Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Lundin

Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska

Startat av Andreas Lundin, 27 september 2022 kl. 09:47:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

I en sådan här diskussion undrar jag alltid vad vi vet om Sovjetunionens planer - hur tänkte de sig en invasion och tidtabell. Någon som har länk till någon resurs om det ?

Å ja just det - på originalfrågan säger jag att det var prep mot egna personalen - för att stoppa alla falska försök till påverkan. Hur man skulle ge upp om man blev så illa tvungen tänkte man nog ta på känn om det blev så.

Strv102r

Jag har alltid tolkat det som en "vaccination" mot att desinformation och psyops som syftade till att avbryta, försvåra eller störa vår mobilisering i ett tidigt skede.

Men solklart finns dimensionen att i ett land där på den gamle kungens tid 90% av alla män gjort värnplikten, ett hemvärn på över 100 000 man, nedlusat med jaktvapen, hade potential för gerillakrigföring som skulle få motståndsrörelserna i Frankrike och Ryssland, eller Vietnam för den delen, att framstå som mindre irritationsmoment.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

En annan intressant aspekt är ju vårt tänkta exil-högkvarter i händelse av krig. Där skulle vi ha vår marinchefen som stf ÖB med goda kommunikationsmöjligheter.

Om regeringen försökte kapitulera och "tvingade" ÖB att göra detsamma under tvivelaktiga former skulle det i relativ säkerhet ändå finnas en legitim ledare för både försvarsmakten och kanske även staten.

Så vad gäller andra halvan av åttiotalet t.ex är jag ganska säker på att marinchefen skulle kunna fortsätta leda landet även om regering och krigsdelegationen visade sig vara en marionett för främmande makt.

//EvilSpook

thermopylai

Den närmaste typsituationen vi hade var ju Quisling i Norge och Finland efter fredsslutet där Sovjet installerade finska kommunisterna i ledningen för riksradion och säkerhetspolisen, och satte nationalhjältar i fängelse, medan Finland betalade krigsskadestånd till Sovjet  :evil:

Inte underligt att man ville "vaccinera".
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Jag finner det enormt svårt att tro att det skulle finnas någon seg motståndsvilja i vår tids Sverige som står emot en inkräktare längre än det minst nödvändiga, officiell information eller inte.

Jag kommer att tänka på en favoritdialog från Casablanca:
"Can you imagine us in London?"
"When you get there ask me."
"What about New York?"
"Well there are certain sections of New York, Major, that I wouldn't advise you to try and invade."
1914

EvilSpook

Citat från: Delirium skrivet 29 september 2022 kl. 14:32:43Jag finner det enormt svårt att tro att det skulle finnas någon seg motståndsvilja i vår tids Sverige som står emot en inkräktare längre än det minst nödvändiga, officiell information eller inte.



//EvilSpook

Kanger

Citat från: EvilSpook skrivet 27 september 2022 kl. 12:48:47Min uppfattning är nog också att det var en djup förtroendekris mellan regering/UD å ena sidan och polis/militär å andra sidan. Den sprickan var otroligt djup, särskilt på 80-talet och man kallade i princip offentligt Palme landsförrädare redan i fredstid.

Med det i åtanke tror jag att statsledningen skulle ha väldigt svårt att få försvarsmakten att ge upp ens om de försökte. Milona kunde i princip självständig föra sina respektive krig så länge de önskade. Och en ockupant med sårbara förbindelservägar skulle nog aldrig kunna vara säker från älgjägare, stay-behind eller mindre förband som opererade självständigt.

Stormakten skulle kanske kunna genomföra en inmarsch, men jag kan inte föreställa mig nåt annat än ett långdraget Afghanistan- eller Vietnamkrig.

//EvilSpook

   

Undrar det. Precis som Erik påpekar så kräver ett försvar ett minimum av logistik. Åtminstone mat och ammunition måste föras fram. Vår främsta fördel är annars Östersjön eftersom en angripare måste försörjas sjövägen. Det finns ett tak på hur mycket som kan skeppas över, samt att allt som transporteras kommer samlat och synligt (båt), redo att slås ut.

EvilSpook

#22
Ledsen att väcka liv i tråden efter så lång tid, men jag blev provocerad.
När det Svenska samhället väl tar av sig de rosaskimrande glasögonen och vaknar ur sin törnrosasömn. Så är det vår egen Greider (känd från Greiderbaren) som går ut i den största morgontidningen och tycker att vårt bidrag till ett annat lands motstånd ska upphöra. En rättfärdig strid som de för, för sina liv mot övermakten. Och detta motiverar han med att motståndet ändå är meningslöst (implicerat) vår överbefälhavare "i hemlighet vill ha krig" (uttalat).

Vi har närt en GRU-agent i vårt bardisk!
(Jag vet - det är inget nytt men jag trodde att han kanske skulle hålla en lägre profil just nu).
//EvilSpook

Strv102r

Antingen är karln totalt tondöv, eller så är han en del i den påverkanskampanj som Ryzzland så klart driver globalt som en del av sin övergripande strategi där militära medel bara än en del av verktygspaletten för att påverka omvärlden i önskad riktning.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BjornH

Tyckte Thorngren uttryckte det bra. Militären längtar i hemlighet efter krig. Hm ok, men i så fall längtar Greider i hemlighet efter att bli ockuperad av Ryzzland. :)

EvilSpook

Intressant hur han ändrat tonfall sen 2003. Då var det högtravande prat om folkrätten, medborgerliga rättigheter,  nyimperialistiskt medlöperi, världsordning i gungning och att USA ställde sig vägen för demokrati i det invaderade territoriet.

Det är påtagligt olika måttstockar och fingerpekandet blir plötsligt mer godtyckligt när aggressionen kommer från fel håll.

:x
//EvilSpook