga förstärkningar till försvaret längs floden.

De allierade inser att det inte kommer att gå och avbryter efter ytterligare en omgång kostsamma försök. Historiskt. Nedan dödhögen. Faktiskt roligare än man kunnat tro.

Strv102r

Den brittiska grupperingen vid starten av belägringsscenariot. ingen trupp utanför Savannah, och inga allierade på kartan heller.

GT 1 är det storm och ingen strategisk förflyttning får genomföras. Vanlig taktisk förflyttning går med halv hastighet. så de tillkommande britterna, lojalistisk reguljär trupp och milis, kryper in på kartan mot Savannah. Inga allierade än.

GT 2 är det bra väder och de tillkommande kan röra sig betydligt snabbare. De första fransmännen anländer nere till höger i bild. Det är förtruppen bestående av Avant-garde och chasseurerna från Champagne.

De först anlända brittiska förbanden viker av för att fördröja den franska förtruppen. Ytterligare lojalister och milis inkommer till vänster i bild. Mer fransmän anländer.

Strv102r

Britterna grupperar på en höjd för att fördröja den franska förtruppen. De senare anlända britterna skyndar sig mot Savannah, för parallellt med dem kommer amerikanarna in från vänster i bild. Hela tiden anländer också brittiska förstärkningar sjövägen och förstärker försvarsverken.

Styrketillförseln fortsätter på båda sidor. Vill de allierade försöka sig på ett anfall innan försvarsverken kompletterats, och ännu ger avsevärt mindre defensiv effekt, är nästa GT sista chansen.  Som bilden visar innebär det att det bara blir amerikanarna som anfaller då. Den franska förtruppen kastar undan de reguljära lojalisterna, men milisen biter sig fast.

Ett par GT kan man fortfarande anfalla de inte helt färdigställda försvarsverken, som inte ger full verkan, men större delen av fransmännen, och stor del av amerikanarna, är inte på plats än.

De allierade börjar få mer trupp på plats. Jag är lite sugen på att anfalla med det jag har nu, för att få lite lättare med försvarsverkens ofullständiga status, men jag är också sugen på att testa reglerna för belägringsarbeten och bombardemang. Det går inte att lämna den strategiska tidslinjalen med ett/ett par dygn per GT och gå till den taktiska med en timme/GT, och sedan återgå om stormningen misslyckas.

Strv102r

Amerikanarna är på plats. Fransmännen börja komma på plats. Men belägringsverken och det franska artilleriet har inte kommit på plats alls.

Men nu börjar det grävas i centern, på den historiska platsen. Och det första artilleriet kommer i land och börjar, sakta, röra sig mot Savannah.

Regnstormar, så belägringsverken fördröjs. Artilleriet segar sig fram. Britterna beväpnar och organiserar frivilliga svarta slavar. Inte ett aktivt val av spelaren. Enheten kommer som förstärkning. Till slavägarnas förskräckelse så klart. Jag har ett kort som gör att det får direkta konsekvenser. Vissa lojalister går hem.

Vackert väder. Grävandet tar fart. De franska mörsarna är snart på plats.

Mörsarna är på plats. Övrigt artilleri närmar sig.

Strv102r

Bombardemanget resulterar i en bräsch.

Fortsatt bombardemang förstör en del av staden i en brand, och franska sappörer skapar ännu en bräsch.

Men under flera GT händer inte så mycket, trots en massa ljud och ljuseffekter.

Jag lutar åt följande plan för stormningen. Istället för att kraftsamla på mindre del av försvaret, som historiskt, funderar jag på att anfalla på flera ställen för att frånta britterna möjligheten att skyffla runt förband med hjälp av de inre linjerna. Amerikanerna är främst för att binda, fransmännen i centern likaså, men bombardemanget som gav mig bräscher där gör att det finns en chans att det går bättre än så. Mitt fokus är faktiskt den mindre delen mot övre högra hörnet av försvaret, intill floden.

Strv102r

Så! Framåt! Till min hjälp har jag två bra händelsekort. Dessutom är första GT dimma vilket ytterligare minskar verkan för britternas artilleri. Och han skjuter dessutom som en hög med överdrivet filantropiska krattor. Verkan elden är försumbar.

Utfallet av min omgång nedan.

Dillon och hans irländare tar redutten uppe till höger närmast floden. Och Laurens tar sig över de spanska ryttarna in mellan två redutter. Men fransmännen förmår inte nyttja bräscherna utan slås tillbaka.

Nedan efter brittens tur. Jag håller mig fast med Dillon och Laurens.

Strv102r

GT2. Laurens lyckas ta sig in mot bebyggelsen, och britterna tvingas vika från flera redutter. fransmännen hålls fortfarande kort, och Dillon tvingas ut ur redutten han tagit, även om britterna också viker.

Britterna viker från försvarsverken in mot staden.

GT3. Laurens framgångsrika, men utsatta, styrka utraderas i ett motanfall när de tar sig in i bebyggelsen. Fransmännen rycker fram över försvarsverken och tar sig in mot staden. Amerikanarna har mött hårdare motstånd, men kommer snart att kunna trycka på vidare.

Strv102r

Britterna trängs in i en allt mindre del av bebyggelsen, men både fransmän och amerikaner får en hel del bakslag också och britternas reträtt följs inte upp aggressivt.

En anstormning mot britterna slås till stora delar tillbaka. Men slutresultatet verkar alltmer klart ändå. Britterna nyttjar de motgångar som de allierade hade denna timme till att erbjuda kapitulation på hedersamma villkor. Detta accepteras tacksamt. Det finns en lite småklurig kapitulationsmekanik när de allierade tar minst en hex av bebyggelsen som påverkas av hur mycket man tagit, om Prevost är kvar i ledning eller ha fallit bort och den brittiska armémoralen. Nedan dödhögen. Till vänster "captured" och till höger "eliminated"

Allierad seger.

Intressant grepp med belägringskonceptet. Funkar ganska bra och är annorlunda. Nu var ju britten rätt passiv under belägringen och gjorde inga utfall, så det kom mest att handla om framgruppering av de allierade, var gräva, och bombardemangsslag.

Och uppenbarligen är utgången inte givet den historiska.