Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

1914- Nach Paris: Hang on to Mons

Startat av Fredrik H, 20 november 2022 kl. 11:28:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: ErikLj skrivet 30 november 2022 kl. 18:00:08Att i spel fixa till väst 14 kampanjen är lurigt då den bygger på att några historiskt felaktiga tidiga beslut. Något som vi som spelar vet om och kan agera efter.  Framförallt plan XVII och den Franska offensiven in i Tyskland som dels hade nästan 0% sannolikhet att lyckas, dels kostade otroligt mycket och till sist höll på för länge.

Vi som spelar vet att avgörandet sker i väster och kan snabbt fokusera där och på ett ohistoriskt sätt snabbt gruppera om franska styrkor norr om Paris.



Detta problem löser designer på olika sätt, Frankrike måste anfall, Frankrike kan få tillräckligt med VP i gränslandet för att vinna även om Tyskland tar  Paris, förband får inte flytta norrut fören GT X osv. Även om det kan bli roliga spel så känns det ofta krystat.

Min lösning vore att bara spela norra delen och sen fick de franska förstärkningarna söderifrån komma historiskt.

Sen återstår problemet med den Tyska haltorden....

/Erik





Jag håller med, men kan se flera perspektiv på det. Jag gillar France 40, som ju bara koncentrerar spelandet till den avgörande sektorn. Det fångar det viktiga med kampanjen och är ett mycket bra spel. Men jag gillar också Victory in the West, som täcker allt från Holland till Maginotlinjen. Det finns något tilltalande i att se hela den operationella situationen.
Jag håller med dig om att ett spel om den norra delen skulle vara bra för att fånga frågan om tyskarna kunde nått Paris eller inte, det är en spelmässigt bra lösning. Men jag gillar också att dra på mig mina fina röda byxor och försöka ta tillbaka det som så orättvist rycktes ifrån Frankrike 1871.

Det är alltid en avvägning om hur mycket man vill ha sina spel historiskt begränsade. Det här spelet har bara utgångsgrupperingen som faktor, OaO har ganska detaljerade arméregler. Vi får se vilket jag föredrar.