Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spel om Krimkriget, alltså det på 1800-talets mitt

Startat av Strv102r, 31 oktober 2022 kl. 08:44:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det verkar inte finnas så måna spel om Krimkriget på 1850-talet. Det finns SPIs gamla quad med fyra slag (1978), Strategy & Tactics #193 om hela kriget (1998), en expansion till ett Nappe-system (2016), Vae Victis har ett vardera om slagen vid Inkerman, Alma. Det finns ett polskt (?) om tre slag från kriget (2014), Ett om Alma från 3W (1994), Decision Games har ett om Balaclava (2021), och seda hittar jag inte så mycket mer.

Har någon provat något av dem?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Jag har pillat med Decision Games spel. Ett problem med spel om Krim, egentligen oavsett vilket krig vi talar om, är att du vill ha hela halvön, men allt händer på en liten fläck i ena hörnet. Så även i DG-spelet. Det blir väldigt lite manövrerande och väldigt mycket stora stackar i ett hörn som blänger på varann, alltså.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Jag har det polska spelet som innehåller tre slag. Det påminner om La Bat-systemet till viss del, ligger ungefär där i komplexitet också. Produktionen är inte fantastisk, men är samtidigt inte heller avskräckande. Designern verkar trevlig och svarar gärna på frågor per mail.
Jag köpte det för att Krim är lite av ett sorgebarn i min samling och det här tar i alla händelser upp en ganska detaljerad bild av slagen. Det är bataljonsnivå på enheterna.

Maglica

För många herrans år sedan spelade jag Alma från GDW (120-serien).Kommer ihåg det som ett kul litet spel.

https://boardgamegeek.com/image/28336/battle-alma
Robert Maglica

jerry

Citat från: Fredrik H skrivet 31 oktober 2022 kl. 16:44:31Jag har det polska spelet som innehåller tre slag. Det påminner om La Bat-systemet till viss del, ligger ungefär där i komplexitet också. Produktionen är inte fantastisk, men är samtidigt inte heller avskräckande. Designern verkar trevlig och svarar gärna på frågor per mail.
Jag köpte det för att Krim är lite av ett sorgebarn i min samling och det här tar i alla händelser upp en ganska detaljerad bild av slagen. Det är bataljonsnivå på enheterna.

Vilket spel ???
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Fredrik H

Bloody steppes of Crimea 1854 (Alma-Balaclava-Inkerman). Strategemata heter företaget.

jerry

tackar.... de har lite småspel om ett par strider unde VKII också, varav ett intressant på sicilien bl.a (primosole bridge)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Jon

Jag har någon gammal goding, Crimea: the dawn of modern warfare (GDW), som är uppdelad på olika "spel", taktiska och strategiska där man använder olika delar av kartan.