Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

A Most Fearful Sacrifice

Startat av Fredrik H, 26 juni 2022 kl. 20:06:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag har under våren haft en ordentlig hobbysvacka och har inte köpt spel mellan januari och juni (tror jag). För första gången sedan Sunsdvall brann så har jag sålt mer än jag införskaffat. Nu börjar jag komma igång igen och jag har nu på kort tid köpt flera spel jag väntat länge på, det här är ett av dem.

A Fearful Sacrifice är ett spel på det nya och fräscha temat Gettysburg. Normalt skulle jag låta det passera, jag har anfallit Buford med Heth så det räcker för en livstid. Men nu är det gjort av Luttman i serien Blind swords (fast här kallas det något annat) som jag verkligen har gillat varje gång jag spelat. Systemet är väldigt kaotiskt och oförutsägbart och det händer hela tiden roliga saker, något som passar mig perfekt. Så jag slog till. Spelet är gjort av det mindre företaget Flying Pigs games och dom har tagit i från tårna med själva produktionen. Allt är av hög kvalitet (man slipper klippa brickorna, monterad karta etc), men gubben i mig gillar inte den alldeles för svårlästa texten på tabellerna. FPG har redan publicerat bättre tabeller på sin hemsida. Några bilder kommer nedan.

Jag orkar inte med några replays, men det löser sig ju i och med att Ola rimligen bör kandidera till Guinness rekordbok i antal avklarade partier per tidsenhet. Karln spelar onekligen i en egen liga. Hatten av!

Fredrik H

Kartan är stor, monterad och gjord av salig Rick Barber. Gillar man hans kartor är kartan utmärkt, han har en egen stil. Jag tror att jag gillar känslan kartan förmedlar.
Varje hex är 200 yards, varje turn är en timme. Systemet att skalat upp lite för att täcka hela slaget på ett hanterbart sätt.

Rick bodde ju nära slagfältet och har gjort hur många kartor som helst på temat. Jag tror att det borgar för en väldigt genomarbetad version av platsen där det begav sig 1863.

Fredrik H

Enheterna. Skalan är lite ovanlig, det är typ halva brigader (en skala som också användes i Shilo som jag gjorde en replay på). Jag gillar skalan, regementen tenderar att göra spel till monster, brigader blir något helt annat. Det här är en bra kompromiss.

Brickorna har stridsvärde och moral (typ), organisationen spelar stor roll och förflyttningen beror på divisionens order. Det finns inga ledarbrickor, men ledarna är väldigt centrala i spelet. Dessa hanteras emellertid med hjälp av kort, som ju är det nya svarta i vår hobby.

Fredrik H

Aktiveringssystemet är ungefär som förut, men istället för brickor är det nu kort. När man drar kort kan det vara kårer som ska aktiveras, events eller något annat roligt. Det här gör spelet väldigt roligt och jag tycker det är seriens styrka. Det blir händelsesekvenser som påminner om  verklig historia (den brigaden står stilla istället för att gå, den går vilse, saker kommer sent eller tidigt och så vidare).

Eftersom spelet är på en lite högre nivå än tidigare så finns det nu ett lager till. När en kår ska aktiveras så slår man en tärning och ser vad kåren faktiskt får göra. Bra kårchefer får mer att hända, dåliga tenderar att vara mer letargiska.

Man får inför en turn välja vilka divisioner som man prioriterar (enligt bild). Sen slår man och får lite roliga utfall, till exempel aktivera prio 1-divisionen och ett batteri. Resten gör ingenting. Man kan också få slå för vad den aktiverade divisionen får göra, vilket gör att divisionschefens kvalitet och turen med tärningen också påverkar spelet.

På det stora hela så känns det här som en oerhört bra spel (jag skriver helst om spel jag gillar). Jag skulle hellre sett vilket annat slag som helst (trött på Antietam och Gettysburg), men eftersom jag köpt spelet så bidrar jag till att Gettysburg säljer. Det är i och för sig det största slaget och det är ett slag som skulle kunnat gå annorlunda så jag förstår lockelsen.

Jag hoppas spelet blir en framgång (BGG verkar skrika ut just det) och att han därför gör flera stora slag med systemet. Jag skulle gärna se europeiska slag från samma period, men det lockar inte amerikanska designers och köpare så det lär inte bli av i brådrasket. Men Wilderness? Stones River?

Hur som helst, gillar man systemet och kan leva med slaget så tycker jag man ska slänga ett öga på det här.

Rickard

Gjorde kickstarter videon till spelet, och så här beskrev Hermann själv bakgrund, egna ambitionen och speldesign.
//Rickard

"I chose the Battle of Gettysburg actually because it just never gets boring. The battle is iconic and has so many elements and layers to it that it just makes for great gaming. This is my fifth game that involves Gettysburg in some way but I had not yet done one game design on the entire battle. After the success of The Devil's To Pay, gamers obviously wanted me to do the second and third days of the battle as well. That was just not practical to do as an expansion because it would have been too large a project. In addition, the game would take too long to play as a three-day campaign game in its current format. So I decided it was time to just get it done and done right - the whole battle, all three days in one big deluxe design extravaganza.

As far as the Blind Swords system, gamers have been asking for a very long time to bring the system to all three days of Gettysburg. And I could have done that as a gigantic, regimental-scale "monster game" fairly easily. But that's just not practical - the game would have been enormous and almost unplayable. I have never liked "monster games" and I certainly didn't want to design one - I want my games to be actually played. So in order to bring the "historical-chaos" elements of Blind Swords (which is what gamers really enjoy about it) and also keep the game accessible, I had to re-invent some mechanics. I did keep the game scale the same as The Devil's To Pay and most of its core concepts are also still in this new design. The main thing that had to be adjusted was the activation mechanic - pulling the required number of chits from a cup for the larger scenarios would have been impractical. There were dozens of chits to go through for even the medium-sized scenarios. So I came up with the idea to activate by Corps (instead of Divisions) which would require fewer pulls. Then the idea of using cards instead of chits evolved. Drawing a card requires less time than pulling a chit from a cup (admittedly only microseconds, but it adds up). In addition, cards allow you to put game information on them and that saves additional time by removing the need to look things up on a chart or in the rulebook. This is especially true for the Event cards. Additionally, it allowed me to place activation tables and information right on the cards which means they can each be customized to that Corps and players need only look at the card itself for the necessary information. This also then created the "Division Priority" mechanic which added another later of player decision making without adding significantly more rules. Players now take their customized Division Activation cards (which also contain all the necessary activation information on them) and place them in priority order within their Corps. So players must plan ahead appropriately and figure out which of their divisions need to activate before the others. It all very much fell into place in that these mechanics allowed a faster-playing game, deeper strategic and tactical thought and maintained the historical chaos of the original Blind Swords system."

Delirium

Återigen en intressant presentation Fredrik! Jag håller med Hermann att Gettysburg aldrig blir tråkigt men å andra sidan har jag inte känt att hans system varit wow-upplevelse hittills och Rick Barbers kartor får mig alltid att känna det som att det är en halvfärdig skiss även om de säkert är väldigt exakta. Men kaos och slump är ju kul så jag vill väldigt gärna prova detta när tillfälle ges.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed